
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 221 |
تعداد مقالات | 2,212 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,257,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,343,301 |
بررسی حضور «دیگری» و «معنای زندگی» در آثار و اندیشههای مارتین بوبر | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 22، اسفند 1401، صفحه 457-429 اصل مقاله (607.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2023.1860 | ||
نویسندگان | ||
امیرعباس علیزمانی* 1؛ مریم السادات طباطبایی دانا2؛ بابک عباسی3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه دین دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3استادیار دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
جهتگیری هستیشناختی مبنی بر روی آوردن به «دیگری» برای مارتین بوبر، نوعی شیوه زندگی است که آثار و افکار خود را بر آن بنیان نهاده است. وی بهعنوان فیلسوف گفتگو با طرح ارتباط «من-آن» و «من-تو» دو رویکرد اساسی خود دربارة «دیگری» را بهوضوح تصویر و دستیابی به «معنای زندگی» را منوط به قرار گرفتن در ارتباط «من-تو» کرده است. بوبر معتقد است رابطة «من –تو» بهعنوان ارتباطی «سوژه-سوژه» قابلیت ادراک عشق را داراست. عشق در این نگاه، اشتیاقی پرشور برای زندگی معنادار است که تنها از مسیر مواجهه و «گفتگو» با «دیگری» رخ میدهد. بنابراین ادراکی فراتر از خود و حاصل مشارکت با «دیگری» است. در نگاه بوبر، روابط واقعی مسیر فرد برای مواجههای راستین با «روح» یا «تو ابدی» و کشف معنای زندگی است و برای دستیابی به این معنا و رسیدن به ظرفیت کامل انسانی، حضور «دیگری» و جهان اطراف ضروری است. در نگرش او، بحران «بیمعنایی» و «دیگری ستیزی» انسان معاصر تصویر کاملی از شر است؛ آنچه او تجربۀ آشوب مینامد برخاسته از عاملی است که انسان را بهسوی این وضعیت سوق داده، و آن «بحران گفتگو» است. اندیشه بوبر میان «دیگری هراسی» و فقدان معنای زندگی از سویی و «ناگفتگو»، از سوی دیگر، ارتباط برقرار میکند. این مقاله ضمن تبیین «گفتگو» بهعنوان رویکرد هستیشناختی بوبر به «دیگری»، در پی بررسی نقش «دیگری» و شرایط تحقق روابط اصیل برای کشف «معنای زندگی» است. نکته حائز اهمیت دیگر، جزئیات خاص آثار بوبر پیرامون ویژگیها و مهارت روی آوردن به دیگری است که به جهتیابی گفتگو کمک مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
بوبر؛ دیگری؛ گفتگو؛ معنای زندگی؛ من-تو؛ من-آن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Presence of the "Other" and the "Meaning of Life" in Martin Buber's Thoughts | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Abbas Alizamani1؛ Maryam alsadat Tabataei dana2؛ Babak Abbasi3 | ||
1َAssociate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Ph. D. Student of Comparative Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Law, Theology, and Political Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran | ||
3Head of Philosophy Department of Philosophy. Faculty of Law. Theology. and Political Science. Islamic Azad University. Science and Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
For Martin Buber, the ontological approach of turning to the "other" is a way of life on which he based his works and thoughts. As a dialogue oriented philosopher, he has explicitly illustrated his primary approaches for relationship with "other," "I-It," and the "I-thou." He considers attaining the meaning of life as a subject of the "I-thou" relationships. Buber believes that the "I-You" relationship can perceive love because of its "subject-subject" nature. In this view, love is a passionate desire for a meaningful life that occurs only through meetings and "dialogue" with the "other"; In Buber's thought, genuine relationship are a person's path to an authentic encounter with the "spirit" or "eternal you" and to discover the meaning of life. To achieve this meaning and reach total humanity, the presence of the "other" and the surrounding world is necessary. In his view, the crisis of "meaninglessness" and "anti-otherness" of contemporary man is a perfect image of evil; What he calls the experience of chaos arises from the factor that led man to this situation, and that is the "dialogue crisis." Buber's thought establishes a connection between the fear of the other and the lack of meaning of life on the one hand and "non-dialogue," on the other. While explaining "dialogue" as Buber's ontological approach to "other," this paper aims to investigate the role of "other" presence and the essentials for the realization of genuine relationships to discover the meaning of life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Martin Buber, the Other, Dialogue, Meaning of Life. I-Thou. I-It | ||
مراجع | ||
Alemi Cheraghali H. [The Confrontation of ‘Self’ and ‘other’ in the Philosophy of Existence and its Formulation with an Emphasis on the Martin Buber’s Thought]. Journal of Philosophical Meditations.2021;26:377-409.Persian. Alizamani A. [Meaning of the Meaning of Life]. Journal of Letter of Wisdom.2007;9:59-89. Persian. Avnon, D. Martin Buber: The Hidden Dialogue. Lanham: Rownman and Litterfield;1988. Buber M. Eclipse of God. Trans by Kashef A. & Aboutorab S. Tehran: Nashr va Pajouheshe Farzane Rouz Publications; 2001.Persian. On Judaism. Trans by Fallahian Vadeghani A. Qom: Adyan Publications; 2014.Persian. Between Man and Man. Trans by Ronald Gregor Smith, London, Kegan Paul; 1947. I and Thou. Trans by Ronald Gregor Smith, Edinburgh, T. & T. Clarck; 2008. The Knowledge of Man. ed. Maurice Friedman. London: George Allen and Unwin; 1965. Diogenes, A. Three Outsiders: Pascal, Kierkegaard, Simone Weil. Trans by Rezaei R. Tehran: Ney Publications; 2010.Persian. Friedman, M. Martin Buber’s Life and Work: The Early Years 1878-1923. New York, E.P. Dutton, INC; 1981. Encounter on the Narrow Ridge: A Life of Martin Buber. New York, paragon house; 1991. Martin Buber: The Life of Dialogue. London Imprint Routledge;2002. Ghazazani E. [Investigating Mystical Parameters in Martin Buber's Thought]. Journal of Islamic Mysticism.2016;12(47):171-194.Persian. A Comparative Study of Martin Buber and Rumi on God-Man Relation. Journal of Religious Inquiries. 2014;3(5):83-95 Górzna, S. Martin Buber Father of The Philosophy of Dialogue. European Journal of Science and Theology. 2014;10(5):45-53 Jaspers, K. Philosophy III. Trans by Ashton, E.B, USA: Chicago University. The Scarecrow Press. Inc; 1969. Plato. Trans by Lotfi M. Tehran: Khawrazmi Publications; 1978.Persian. Kierkegaard S. The Sickness unto Death. Trans by Monajjem R. Isfahan: Porsesh Publications; 1998.Persian. Mehregan O. [Martin Buber and Philosophy of Dialogue]. Magazine of Literature Book of Month.2001;49:70-77. Persian. Moore, D. Martin Buber: Prophet of Religious Secularism. New York: Fordham university press; 1996. Persian Contemporary Bible. Trans by Tarjome Moaser. Available from: https://www.bible.com/fa/bible/1619/LEV.19.PCB [Accessed 14th July 2022] Peter R. Beyond Buber: Dialogue, Education, and Politics. Journal of Educational Thought. 1999;33(2):183-189 Seif M. [About Buber and his Thoughts]. Journal of Culture.2008;65:43-64. Persian. [Study the Martin Buber's philosophy of dialogue]. Journal of letter of philosophy.2006;2(2):43-58. Persian. Sharafi M. & Imani M. [Review and Comparison of Martin Buber's Three Stages of Thought]. Journal of Theological Thoughts.2009;30:27-56. Persian. Smith R, Martin Buber. Trans by Seif M. Tehran: Haghighat Publications; 2006.Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 369 |