تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,175 |
مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسئولیتپذیری نوجوانان در دوران پسا کرونا | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 66، فروردین 1402، صفحه 357-370 اصل مقاله (841.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.9312.2829 | ||
نویسندگان | ||
امید سیفوری؛ جمشید جراره* ؛ فریده حمیدی | ||
گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 14 دی 1401، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تعطیل کردن مدارس و قرنطینه کردن خانگی به سبب شیوع بیماری مسری مانند کووید – 19 بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیرگذار بوده است. دوره نوجوانی دورهای از رشد است که در آن برقراری روابط صمیمانه اهمیت بسیاری دارد. در جوامع امروزی نقش خانواده و مدرسه در تکوین شخصیت دانشآموزان، نقشی تعیینکننده و بنیادی است؛ چراکه با پیچیده شدن مسائل اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت تکنولوژی کارآیی این نقش در تکوین شخصیت تا حدودی کاهش پیدا کرده است. ویروس کرونا و خانهنشینی نوجوانان نیز این مسأله را دامن زده است. یکی از مسائل تربیت که در عملکرد و روحیه افراد نقش تعیینکنندهای دارد؛ اصل مسئولیتپذیری است. پژوهشها نشان میدهند که مسئولیتپذیری را میتوان با استفاده از روشهای مؤثر مداخلهای ارتقا داد. یکی از مداخلههای مناسب در این زمینه، مداخلات روان-آموزشی گروهی است که نه آموزش صرف است و نه مشاوره صرف؛ در این تحقیق مداخلات گروههای روانآموزشی از طریق یکی از روشهای درمان شناختی و رفتاری به نام درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) اجرا شد. روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی و به سبب وجود گروه آزمایش و گروه گواه از طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول پسرانه است که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس دولتی شهر اراک مشغول به تحصیل بودهاند. افراد بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای سه مرحلهای از جامعه مورد نظر انتخاب شده و در سه گروه( آزمایش حضوری، آزمایش مجازی و کنترل) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. دادههای مورد نیاز برای این پژوهش بهوسیله مقیاس مسئولیتپذیری پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) (1978)، جمعآوری شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار 24 Spss و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مسئولیتپذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 مؤثر بوده است ( 05/0>P). مداخلات روان آموزشی گروهی مجازی مبتنی بر پذیرش و تعهد نیز بر مسئولیتپذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 مؤثر بوده است ( 05/0>P) و بین اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مسئولیتپذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسئولیتپذیری در نوجوانان در دوران پسا کرونا بود. یافتههای این پژوهش حاکی از اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر افزایش مسئولیتپذیری در نوجوانان در دوران پساکرونا بود( 01/0P< ). بنابراین، پیشنهاد میشود مشاوران مدرسه و درمانگران در کار با دانشآموزان از رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد بهعنوان رویکرد آموزشی روانشناختی گروهی مناسب جهت افزایش سطح سازگاری روانشناختی و مسئولیتپذیری آنها کمک بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه پذیرش و تعهد؛ مسئولیت پذیری؛ نوجوانان؛ پسا کرونا | ||
موضوعات | ||
روانشناسی فناوری آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effectiveness of face-to-face and virtual psychoeducational interventions based on the theory of acceptance and commitment on the responsibility of adolescents in the post-Corona period | ||
نویسندگان [English] | ||
O. Seifouri؛ J. Jarareh؛ F. Hamidi | ||
Department of Psychology and Counseling, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: School closures and home quarantines due to the spread of infectious diseases such as Covid-19 have affected the physical and mental health of adolescents. Adolescence is a period of growth in which intimate relationships are very important. In today's societies, the role of family and school in the development of students' personality is a decisive and fundamental one because with the complexity of social and cultural issues and the advancement of technology, the effectiveness of this role in the development of personality has decreased to some extent. Corona virus and teenagers living at home have also fueled this issue. One of the issues of education that has a decisive role in the performance and morale of people is the principle of responsibility. Research shows that accountability can be promoted using effective intervention methods. One of the appropriate interventions in this field is group psycho-educational interventions, which is neither mere education nor mere counseling; in this research, psychoeducational group interventions were implemented through one of the cognitive and behavioral therapy methods called Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Methods: This research was semi-experimental due to the existence of the experimental group and the control group of the pre-test-post-test design. The statistical population in this research included all first secondary level male students who studied in the public schools of Arak in the academic year of 2021-2022. The group (in-person test, virtual test and control) were randomly placed. The data required for this research were collected by the responsibility scale of the California Psychological Inventory (CPI) (1978). The data were analyzed using SPSS 24 software and multivariate covariance analysis. Findings: The results showed that face-to-face group psychoeducational interventions based on acceptance and commitment were effective on teenagers' responsibility after the Covid-19 pandemic (P<0.05). Virtual group psychoeducational interventions based on acceptance and commitment were also effective on teenagers' responsibility after the Covid-19 pandemic (P<0.05) and there was a significant difference between face-to-face and virtual group psychoeducational interventions in terms of the effectiveness based on acceptance and commitment on the responsibility of teenagers after the Covid-19 pandemic. Conclusion: The findings of this research indicated the effectiveness of face-to-face and virtual group psychoeducational interventions based on acceptance and commitment theory on increasing responsibility in teenagers in the post-corona era (P<0.01). Therefore, it is suggested that school counselors and therapists in working with students get help from the approach based on acceptance and commitment as a suitable group psychological educational approach to increase their level of psychological adaptation and responsibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acceptance and commitment, Responsibility, Adolescents, Post Corona | ||
مراجع | ||
[19] Karaoglan M. Comparison of the effect of life skills education and acceptance and commitment on happiness and responsibility of physical education students. 2022.
[32] Faramarzi F. The effect of life skills training on reducing anxiety and increasing responsibility of male drug addicts, self-representative of the well-being of Masjid Sulaiman city [master's thesis]. Ahvaz Branch Azad University; 2006.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |