تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,883,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,090,278 |
تبیین ابقاء دانشجو بر اساس ویژگی های روانشناختی، تجارب قبلی، پیشینه تحصیلی، مهارت های مدیریتی و کامپیوتری در محیط یادگیری الکترونیکی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، تیر 1398، صفحه 618-625 اصل مقاله (706.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3294.1840 | ||
نویسندگان | ||
ناهید اوجاقی* ؛ زهره اسمعیلی؛ محمد رضا سرمدی؛ بهمن سعیدی پور | ||
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران.ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 29 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یادگیری الکترونیکی، شیوه ای جدید در آموزش است که به ارائه و اداره فرصت های یادگیری برای انتقال دانش و مهارت از طریق اینترنت و شبکه های کامپیوتری می پردازد. در حال حاضر، روش های سنتی آموزش دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای رشد و گسترش مداوم مهارت های آموزشی نیستند. فناوری های جدید فرصت های بیشتر،جدیدتر و جذاب تری برای یادگیری ارائه می کنند مانند فرصت کسب تجربه یادگیری، متناسب با توانایی و شیوه یادگیری هر دانشجو. یادگیری الکترونیکی از طریق کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات مرزهای دسترسی و مرزهای زمانی را در هم شکسته و ابزارهای جدید را برای یادگیری به فراگیران ارائه می دهند. از طرفی چون در کشور ایران امکان بهره مندی از آموزش عالی به شکل کلاس های حضوری برای تمامی متقاضیان وجود ندارد، گسترش آموزش الکترونیکی فرصتی طلایی برای نسل جوان، پویا و دانشجو فراهم می آورد. طراحی خدمات یادگیری الکترونیکی مطلوب وظیفه ای پیچیده بوده و به مهارت های میان رشته ای نیاز دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگی های روانشناختی، تجارب قبلی، پیشینه تحصیلی، مهارت های مدیریتی و کامپیوتری با ابقاء دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان الکترونیکی فعال دانشگاه پیام نور است. با استفاده از 41 گویه محقق ساخته از دانشجویان خواسته شد تا نظراتشان را در ارتباط با هر یک از سوالات در یک طیف لیکرت 5 درجه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم، مشخص نمایند. اعتبار محتوایی ابزار پژوهش توسط 5 نفر از اساتید راهنما، مشاور و خبرگان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه ابزار اندازه گیری، از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ0.83 برآورد شد. داده های جمع آوری شده در قالب دو دسته تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون وجود رابطه معنادار بین پیشینه تحصیلی و ابقاء دانشجو(0.17)، تجارب قبلی و ابقاء دانشجو(0.14)، مهارت های مدیریت کامپیوتری و ابقاء دانشجو (0.47)، و ویژگی های روانشناختی و ابقاء دانشجو (0.52) را نشان داد. نتیجهگیری: نتایج رگرسیون همزمان نشان دادمتغیرهای پیش بین حدود 76 درصد از تغییرات ابقاء دانشجو را تبیین می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی های روانشناختی؛ تجارب قبلی؛ پیشینه تحصیلی؛ مهارت های مدیریتی و کامپیوتری؛ ابقاء دانشجو | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining student retention based on psychological characteristics, previous experiences, academic background, management and computer skills in the e-learning environment. | ||
نویسندگان [English] | ||
N. Ojaghi؛ Z. Esmaeili؛ M.R. Sarmadi؛ B. Saeidipour | ||
Department of Education and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:e-learning is a new way of teaching that provides and manages learning opportunities to transfer knowledge and skills through the Internet and computer networks. At present, traditional teaching methods are no longer able to meet the needs of continuous growth and development of educational skills. New technologies offer more, newer and more exciting learning opportunities, such as the opportunity to gain a learning experience tailored to each student's ability and way of learning. e-learning through the use of information and communication technology breaks down the boundaries of access and time and provides new tools for learners to learn. On the other hand, because in Iran it is not possible to benefit from higher education in the form of face-to-face classes for all applicants, the expansion of e-learning provides a golden opportunity for the young, dynamic and student generation. Designing optimal e-learning services is a complex task and requires interdisciplinary skills. This research was conducted to investigate the relationship between psychological characteristics, previous experiences, academic background, management and computer skills and student retention in an e-learning environment. Methods: The present research is applied -quantitative in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of collecting data. The statistical population in this study encompasses the electronics active students of Payamenoor University. Using 41 researcher-made questions, students were asked to specify their views in relation to any questions in a 5-point Likert scale (from totally agree to totally disagree with). The content validity of the research instrument was approved by five thesis supervisors, consultants, and experts. A confirmatory factor analysis was used to determine the validity of the measurement instrument's structure. All of the questions variables were fitted with factor load. The reliability of the instrument was confirmed by the Cronbach's alpha coefficient which was equal to 0.83. Findings: The results of data collection after adjustment and tabling were analyzed by statistical tests (exploratory). The results of Pearson correlation test showed a significant relationship between academic background and student retention (r=.17), previous experiences and student retention (r=.14), computer management skills and student retention (r=.47), and psychological characteristics and student retention (r=.52). Conclusion: The results of simultaneous regression also showed that predictor variables account for about 76% of student retention changes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
psychological characteristics, previous experiences, academic background, management and computer skills, student retention | ||
مراجع | ||
[1] Halkett R. E-learning: Research and how to survive it. Industrial and Commercial Training. 2011; 34(2): 80-82. [7] Frankola K. Why online learners drop out. Workforce. 2001; 8(3): 53-58. [8] Diaz DP. Online drop rate revisited. Technology Source; 2002. [9] Patterson B, McFadden C. Attrition in online and campus degree programs.OJDLA, 12(2); 2009 [15] Nesler M. Factors associated with retention in a distance-based liberal arts program.Paper presented at the northeast association for institutional research. Newport, Wales; 1999. [23]Babaei M. Introduction to electronic learning. Tehran: Iran's Science and Information Technology Research Institute and Chapar Publishing; 2010. Persian
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |