تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,000 |
بررسی نظاممند اثرات فنآوریهای نوین بر روندهای آموزشی آینده | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 15، دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 63، تیر 1401، صفحه 647-659 اصل مقاله (748.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2022.8450.2672 | ||
نویسندگان | ||
برات سلیمی؛ یوسف نامور* ؛ اعظم راستگو؛ توران سلیمانی | ||
گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 11 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تلاش جوامع امروزی برای همگامی با تغییرات روزافزون در عرصه فنآوری به حوزه آموزش و پرورش هم کشیده شده است؛ براین اساس تغییرات و تحولات ساختاری، سازمانی و اداری در شکل کنونی مدارس بهعنوان یک ضرورت در دیدگاه خبرگان و کارشناسان مطرح شده است. سرعت تغییرات و توسعه فنآوریها و تأثیر آن بر روندهای آموزشی، به همراه خود، چالشها و فرصتهای استفاده از فنآوریهای نوین را پیش روی آموزش قرار داده است. هدف این پژوهش بررسی اثرات فنآوریهای نوین بر روندهای آموزشی آینده براساس مطالعات مروری روی منابع خارجی، منابع داخلی و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان آموزشی است. روشها: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری شامل اسناد، مقالات، رسالهها، ویدئوهای سخنرانی و کنفرانس های آموزشی، طرحها و گزارش های پژوهشی مرتبط با موضوع مورد پژوهش و قابل دسترسی در دو دهه اخیر و همچنین نتایج مصاحبه نیمهساختاری انجام یافته با 20 نفر از صاحب نظران در حوزه تعلیم و تربیت در استان اردبیل است. دادهها به روش کیفی سه گام « تحلیل مضمون» کدگذاری، تحلیل و مقولهبندی شدهاند. یافتهها: یافتههای این مطالعه، ذیل دو مضمون اصلی «تاثیر مثبت فن آوری در آموزش» و «چالش فنآوری و آموزش»، تدوین شد که مضمون اصلی اول با 40 مضمون فرعی و مضمون اصلی دوم 34 مضمون فرعی دستهبندی شد. ضرورت توجه به اثرات فنآوری برساختارها و فرصتهای فردی، کاهش هزینهها، راهحلهای خودکار و افزایش بازده، بهبود بخشی به فرایند تدریس و ... را میتوان بخشی از مضمونهای فرعی بهدست آمده ذیل مضمون اصلی «تأثیر مثبت فنآوری در آموزش» بهحساب آورد. همچنین در ذیل مضمون «چالش فنآوری و آموزش» مضمونهای فرعی عدم همخوانی استانداردهای موجود با استانداردهای در حال ظهور، نیاز به مسیرها و زیر ساختهای جدید انتقال جریان آموزش در مدارس آینده، فرامرزی بودن فنآوری، گسترش اینترنت، فرهنگ-استارتاپی، نحوه مدیریت پیچیدگی و عدم اطمینان، حالت چسبنگی و نفوذ فنآوری در فرهنگ جامعه و... بهدست آمد. نتیجهگیری: توجه و برنامهریزی برای تغییر در نظام آموزشی آینده را میتوان از یافته های بهدست آمده از این پژوهش استنباط کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای آموزشی؛ فناوریهای نوین؛ روندهای آموزشی؛ تعامل دو سویه؛ یادگیری هوشمند | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Systematic Study of the effects of new technologies on future educational trends | ||
نویسندگان [English] | ||
B. Salimi؛ Y. Namvar؛ A. Rastgoo؛ T. Soleimani | ||
Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardebil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The efforts of today's societies to keep up with the increasing changes in the field of technology have been extended to the field of education. The speed of change and development of technologies and its impact on educational processes, along with the challenges and opportunities of using new technologies have been witnesses in the realm of education. The purpose of this study is to investigate the effects of new technologies on future educational trends based on review studies on external resources, internal resources and interviews with educational experts. Methods: This research has been done with a qualitative approach and content analysis method. The statistical population includes documents, articles, dissertations, video lectures and educational conferences, research projects and reports related to the research topic and accessible in the last two decades, as well as the results of semi-structured interviews conducted with 20 experts in the field of education in Ardabil province, Iran. The data are qualitatively coded, analyzed and categorized in a three-step "content analysis" method. Findings: Findings of this study were compiled under the two main themes of "positive impact of technology on education" and "challenges of technology and education"; the first main theme was classified with 40 sub-themes and the second main theme with 34 sub-themes.The need to pay attention to the effects of technology on individual structures and opportunities, reducing costs, automated solutions and increasing efficiency, improving the teaching process, etc. can be part of the sub-themes obtained under the main theme of "positive impact of technology on education.” Also under the theme of challenges of technology and education, sub-themes of non-compliance of existing standards with emerging standards, the need for new ways and infrastructure to transfer education in future schools, cross-border technology, Internet expansion, culture-startup, how management of complexity and uncertainty, the state of adhesion and the influence of technology in the culture of society, etc. were obtained. Conclusion: Attending to and planning for a systematic change in the future education system can be inferred from the findings of this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational space, new technologies, educational trends, two-way interaction, smart learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |