تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,890,708 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,097,958 |
تأثیر انواع آموزش مجازی بر یادگیری مهارتهای ادراکی – حرکتی در دانشآموزان پایه سوم ابتدائی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 11، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 70، فروردین 1403، صفحه 453-464 اصل مقاله (999.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.9901.2914 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا لطفی* ؛ سیدکاوس صالحی؛ فرزانه چایی چی | ||
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 30 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: همگام با پیشرفت تکنولوژی، روشی که یادگیرندگان با آن مهارتهای جدید را یاد میگیرند نیز پیشرفت کرده است. به کمک اینترنت، طیف گستردهای از گزینهها برای تقویت دانش و مهارت در اختیار علاقهمندان است. یادگیرندگان و آموزشدهندگان اکنون میتوانند از مزایای آموزش برخط و غیربرخط استفاده کنند. با یادگیری غیربرخط، شرکتکنندگان باید به شکلهایی مانند مشاهده فیلم ضبط شده مطالب را کسب نمایند. از سوی دیگر، آموزش برخط در بستر مجازی و از طریق متصل شدن به اینترنت انجام میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انواع آموزش مجازی مشتمل بر آموزش برخط، غیربرخط و ترکیبی بر یادگیری مهارت ادراکی - حرکتی طنابزنی جاگینگ انجام شده است. روشها: پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی و هدف آن کاربردی است. در این مطالعه، از بین دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه سوم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو همدان، بهصورت داوطلبانه تعداد 30 نفر (با میانگین قد 9/87 ± 1/129 سانتیمتر و میانگین وزن 88/21 ± 33/29 کیلوگرم) انتخاب و به شیوه تصادفی در سه گروه 10 نفره شامل آموزش برخط، غیربرخط و ترکیبی گمارده شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مشخصات فردی، آزمون طنابزنی جاگینگ (دارای روایی محتوا و اعتبار آزمون – آزمون مجدد 89/0)، طناب ورزشی استاندارد و گوشی هوشمند استفاده شد. این تحقیق، شامل مراحل آموزش مقدماتی، اکتساب و یادداری بود. پس از تکمیل پرسشنامه اطلاعات فردی و رضایتنامه، آزمودنیها ابتدا مورد آموزش مقدماتی در مورد تکلیف ملاک قرار گرفتند و اطلاعات لازم را دریافت کردند و سپس وارد مرحله اکتساب شدند. در این مرحله، هر گروه بهطور جداگانه و براساس طرح ملی طناورز به مدت 4 جلسه تحت آموزش مهارت طنابزنی جاگینگ بهصورت برخط، غیربرخط و ترکیبی قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان پس از پایان مرحله اکتساب، ابتدا در آزمون اکتساب شرکت کردند و یک هفته بعد نیز به منظور سنجش پدیده یادگیری حرکتی در آزمون یادداری شرکت نمودند و نمرات آنها ثبت شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون شاپیرو ویلک (Shapiro-Wilk test)، آزمون لون (Levene's test) و آزمون تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد هم در آزمون اکتساب و هم آزمون یادداری تفاوت معنیداری بین نمرات کسب شده توسط گروههای آزمودنی برخط با غیربرخط و ترکیبی با غیربرخط وجود داشت (p<0.05) و این تفاوت در گروههای برخط و ترکیبی بیشتر بود؛ بدین معنی که این گروهها هم در مرحله اکتساب و هم در آزمون یادداری عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش غیربرخط داشتند. علاوه بر این، بین عملکرد گروه برخط و ترکیبی در هیچکدام از مراحل تحقیق تفاوت معنیدار آماری یافت نشد (p>0.05). نتیجهگیری: نتایج این تحقیق بر اهمیت استفاده از شیوه برخط و ترکیبی در شرایط آموزش مجازی جهت آموزش مهارتهای ادراکی – حرکتی به یادگیرندگان تأکید دارد. بر مبنای نتایج، به معلمان و مربیان مهارتهای حرکتی پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای حرکتی در کلاسهای مجازی تربیت بدنی مقطع ابتدایی به جای آموزش غیربرخط، از آموزش برخط و ترکیبی برای ایجاد یک محیط آموزش تعاملی و پویا و انگیزه مشارکت در کلاس تربیت بدنی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش برخط؛ آموزش غیربرخط؛ آموزش ترکیبی؛ مهارت طناب زنی؛ مهارت ادراکی حرکتی | ||
موضوعات | ||
آموزش از راه دور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of virtual education types on learning of perceptual-motor skills in elementary third grade students | ||
نویسندگان [English] | ||
Gh. Lotfi؛ S. Salehi؛ F. Chaeichi | ||
Department of motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: As technology advances, the method by which learners acquire new skills has also progressed. With the help of the Internet, a wide range of options are available to those interested in enhancing their knowledge and skills. Learners and educators can now take advantage of the benefits of both online and offline teaching. In offline learning, participants have to acquire the content in ways such as watching recorded videos. On the other hand, online education takes place in the virtual platform through connecting to the Internet. In this regard, the current research was conducted with the aim of investigating the effect of various types of virtual education, including online, offline, and combined (blended) education, on learning a perceptual-motor skill of jumping rope. Methods: The present study was a semi-experimental one with a practical purpose. In this study, from elementary third-grade female students of Hamedan 2nd district of education, voluntarily 30 students (with a mean height of 129.1 ± 9.87 cm and a mean weight of 29.33 ± 21.88 kg) were selected and randomly assigned to three groups of 10 participants, including online, offline, and combined education. In order to collect information, personal characteristics questionnaire, jogging rope test (with content validity and test - retest reliability of 0.89), standard sports rope and smartphone were used. This research included the stages of introductory, acquisition, and retention. After completing the personal information questionnaire and consent form, the participants first received introductory instruction on the criterion task and obtained the necessary information. Then, they entered the acquisition phase. At this stage, each group was trained separately and based on the national jump roping plan for 4 sessions in online, offline and combined rope-jumping skill training. After completing the acquisition phase, all participants first took part in the acquisition test, and one week later, they also participated in the retention test to measure the phenomenon of motor learning, and their scores were recorded. To analyze the data, the Shapiro-Wilk test, Levene's test, and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. Findings: The findings showed that there was a significant difference between the scores obtained by the online and offline and combined and offline groups in both the acquisition and retention tests (p<0.05), in favor of the online and combined groups; this indicated that online and combined education groups performed better than the offline education group both in the acquisition phase and in the retention test. In addition, no significant statistical difference was found between the performance of the online and combined groups in any of the research stages (p>0.05). Conclusion: The results of this research emphasize the importance of using online and combined methods in virtual education conditions to teach perceptual-motor skills to learners. Based on the results, it is suggested to teachers and trainers of motor skills to use online and combined training instead of online training, to teach motor skills in physical education virtual classes of elementary school to create an interactive and dynamic learning environment and motivation to participate in using physical education class. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Online Education, Offline Education, Combined Education, Jumping Rope Skill, Perceptual Motor Skill | ||
مراجع | ||
[1] Choshin M, Ghaffari A. An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior. 2017 Jan 1; 66:67-74. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.026
[2] Amichai-Hamburger Y, Hayat Z. The impact of the Internet on the social lives of users: A representative sample from 13 countries. Computers in Human Behavior. 2011 Jan 1; 27(1): 585-9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.10.009
[3] Anthony B, Kamaludin A, Romli A, Raffei AF, Nincarean A/L Eh Phon D, Abdullah A, Ming GL, Baba S. Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Education and Information Technologies. 2019 Nov; 24: 3433-66. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09941-z
[7] Urokova SB. Advantages and disadvantages of online education. ISJ Theoretical & Applied Science. 2020; 9(89): 34-7. https://dx.doi.org/10.15863/TAS.2020.09.89.9
[8] Faizah U, Ambarwati R, Rahayu DA. From offline to online learning: Various efforts to secure the learning process during covid-19 outbreaks. In Journal of Physics: Conference Series 2021 Feb 1 (Vol. 1747, No. 1, p. 012002). IOP Publishing. http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1747/1/012002
[11] Sharma P. Blended learning. ELT journal. 2010 Oct 1; 64(4): 456-8. https://doi.org/10.1093/elt/ccq043
[12] Graham CR, Allen S, Ure D. Benefits and challenges of blended learning environments. In Encyclopedia of Information Science and Technology, First Edition 2005 (pp. 253-259). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-59140-553-5.ch047
[13] Hubackova S, Semradova I. Evaluation of blended learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2016 Feb 5; 217: 551-7. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.044
[14] Yen SC, Lo Y, Lee A, Enriquez J. Learning online, offline, and in-between: comparing student academic outcomes and course satisfaction in face-to-face, online, and blended teaching modalities. Education and Information Technologies. 2018 Sep; 23: 2141-53. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9707-5
[15] Tahar NF, Mokhtar R, Jaafar NH, Zamani ND, Sukiman SA, Ismail Z. Students' satisfaction on blended learning: The use of factor analysis. In 2013 IEEE Conference on e-Learning, e-Management and e-Services 2013 Dec 2 (pp. 51-56). IEEE. https://doi.org/10. 1109/IC3e.2013.6735965
[16] Blondeel E, Everaert P, Opdecam E. Stimulating higher education students to use online formative assessments: the case of two mid-term take-home tests. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2022 Feb 17;47(2): 297-312. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1908516
[18] Yu Z, Hu R, Ling S, Zhuang J, Chen Y, Chen M, Lin Y. Effects of blended versus offline case-centered learning on the academic performance and critical thinking ability of undergraduate nursing students: A cluster randomized controlled trial. Nurse Education in Practice. 2021 May 1; 53: 103080. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103080
[24] González-Gómez D, Jeong JS, Airado Rodríguez D, Cañada-Cañada F. Performance and perception in the flipped learning model: an initial approach to evaluate the effectiveness of a new teaching methodology in a general science classroom. Journal of Science Education and Technology. 2016 Jun; 25: 450-9. https://doi.org/10.1007/s10956-016-9605-9
[26] Li X, Yang Y, Chu SK, Zainuddin Z, Zhang Y. Applying blended synchronous teaching and learning for flexible learning in higher education: an action research study at a university in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education. 2022 Apr 3; 42(2): 211-27. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1766417
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 430 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |