تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,104 |
ارزیابی «منابع حمایتی» سامانه درسافزار دانشگاه شهید بهشتی تهران بر اساس چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان: تأملی بر تجارب دانشجویان | |
فناوری آموزش | |
مقاله 6، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 61، دی 1400، صفحه 71-80 اصل مقاله (587.94 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2021.3660.1915 | |
نویسندگان | |
پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده* ؛ راضیه شاهوردی | |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | |
تاریخ دریافت: 05 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 18 دی 1400 | |
چکیده | |
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درس افزار دانشگاه شهید بهشتی از نظر پشتیبانی فنی و آموزشی- مشاورهای بر اساس بُعد منابع حمایتیِ چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان بود. این ارزیابی بواسطه تجارب دانشجویان صورت گرفت. روشها: طرح پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند که تجربه فعالی در سامانه درس افزار داشتند. 32 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته اطلاعات لازم تا دستیابی محقق به اشباع نظری بدست آمد. یافته ها با استفاده از روش کدگذاری اشتراس و کوربین، تا دوسطح کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته های حاصل از تحلیل مصاحبه های فرد به فرد دانشجویان، حاکی از این بود که 1. از دست رفتن اطلاعات بحثهای گروهی 2. عدم دسترسی به منابع و لینک های مفید در درون درس افزار 3. اطلاعات اندک در مورد حضور آنلاین و مشارکت کاربران و تیم پشتیبانی 4. کم توجهی به پشتیبانی آموزشی برای موفقیت دانشجویان در درسافزار 5. اطلاعات ناکافی در مورد فعالیت های میز خدمت، از جمله مسائلی است که بر میزان انگیزش و فعالیت مستمرشان در درس افزار تاثیرگذار بوده است. مهمتر آنکه، این مسائل بر نگرش کاربران نسبت به یادگیری الکترونیکی تأثیر خواهد گذاشت. نتیجهگیری: تحلیل تجارب دانشجویان نشان داد سامانه درسافزار از بعد حمایتی نیازمند بازبینی و توجه بیشتر است. نادیده انگاشتن این مسائل موجب ایجاد شکاف میان ظرفیت فناوری برای یادگیری و کاربست آن در عمل خواهد شد. به عبارت دیگر، ضعف در حمایت های آموزشی، مشاورهای و فنی، بر نگرش کاربران نسبت به یادگیری الکترونیکی تاثیر گذار است. طبق مدل پذیرش فناوری، سهولت کاربرد ادراک شده دانشجویان سامانه درسافزار از ضعف در مکانیسم های پشتیبانی میتواند تأثیر بگیرد و کاربران را نسبت به سودمندی این سامانه در یادگیری الکترونیکی دچار تردید خواهد کرد؛ بنابراین، به سمت استمرار فعالیت در آن متمایل نخواهند شد. لذا، پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درسافزار را بصورت مستمر توصیه مینماید تا از این طریق، الگوهای رفتاری کاربران در طول فعالیت در درس افزار شناسایی شده و مکانیسم های حمایتی موردنیاز اعمال شود. بعنوان مثال، برگزاری دوره های آموزشی اولیه برای آماده شدن دانشجویان به مشارکت در درس افزار. | |
کلیدواژهها | |
منابع حمایتی؛ پشتیبانی فنی و آموزشی؛ درس افزار؛ چهارچوب یادگیری الکترونیکی؛ سیستم مدیریت یادگیری | |
موضوعات | |
آموزش الکترونیکی | |
عنوان مقاله [English] | |
Evaluating “resource support” dimension of courseware of Shahid Beheshti University based on Khan’s framework: a reflection on students' experiences | |
نویسندگان [English] | |
P. Alikhani؛ M. Rezaeizadeh؛ R. Shahverdi | |
Department of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | |
چکیده [English] | |
Background and Objectives: The goal of this study was to assess Shahid Beheshti University’s courseware in terms of technical, instructional, and counseling based on Khan’s e-learning framework through reflection on students’ experiences. Methods: The study used a grounded theory research design. The statistical population of the study was undergraduate students from Faculty of Education and Psychology who had taken Shahid Beheshti University's courseware. Participants were 32 students that were selected by purposeful criterion-based sampling method. Using semi-structured interviews, information was obtained to achieve the researcher's theoretical saturation. The findings were analyzed using Strauss and Corbin coding methods at open and axial coding levels. Findings: The findings from the analysis of one-to-one interviews indicated that: 1. Loss of information from group discussions; 2. Lack of access to useful resources and links in the courseware; 3. Little information about user/support team participation status; 4. Lack of attention to instructional support to student’s success in courseware; and 5. Inadequate information about the activities of service desk have influenced the motivation and continuous activity in the courseware. Most importantly, these issues affect the users’ attitudes towards e-learning. Conclusion: The study of students' experiences showed that the resource support of the courseware needs more review and attention. Ignoring this dimension of e-learning will create a gap between the potential of technology on learning and its use in practice. In other words, the lack of instructional, counseling and technical support affected users' attitudes towards e-learning. According technology acceptance model, perceived ease-of-use will be affected by usefulness of e-learning system. So that, students will not be inclined to continue their activities using it. Therefore, the present study recommends continuous evaluation of the courseware to identify the behavior pattern of users during the activity in the course and apply the necessary support mechanisms. For example, this goal can be achieved | |
کلیدواژهها [English] | |
Resource Support, Technical and Instructional Support, Courseware, e-learning Framework Learning Management System | |
مراجع | |
[2] Anderson T. Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning. 2004; 2: 109-19.
|
|
[3] Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (third edition). London: Sage publications London; 2009.
|
|
[5] Clark VL, Creswell JW. Understanding research: A consumer's guide. Pearson Higher Ed; 2014 Mar 21: USA.
|
|
[6] D'Antoni S. The virtual university: Models and messages, lessons from case studies. UNESCO-IIEP; 2006: France.
|
|
[9] Hawkins BL, Rudy JA. EDUCAUSE Core Data Service: Fiscal Year 2005 Summary Report. Educause. 2006 Nov.
|
|
[10] Hanson P, Robson R. Evaluating course management technology: A pilot study. EDUCAUSE Center for Applied Research, Research Bulletin. 2004; 2004(24): 1-13
|
|
[12] Khan BH, editor. Managing e-learning: Design, delivery, implementation, and evaluation. IGI Global; 2005 a: USA.
|
|
[15] Khan BH. Discussions of e-learning dimensions. Educational Technology. 2002: 42 (1). 59-60.
|
|
[20] Mishra S. STRIDE Handbook 8, E-Learning, IANS Publishing, 2009.
|
|
[27] Strauss A., Corbin, J. Basics of qualitative research 1990; (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage.
|
|
[28] Vygotsky LS. Mind in society: The development of higher psychological processes. US: Harvard University Press; 1980.
|
|