تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,092 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,869,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,076,621 |
اندازه گیری میزان اثربخشی و کارایی مدل جکسون در یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، مهر 1388، صفحه 235-246 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2009.1331 | ||
نویسندگان | ||
فتانه تقی یاره* 1؛ مولودی سیادتی2؛ فاطمه عروجی3 | ||
1دانشـکده مهندسـی بـرق و کـامپیوتر، دانشـگاه تهـران،تهران،ایران | ||
2فنـاوری اطلاعات، دانشـکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
3مهندسی کامپیوتر- نرم افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه تحقیقات زیادی در سیستمهای یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شدهاند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار میگیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی مشخص گردد. در این تحقیق پس از مشخص نمودن سبک یادگیری یادگیرندگان، محتوای آموزشی مطابق سبک مشخص شده به یادگیرنده ارائه گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد در یک گروه تفاوتهایی میان کسانیکه مطابق سبک یادگیری خود آموزش میبینند با سایرین وجود دارد؛ اما در گروه دیگر تفاوتی مشاهده نشد. هر چند این ارزیابی در یک محیط آموزشی انجام شده است، میتوان آنرا به اینصورت تعمیم داد که لحاظ نمودن مسائل پداگوژی میتواند در بالا بردن کارایی سیستمهای یادگیری الکترونیکی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ سبک یادگیری؛ مدل جکسون؛ اندازه گیری؛ اثربخشی؛ شخصی سازی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Efficiency of Jackson Model in the Learning of the Learners in an Adaptive Learning System | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Taghiyar1؛ M. Siadati2؛ F. Oruji3 | ||
1Faculty of Electrical and Computer Engineering, Tehran University, Tehran, Iran | ||
2Information Technology, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Computer Engineering - Software, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important parameters in personalization of adaptive learning web-based educational systems is learning style. Up to now, various learning styles proposed and this paper tries to evaluate the efficiency of using one of them, Jackson model. In this study, we categorized students as model says and delivered learning content matched to each group learning style. Findings of the study indicate differences in performance between matched and non-matched students in one case of the study and in the other case, demonstrate no significant difference. Although these results pertain to an undergraduate educational session, however our proposed framework is general enough to be applied to effective and efficient pedagogy in any area at any level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, Learning style, Jackson model, measurement, effectiveness, personalization | ||
مراجع | ||
[1]Brusilovsky P. and Conlan O., From Learning Objects to Adaptive Content Services for ELearning, in Architecture Solutions for ELearning Systems, C. Pahl, Editor. 2007, Idea Group Inc: Hershey. pp. 243-261. [2]Kobsa A., Generic User Modeling Systems, User Modeling and User-Adaptived Interaction, Kluwer Academic Publishers, 2001, pp. 46-93. [3]Viola S.R., Graf S., Kinshuk and Leo T., Investigating relationships within the Index of Learning Styles: a data driven approach, Interactive Technology & Smart Education, 2007, pp. 7-18 [4] Entwistle N., Styles of learning and teaching, London, David Fulton, 1998. [5] Jackson C.J., Manual of the Learning Styles Profiler, Available through [6] http://www.cymeon.com [7]Jackson C.J., Measurement issues concerning a personality model spanning temperament, character, and experience. In Boyle G., Matthews G. and Saklofske D. Handbook of Personality and Testing, Sage Publishers, 2008. [8]Jackson C.J., Hob man E., Jimmies on N. and Martin R. (2009). Comparing Different Approach and Avoidance Models of Learning and Personality in the Prediction of Work, University and Leadership Outcomes. British Journal of Psychology, 130. Preprint. DOI: 10.1348/000712608X322900. [9]Jackson C.J., Using the hybrid model of learning in personality to predict performance in the workplace. 8th IOP Conference, Conference Proceedings, Manly, Sydney, Australia, 2528, June, 2009, pp.75-79. ]11 ]سیف علیاکبر، روانشناسی پرورشی نوین: روان- شناسی یادگیری و آموزش، نشر دوران، ویرایش ششم، 1378. ]11 ]سرمد زهره، بازرگان عباس، حجازی الهه، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، مؤسسه انتشارات آگاه، چاپ دهم، 1373. ]12 ]سیادتی ملودی، تقییاره فتانه، بررسی تطبیقی ابزارهای تألیف محتوا در آموزش الکترونیکی، مجموعه مقاالت همایش یادگیری الکترونیکی، زنجان، ایران، 1375 ،صفحههای 42 الی 58. ]13 ]عروجی فاطمه، تقییاره فتانه، پورتال یادگیری معنایی جایگزینی برای سیستم مدیریت یادگیری، چهارمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی، تهران، ایران، 1377. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |