تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,878,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,890 |
ارزیابی کیفیت و مدلسازی خدمات آموزشی در دانشگاه پیام نور | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، فروردین 1393، صفحه 73-80 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2014.98 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی جوادی بورا* 1؛ عیسی ابراهیم زاده2؛ مهران فرج اللهی3؛ محمد رضا سرمدی4 | ||
1برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه فرهنگیان ساری،ایران | ||
2مدیریت و برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران،ایران | ||
3برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران،ایران | ||
4فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مرداد 1391، تاریخ بازنگری: 21 اسفند 1391، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1391 | ||
چکیده | ||
چکیده: یکی از حساسترین مراحل برنامهریزی آموزشی ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی است. شناسایی این میزان نیازمند ابزاری است که به وسیله آن کیفیت دورههای آموزشی با آن سنجیده شود. عدم وجود این ابزار باعث تصورات و برداشتهای نابهجا از نظام آموزشی میشود. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی کیفیت نظام آموزش از راه دور به منظور ارائه مدل در دانشگاه پیام نور ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی است که با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1217 نفر از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند. از میان آنها 119 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. برای تعیین روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از نظرات متخصصان علوم تربیتی و برنامهریزی آموزش از دور و آلفای کران باخ استفاده شده است. پاسخهای استادان و دانشجویان پس از جمعآوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهکارگیری نرم افزارLisrel,spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته. نتایج تحقیق نشان میدهد که کیفیت خدمات ارائه شده در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در شاخصهای ساختار برنامه درسی با میانگین (42/12) حمایتهای دانشجویی (68/12) در حد متوسط ولی در شاخص پشتیبانی از اعضای هیأت علمی (89/7) ضعیف (پایینتر از حد انتظار) بوده است. همچنین مقدار شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (085/0RMSEA=) نشان دهنده مناسب بودن مدل است. به عبارت دیگر میتوان از این مدل به عنوان معیاری برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند نیز استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش از راه دور؛ ارزشیابی؛ اثربخشی؛ کیفیت | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Assessment of Quality and Modeling Educational Services In Payame Noor University | ||
نویسندگان [English] | ||
M.A. Javadi Boura1؛ I. Ebrahimzade2؛ M. Farajollahi3؛ M.R. Sarmadi4 | ||
1Distance Education Planning, Farhangian University of Sari, Iran | ||
2Management and planning of distance education, Payame Noor University, center of Tehran, Iran | ||
3Curriculum Planning, Payame Noor University, Central Tehran, Iran | ||
4Philosophy of Education, Payame Noor University, Center of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: One Of The Most Critical Steps Of The Educational Planning Is The Evaluation Of Educational Goals.Identifying This Aim Requaires A Tool By Which To Measure The Quality Of Programs.The Aim of This Study was Assessment The Quality And Modeling Educational Services In Distance Education In Iran. The Method Of Research Was Descriptive.In This Research, The Required Data Were Collected From A Sample Of 119 Consist Of Male And Female Ph.D Student And Faculty Member Who Selected By Stratified Sampling Method.The Formal Validity Of The Questionnaire Was Confirmed By The Specialists In The Field And The Reliability Was Calculated By K –Alfa At Laest (0.78).Data were Analized By Descriptive And Inferential (Factor Analysis) statistical Indexes. The Results Indicated That The Quality Of Educational Services Indexs In Curriculum Stractures,Student Services Are Average And The Faculty Member Support Is low And Weakness.In Addition,The Results Indicated That The 3 Factor Model With (RMSEA=0/085) And (CFI=0/97) Has Suitable Fitness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key word: Distance Education, Payame Noor University, Effectiveness, Quality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,489 |