تعداد نشریات | 12 |
تعداد شمارهها | 172 |
تعداد مقالات | 1,615 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,980,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,493,302 |
ارزیابی عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر به کارگیری فناوری بر اساس مدل جان وایلز و جوزف باندی | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401 اصل مقاله (1.81 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2022.8841.2739 | ||
نویسنده | ||
محمد علی زاده جمال ![]() ![]() | ||
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: دانشگاه فرهنگیان با تحول در نگرش دانشجومعلمان نسبت به مساله آموزش و هم چنین بالا بردن سطح دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای دانشجومعلمان از جمله به کارگیری فناوری در همه حوزهها می تواند اصلاحات اساسی در رویکردهای آموزشی، برنامه های درسی و روشهای آموزش بهتر به دانشآموزان ایجاد نماید. در این میان با توجه به این که درس ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی از درسهای اصلی دانش آموزان است لذا باید به معلمانی که مسئولیت آموزش این درس را چه در دوره ابتدایی و چه در دوره دبیرستان بر عهده دارند، توجه ویژهای نمود. از طرفی یکی از مهارتهای اساسی برای موفقیت یک معلم ریاضی در همه حوزههای آموزشی، تربیتی، اداری و رشد حرفه ای، مهارت آشنایی و به کارگیری فناوری است. تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی به ویژه درس ریاضی و ارزیابی اثربخش بودن آن همواره یکی از دغدغه های رایج دلسوزان نظام آموزشی بوده است ؛ لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر به کارگیری فناوری از دیدگاه مدیران بر اساس مدل جان وایلز و جوزف باندی میباشد. روشها: روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 57 نفر از دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان که در سال تحصیلی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در مدارس استان خراسان شمالی شروع به تدریس نمودهاند، می باشد که با توجه به محدود بودن جامعه آماری همه این 57 نفر در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته بوده که بر اساس محورهای ارزیابی مدل جان وایلز و جوزف باندی تدوین و توسط مدیران مدارس تکمیل و گردآوری شد که بعد از تأیید روایی، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 بدست آمد. در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعمیم نتایج از آزمون t تکنمونهای به کمک نرم افزارSPSS - V23 استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که دانشآموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان از نظر به کارگیری فناوری از دیدگاه مدیران مدارس در پنج مولفه از شش مولفه مدل جان وایلز و جوزف باندی (بهسازی و آموزش، رشد حرفهای، روابط انسانی، امور اداری، برنامه ریزی درسی) دارای عملکرد مطلوبی بوده اند و امتیاز عملکرد آن ها در این پنج مولفه از حد میانگین بالاتر است ولی در یک مولفه دیگر(ارزشیابی) دارای عملکرد مطلوبی نیستند و امتیاز عملکرد آن ها در این مولفه از حد میانگین پایین تر است. نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت کیفیت عملکرد دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی از نظر به کارگیری فناوری از دیدگاه مدیران مدارس براساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی در مجموع شش مولفه ی بهسازی و آموزش، رشد حرفه ای، روابط انسانی، ارزشیابی، امور اداری و برنامه ریزی درسی به طور میانگین مطلوب بوده است. از طرفی با توجه به امتیاز پایین به دست آمده در مولفه ی ارزشیابی به نظر می رسد توجه بیشتر به ارائه درس "سنجش و ارزشیابی یادگیری ریاضی" بر اساس مهارتهای به کارگیری فناوریهای نوین و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی کاربست فناوری در حوزه ارزشیابی به آشنایی بیشتر و عملکرد بهتر دانش آموختگان رشته آموزش ریاضی در این بخش کمک خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ به کارگیری فناوری؛ دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان؛ ارزیابی عملکرد | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the performance of Farhangian University mathematics education graduates in terms of technology application based on the model of John Wales and Joseph Bundy | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Alizadehjamal | ||
Department of Mathematics Education, Farhangiyan University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Farhangian University, by changing the attitude of student-teachers towards the issue of education, as well as raising the level of specialized knowledge and professional skills of student-teachers, including the use of technology in all areas, can make fundamental improvements in educational approaches, curricula and methods of Create better education for students. In the meantime, considering that the mathematics course is one of the main courses for students in all levels of education, so special attention should be paid to the teachers who are responsible for teaching this course in both elementary and high school. On the other hand, one of the basic skills for the success of a math teacher in all areas of education, training, administration and professional development is the skill of familiarity and application of technology. The integration of information and communication technology in the curriculum, especially mathematics, and evaluating its effectiveness has always been one of the common concerns of those involved in the educational system; Therefore, the purpose of this study is to evaluate the performance of graduates of mathematics education at Farhangian University in terms of technology application from the perspective of managers based on the model of John Wales and Joseph Bundy. Materials and Methods: Research method Based on the applied purpose and data collection method, a descriptive survey type and statistical population including 57 graduates of mathematics education at Farhangian University who have started teaching in schools of North Khorasan province in the academic year 1397 to 1399. Due to the limited statistical population, all 57 people have been evaluated in this study. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the evaluation axes of John Wales and Joseph Bundy models and was completed and collected by school principals. After confirming the validity, the reliability of the questionnaire was 0.95 using Cronbach's alpha. In inferential statistics section, t-test was used to analyze the data and generalize the results using SPSS - V23 software. Findings: Findings showed that graduates of mathematics education at Farhangian University in terms of using technology from the perspective of school principals in five of the six components of the model of John Wales and Joseph Bundy (improvement and training, professional growth, human relations, administrative affairs, curriculum planning) They have had a good performance and their performance score in these five components is higher than the average, but in another component (assessment) they do not have a good performance and their performance score in this component is lower than the average.. Conclusion: Therefore, it can be concluded that the quality of performance of mathematics education graduates of Farhangian University of North Khorasan in terms of technology application from the perspective of school principals based on the model of John Wales and Joseph Bundy in a total of six components of improvement and training, professional growth, human relations, assessment, Administrative affairs and curriculum planning have been favorable on average. On the other hand, due to the low score obtained in the evaluation component, it seems that more attention is paid to providing the course "Assessment and evaluation of mathematical learning" based on the skills of applying new technologies and also holding workshops on technology application. In the field of assessment, it will help more familiarity and better performance of mathematics graduates in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematics education, Application of technology, Farhangian University graduates, performance evaluation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |