تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,817,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,034,365 |
شخصیسازی محیط یادگیری الکترونیکی براساس خودکارامدی یادگیرنده | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، مهر 1398، صفحه 868-880 اصل مقاله (878.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3137.1911 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زرّین؛ غلامعلی منتظر* | ||
گروه مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1397، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از ویژگیهایی که برای شخصیسازی محیط یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد، خودکارامدی است. این ویژگی به باور افراد نسبت به تواناییهای خود برای انجام تکالیف اشاره دارد. متخصصان براین باورند که خودکارامدی تحصیلی، یکی از عوامل مهمی است که تأثیر بهسزایی بر یادگیری مؤثر و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان دارد. تبیین مفهوم خودکارآمدی، با فعالیتهای آلبرت بندورا آغاز شد. براساس تعریف بندورا خودکارآمدی، باورها یا قضاوتهای فرد نسبت به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسؤولیتهاست. این مفهوم به داشتن مهارت یا توانایی مربوط نمیشود، بلکه داشتن باور به توانایی انجام کار در موقعیتهای مختلف را بیان میکند. هدف از پژوهش حاضر طراحی و پیادهسازی سامانة آموزشیاری هوشمندی است که مدل یادگیرندة آن شامل ویژگیهای خودکارامدی تحصیلی و سبک یادگیری، دو ویژگی مؤثر در یادگیری است. روش ها: خودکارامدی تحصیلی بهصورت خودکار و با طراحی سامانة فازی براساس رفتارهای یادگیرنده و سبک یادگیری از طریق پرسشنامة فلدرـ سیلورمن که شامل 44 گویه است، شناسایی شدهاند. پس از شناسایی این ویژگیها، راهبردهای آموزشی متناسب با آنها ارائه و در سامانهای هوشمندی بهنام «پِرلِس» در محیطی واقعی پیادهسازی شده و اثرگذاری آن در بهبود عملکرد یادگیرندگان و رضایت آنان از سامانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی شامل 23 نفر با میانگین سنی 24.56 سال بوده است. یافتهها: ارزیابی محیط شخصیشده نشان میدهد که درنظرگرفتن ویژگیهای کاربردی در مدل یادگیرنده و ارائۀ درسپارها و توصیههای متناسب با این ویژگیها، به پیشرفت تحصیلی 75% از یادگیرندگان منجر شده و رضایت تحصیلی آنان را به دنبال داشته است. ضمن اینکه بررسیِ مدت زمان حضور یادگیرندگان در محیط شبکه قبل از استفاده از پِرلس و پس از آن تفاوت معناداری (سطح معنیداری=0/05) را نشان نمیدهد. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که سامانۀ جدید آموزشیاری، علاوهبر موفقیت تحصیلی یادگیرنده، افزایش تمایل یادگیرندگان را برای استفاده از سامانه بهدنبال داشته است. نتیجهگیری: هدف این پژوهش، شخصیسازی محیط یادگیری الکترونیکی بوده است. بدین منظور ویژگیهای خودکارامدی تحصیلی و سبک یادگیری که دو ویژگی مؤثر در یادگیری هستند، برای مدل کردن یادگیرندگان در محیط شبکهای انتخاب شدند. سبک یادگیری از طریق پرسشنامه بدست آمد و تلاش شد خودکارامدی تحصیلی بهطور غیرمستقیم و بااستفاده از رفتارهای یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی شناسایی شود. برای اینکار سامانة شناسندة خودکارآمدی (سامانة افسی) به کمک نظریۀ مجموعههای فازی طراحی شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. مقایسة نتایج خروجی سامانۀ شناسنده با پرسشنامة خودکارامدی تحصیلی نشان میدهدکه دقت سامانه برابر با %88.2 است. این امر بیانگر آن است که رفتارهای یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی به میزان قابل قبولی میتواند نشاندهندۀ خودکارامدی تحصیلی وی باشد و میتوان این رفتارها را به عنوان مبنایی برای شناسایی خودکارامدی تحصیلی وی در نظرگرفت. پیشنهاد میشود درپژوهشهای آتی ویژگیهای دیگرِ مؤثر در آموزش همچون سبک شناختی، احساس، شخصیت بهمنظور ارائة محیط شخصیشده برای یادگیرندگان مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: یادگیری الکترونیکی؛ شخصیسازی؛ سامانۀ آموزشیاری هوشمند(ساهو)؛ مدل یادگیرنده؛ خودکارامدی | ||
موضوعات | ||
یادگیری الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Personalizing e-Learning environment based on learner’s self-efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Zarrin؛ Gh. Montazer | ||
Information Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:One of the features used to personalize the e-learning environment is self-efficacy. This feature refers to people's belief in their ability to do tasks. Experts believe that academic self-efficacy is one of the important factors that has a positive effect on effective learning and academic achievement of learners. The concept Self-efficacy began with the work of Albert Bandura. According to Bandura, self-efficacy is a person's beliefs or judgments about his or her ability to perform tasks and responsibilities. This concept is not about having a skill or ability, but about believing in the ability to do work in different situations. The purpose of this article is to design an intelligent tutoring system. The learning model of the proposed system includes features of academic self-efficacy and learning style. Methods:Academic self-efficacy has been automatically identified by designing of a fuzzy system based on learners' behavior and learning style through the questionnaire of Felder-Silverman which contains 44 question. After identification of these features, Proportional education strategies are presented and implemented in tutoring system in a real environment. The effectiveness of the proposed tutoring system is evaluated in terms of learners' operation by investigation of their satisfaction from system. Findings: The results show that considering functional characteristics in learning model, presenting some learning objects and proportional recommendations to the characteristics, results in 75% learners' educational progress and their educational satisfaction. Moreover, evaluation of the time passed in the e-Learning environment before and after using Perles does not show a significant difference. Results show that the designed intelligent tutoring system based on the learner model and educational strategies, has led not only to the educational success of the learners but also to increase in their enthusiasm in using the system. Considering other effective and cognitive features in learning is highly recommended in order to provide a personalized environment. Conclusion:The purpose of this study was to personalize the e-learning environment. For this purpose, the characteristics of academic self-efficacy and learning style, which are two effective characteristics in learning, were selected to model learners in a networked environment. Learning style was obtained through a questionnaire and an attempt was made to identify academic self-efficacy indirectly by using learner behaviors in the e-learning environment. To do this, the self-efficacy identification system was designed and evaluated using fuzzy set theory. Comparison of the output results of the identifier system with the academic self-efficacy questionnaire shows that the accuracy of the system is 88.2%. This indicates that the learner's behaviors in the e-learning environment can be an acceptable indicator of his/her academic self-efficacy and these behaviors can be considered as a basis for identifying academic self-efficacy. It is suggested that in future research, other effective features in education such as cognitive style, emotion, and personality be considered in order to provide a personalized environment for learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: E-Learning, Personalization, intelligent tutoring systems, Learning model, Self-efficacy | ||
مراجع | ||
[5] Hermita M, Thamrin WP. Metacognition toward academic self-efficacy among Indonesian private university scholarship students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015; 171: 1075-1080. [7] Gheibi M, Arefi M, Danesh E. The Relationship between Learning Styles and Self-efficacy of Students in Academic Groups. Applied Psychology. 2012; 6(1): 53-69. Persian. [17] Liyanage MPP, KS LG, Hirakawa M. Detecting learning styles in learning management systems using data mining. Journal of Information Processing. 2016; 24(4): 740-749. [19] Moallem M. Applying learning styles in an online course; 2006.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,051 |