تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,829,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,049,307 |
کاوشی پدیدارشناسانه بر تعیین مهارت های اساسی برنامه درسی کار و فناوری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 11، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، فروردین 1399، صفحه 369-381 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2019.4951.2141 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ملکی* ؛ محمد جواد لیاقتدار؛ محمدرضا نیلی | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: امروزه آموزش حرفهای یا شغلی، آن قسمت از برنامه مدرسه است که بیشتر به آماده کردن دانشآموزان برای زندگی و اشتغال در جامعه مربوط میشود. این آموزش میتواند قسمت اصلی برنامه درسی با بخشی از دوره فارغالتحصیلی و یا قسمتی از سایر دروس باشد. این نوع آموزش میبایست جزء لاینفک تمامی مراحل تعلیم و تربیت بوده و از طریق یک برنامه سازمانیافته و درجهبندیشده ارائه بشود. در این راستا دستهبندیهای عمدهای از کار که بهطور خاص بر آنها تأکید میشوند عبارتاند از: کار مربوط به نیازهای فردی، کار در خانه، کار در کلاس، مدرسه و فعالیتهای خارج از مدرسه و یکپارچهشده بازندگی مدرسه، کار بهعنوآنیک تجربه یادگیری، کار در جامعه با تمرکز بر خدمات نوعپرستی و فداکارانه، و کارهای مربوط به رشد حرفهای، تولید، سودمندی اجتماعی و کشف فرصتها و راههای مراقبت. علاوه بر مهارتهای کسبوکار، در دنیای مدرن امروزی دسترسی به اطلاعات ودانش و کسب بینش و نگرش در این زمینه، امری مهم قلمداد میشود لذا مهارت کسب دانش و اطلاعات معتبر و موثق میتواند عاملی در جهت رشد و بالندگی جوامع باشد. و هر طرح، ابتکار، ابزار و وسیلهای که تعامل میان مربی و متربی را در جهت کسب شایستگیها در کانون توجه داشته باشد مصداق فناوری آموزشی است. هدف پژوهش حاضر تعیین مهارتهای اساسی برنامه درسی کار و فناوری دوره اول متوسطه است. روشها: این تحقیق به شکل کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسانه صورت گرفته است. جامعه پژوهش، شامل معلمان سرگروه درس کار و فناوری بود که برای نمونهگیری آن از روش هدفمند از نوع معیاری استفاده شد و با مصاحبه عمیق با 13 نفر از شرکتکنندگان در پژوهش مصاحبهها تا حد اشباع انجام شد. سپس برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و گزینشی) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مهارتهای اساسی برنامه درسی کار و فناوری دوره اول متوسطه مستلزم یک سری مقولهها در بخشهای: ادراکی (11 زیر مقوله)، ارتباطی (5 زیر مقوله)، اخلاقی (5 زیر مقوله)، فنی (6 زیرمقوله) و فناورانه (3 زیرمقوله) است. نتیجهگیری: امروزه بدیهی است آموزش و یادگیری دانشآموزان در حوزه کار و فناوری تنها به مدرسه و دوران تحصیل در مقطع متوسطه خلاصه نمیشود، بلکه نیاز است که دانشآموزان در کل زندگی از آموزشهای رسمی گرفته تا غیررسمی نسبت به یادگیری مادامالعمر تمایل داشته باشند. دراینبین یکی از ابزارهای مهم یادگیری مادامالعمر که منجر به رشد و پیشرفت دانشآموزان میشود، کسب مهارت سواد اطلاعاتی و فناوانه است، بدینصورت که سواد از اطلاعاتی برای دانشآموزان باعث افزایش توانایی دانشآموزان در تشخیص نیاز به اطلاعات، تشخیص ناقص بودن اطلاعات، توانایی دسترسی و کشف اطلاعات، توانایی ارزیابی اطلاعات و انتخاب اطلاعات معتبر میشود. سواد فناورانه نیز باعث افزایش نوآوری دانشآموزان در عمل و نیز توانایی استفاده، مدیریت، ارزیابی و درک فناوری و به دنبال آن یادگیری مادامالعمر میشود. بهطورکلی صرفنظر از اینکه آیا دانشآموز، مقطع متوسطه را با موفقیت پشت سر میگذراند یا نه، آموختن مهارتهای اساسی میتواند او را برای آینده آماده کند. آموختن مهارتهای اساسی کار و فناوری باید بهگونهای باشد که دانشآموز پس از گذراندن مقطع متوسطه یا بهطورکلی پس از رفتن از مدرسه به تواناییها و مهارتها و تجارب و آمال و آرزوهایی مجهز شود که منجر به موفقیت در زندگی شود. بر این اساس ضروری است که برنامه درسی کار و فناوری دوره اول متوسطه با توجه به مهارتهای اساسی استخراجشده در این پژوهش موردبازنگری قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ مهارت؛ کار؛ فناوری | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological study of determining the basic skills of work and technology curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Maleki؛ M.J. Liaghatdar؛ M.R. Nili | ||
Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Today, vocational education is a part of the school curriculum that is more about preparing students for life and employment in the society. This training can be the main part of the curriculum with a part of as the requirements for graduation or the fulfilment of other courses. This type of training should be an integral part of all phases of education and should be provided through an organized and graded program. In this regard, the main categories of work that are specifically emphasized are: work related to individual needs, work at home, work in the classroom, school and extracurricular activities, and integrated school loss, work as a learning experience, work in society by focusing on altruistic and selfless services, and work related to professional growth, production, social utility, and the discovery of opportunities and ways of caring. In addition to business skills, in today's modern world, access to information and knowledge and gain insight and attitude in this field, is considered important, so the skill of acquiring credible knowledge and information can be a factor in the growth and development of societies. And any plan, initiative, tool and device that focus on the interaction between the instructor and the learner in order to gain competencies is an example of educational technology. The purpose of the present study was to identify the basic skills of work and technology curriculum designed for junior high school students. Methods: This research has been carried out qualitatively using phenomenological method. The research community consisted of sample Iranian instructors of work and technology curriculum. Sampling was carried out by utilizing target method and standard type sampling. Professional interviews with 13 participants to the extent of saturation were used. For data analysis, the three-step coding method (open, axial and selective) was used. Findings: The findings showed that the basic skills included in work and technology curriculum at the junior high school consists of a series of categories as follows: perceptual (11 subcategories), communication (5 subcategories), ethics (5 subcategories), technical (6 subcategories) and technological (3 subcategories). Conclusion: Today, it is clear that the teaching and learning of students in the field of work and technology is not limited to school and high school, but it is necessary that students throughout life, from formal to informal education, have a desire for lifelong learning. In the meantime, one of the important tools of lifelong learning that leads to the growth and development of students is the acquisition of information and technology literacy skills, so that information literacy for students increases their ability to recognize information needs, recognize incomplete information, ability to access and discover information, the ability to evaluate information and select information. Technological literacy also increases students' innovation in practice, as well as their ability to use, manage, evaluate, and understand technology, followed by lifelong learning. In general, whether a student is successfully completing high school or not, learning basic skills can prepare him or her for the future. Learning the basics of work and technology should be such that the student is equipped with the abilities, skills, experiences, ambitions that lead to success in life after high school. The results show that it is necessary to revise work and technology curriculum at the junior high school education, and take into account the basic skills mentioned in this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Skill, Work, Technology | ||
مراجع | ||
[1] Morris, RC. History of career education curriculum. In Encyclopedia of Curriculum Studies. London: SAGE Publications. 2010; (1), p. 99-101. [2] Behpajouh, A. [Translation of Exceptional culture of culture: Education, psychology, rehabilitation and related sciences]. Williams B (Author). Tehran: Besat; 1996. Persian. [3] Central Board of Secondary Education (CBSE). Work Education in Schools. Delhi. 2004. [5]. Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the General Education System of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Supreme Council for Cultural Revolution; 2011. Persian. [6] Esmaeili, M, Durandish, A R. [Technology education]. Magazine Growth of Secondary Education. 2013;107. Persian. [7] Adib, Y, et al. [The experiences of sixth grade teachers about work &technology curriculum implementation]. Journal of Education science. 2014; 21(2). 182-206. Persian. [8] Adib U, et al. Design and validation of the optimal Pattern of "Technology Education" Curriculum for basic education (Basic 9-1).[dissertation]. Tabriz University - Faculty of Psychology and Educational Sciences; 2016. [9] Zuga KF. Technology teacher education curriculum Courses. Journal of Technology Education. 1991;2(2):60-72. [10] Rogers GE. Technology education curricular content: A trade and industrial education perspective. Journal of Industrial Teacher Education. 1995; 32(3):59-74. [11] Sanders ME. Technology education in the middle level school: Its role and purpose. NASSP Bulletin. 1999; 83(608):34-44. [12] Hamilton C, Middleton H. Implementing technology education in a high school: A case study. Learning in Technology Education: Challenges for the 21st Century. 2002; 152-60. [13] Rasinen A. An analysis of the technology education curriculum of six countries. Journal of Technology Education. 2003; 15(1):31-47. [14] Mason, KA. Embracing technology in the secondary school curriculum: The status in two eastern Caribbean countries. The Journal of Negro Education. 2007; 5-16. [15] Kananoja, T. Technology education in general education in Finland. In: International handbook of research and development in technology education. Brill Sense; 2009. p. 41-50. [16] Brown, R. A., Brown, J. W. What is technology education? A review of the “official curriculum”. The Clearing House. 2010; 83(2): 49-53. [17] Reinsfield, E. Secondary school technology education in New Zealand: Does it do what it says on the box?. Teachers and Curriculum. 2014; 14(1): 47-53. [18] Hallström, J, Hultén, M, Lövheim, D. The study of technology as a field of knowledge in general education: historical insights and methodological considerations from a Swedish case study, 1842–2010. International Journal of Technology and Design Education. 2014; 24(2):121-139. [19] Reinsfield, E. A future-focus for teaching and learning: Technology education in two New Zealand secondary schools. Teachers and Curriculum. 2016; 16(1): 67-76. [20] Autio, O. Traditional craft or technology education: Development of students’ technical abilities in Finnish comprehensive school. International Journal of Research in Education and Science. 2016; 2(1): 75-84. [21] Purković, D. Conceptualization of technology as a curriculum framework of technology education. In: Proceedings TIE 2018. 2018. University of Kragujevac, Faculty of Technical Sciences Čačak, Serbia. [22] Pule’, S. Curriculum components of technology education within the Maltese National minimum curriculum from year 1999 to 2016. International Journal of Technology and Design Education. 2018; 1-32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 713 |