تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,689 |
ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیههای طراحی معماری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 50، فروردین 1398، صفحه 299-314 اصل مقاله (745.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.4066.1993 | ||
نویسندگان | ||
سیما رضائی آشتیانی؛ جمالالدین مهدینژاد* | ||
دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید رجائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 28 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش معماری از موضوعات مهم در جریان رشد معماری است. یکی از ارکان مهم آموزش، ارزیابی است. ارزیابی پروژهها، رایجترین روش بازخورد در معماری است. در این دهه، دانشگاهها و مدارس به طور فزایندهای متعهد به ارزیابی و رتبهدهی مؤثر برای دانشجویان هستند، به طوری که ارزیابی و نمرهدهی باعث ارتقاء یادگیری دانشجویان شود نه اینکه فقط، نمرهای به آنها داده باشند. اهمیت بررسی این موضوع در این است که به حتم روشهای ارزیابی در مورد سیستمهای آموزشی معماری که مبتنی بر طراحی و آتلیه است مثل معماری، نسبت به سایر رشتهها، نیاز بیشتری به تحقیق و بررسی دارد. در رشته طراحی معماری، مانند رشتههای دیگر نمیتوان از دانشجویان امتحان کتبی، تشریحی یا تستی گرفت و تبدیل کردن کاری که دانشجویان معماری ارائه میدهند به یک نمره، در مقایسه با بقیه رشتهها بسیار دشوارتر است. در تحقیقاتی که در مورد ارزیابی انجام شده، توجه کمی به احساس و دریافت دانشجویان از فرایند ارزیابی شده است، درحالیکه به عنوان یکی از بزرگترین نارضایتیهای دانشجویان شناخته شده است. هدف از این تحقیق، درک نظرات دانشجویان از روشهای رایج ارزیابی است تا ضمن بررسی روشهای سنجش توان طراحی دانشجویان، ارزیابی طرح و فرآیند، به شیوهای جهت قضاوت پروژههای معماری در جهت ارتقای کیفیت داوری و آموزش در این رشته بپردازد و الگویی را در خصوص روش صحیح سنجش و داوری مبتنی بر اهداف و فرآیند طراحی، با اتکای بر معیارهایی که بر اساس اهداف آموزشی است، ارائه دهد. روش ها:. نمونههای این تحقیق، 40 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده معماری دانشگاه سوره، به روش نمونهگیری خوشهای، به صورت گروههای تمرکز است و از متخصصین برای وزندهی به معیارها، به روش AHP استفاده شده است. یافته ها: پنج معیار اصلی برای ارزیابی ارائه شد: از بین آنها توضیح انتقادی با وزن 38% از اهمیت بیشتری برخوردار است، بعد از آن توسعه ایده منتخب با 21%، کانسپت و راه حل طراحی، با 17% و 14% و در نهایت طرح نهایی با 10% کمترین اهمیت را از بین پنج معیار به خود اختصاص میدهد. نتیجه گیری: در راستای ارزیابی طراحی معماری بر اساس بررسی نظر دانشجویان و بررسی روشهای گذشته ارزیابی، الگویی پیشنهاد شد. الگوی پیشنهادی هر چهار نقش ارزیابی- بازخورنده، ایجادکننده انگیزش، هدایت کننده، ارتباطی ارزیابی- را به درستی ایفا میکند. با این الگو به دانشجویان بر اساس کیفیت کارشان نمره داده میشود و هیچ ارتباطی با کارایی دانشجویان دیگر ندارد و بنابراین هیچ مقایسهای بین دانشجویان وجود ندارد. در عین حال، به دلیل اینکه یک عدد ارائه میشود، در آخر، جایگاه دانشجو در بین دانشجوهای دیگر تعیین میشود، در حالیکه کار هر شخص با خودش مقایسه شده است. در این الگو معیارها بر اساس اهداف دوره تعریف و الویتبندی شدهاند. الگوی ارائه شده میتواند راهبردهایی را برای کنشگران آموزش معماری، اعم از مدرس و دانشجو در امر ارتقا یادگیری ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ ارزیابی؛ فرآیند طراحی؛ آتلیه طراحی معماری؛ دانشجو | ||
موضوعات | ||
رویکردهای نوین آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Proposing a criteria-based assessment pattern for architectural design studios | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Rezaei Ashtiani؛ J. MahdiNejad | ||
Arcitecture Department, Faculty of Architecture and Urbanization, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:Architecture education is one of the most important issues in the development of architecture. In this decade, universities and colleges are increasingly committed to effective assessment of students to improve students' learning, and not just giving them a grade. The importance of examining this issue is that the assessment methods for architectural education systems that are based on design and studio, need more research than other fields. In the field of architectural design, unlike other fields students do not take part in written, descriptive, or multiple choice tests, and it is much more difficult to turn what architecture students offer into a score in comparison to other disciplines. One of the important pillars of education is evaluation. The crit is the most common assessment method and having feedback in architecture. In research on the crit, little attention was paid to the sense and reception of students from the process of evaluation, while being recognized as one of the greatest student's dissatisfaction. The purpose of this research is to understand the students' viewpoints about the current methods of the crit, in addition of studying student designing capability, evaluate the design and process, in a way to judge architectural projects to improve the quality of arbitration and education in this field, شnd provides model for the correct measurement and judgment method, based on goals and design process, relying on criteria which are based on educational objectives. Methods: In this research, 40 undergraduate and postgraduate students at Sure university school of architecture were selected through cluster sampling as focus groups, and experts has been used to weight the criteria by AHP method. Findings: Among them, critical explanation with weight of 38% is more important, after that the development of the chosen idea with 21%, the concept and design solution, with 17% & 14% eventually the final design with 10% is the least important of the five criteria. Conclusion: In order to evaluate the architectural design based on the students' opinion and the previous methods of evaluation, a model was proposed. The proposed pattern correctly plays all four roles of evaluation - feedback, motivator, guide, evaluation-communication. With this model, students are graded based on the quality of their work and this have nothing to do with the performance of other students; and therefore there is no comparison between students. At the same time, because a number is presented in the end, the rank of the student is determined among the other students, while each person's work is compared to his own. In this model, the criteria are defined and prioritized based on the objectives of the course. The proposed model can provide strategies for practitioners of architecture education, such as lecturers and students to enhance their learning | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architecture training, Evaluation, Design process, Architectural design studio, Student | ||
مراجع | ||
[10] Mahdizadeh Seraj F, Mardomi K. The criteria of the project of architectural design. Proceedings of the third conference on teaching architecture. Tehran. Teharn University: 491-514; 2008. Persian [11] Dinham S. Architectural Education: Is Jury Criticism a Valid Teaching Technique. Architectural Record. November 1986. [12] Noizet G. Psychologie del, evaluation scolaire. translated by Hamzeh Ganji, Tehran, Etelaat Publication; 1997. Persian [13] Gray LR. Educational Evaluation & Measurment, NewYork, Macmillan International; 1991. [14] Seyf A. Assessment of Learning Processes and Products. Tehran, Doran Publication; 2000. Persian [15] Bazargan A. Educational Evaluation. Tehran, SAMT; 2010. Persian [16] Rais Dana F. Introducing the definitions of research and assessment and presenting the analogy and differential sides of them. Taleem o Tarbiat Magazine. 1991;(25):32-52. Persian [17] Rahimzadeh M. Recording non-movable listed buildings in Iran (report). Tehran, Iran Cultural Heritage, Handcrafts and Tourism Organization. 133; 2009. Persian [20] Nafisi GHR. Assessment and Evaluation. Tehran: Islamic Azad University; 1997. Persian [21] Mirriyahi S. The evaluation of architectural design skills in teaching. Sofeh magazine, Tehran. 2009; 19(49): 61-68. Persian [23] Sara R, Parnell R. The review process. CEBE Briefing Guide Series 3; 2004. [24] Ramsden P. Learning to teach in higher education. 2nd ed. London: Routledge Falmer; 2003. [26] Kadivar P. Educational Psychology. Tehran: Samt Publication; 2000. Persian [27] Seyf A. Educational Measurement and Evaluation. Tehran: Doran Publication; 2008. Persian [28] Mirriyahi S. Architectural design assessment and its consequences. Sofeh Magazine. 1996; 42: 86-97. Persian [30] Ilozor B. Balancing jury critique in design reviews. CEBE Transactions. 2006; 3(2): 52-79. [33] Elton L. Student motivation and achievement. Studies in Higher Education. 1988; 13(2): 215-221. [35] Lawson B. How Designers Think: The Design Process Demystified. US: Elsevier; 2006. [36] Attoe W. Architecture and critical imagination. translated by Amineh Anjam Shoa. Tehran, Farhangestan Honar Publication; 2005. Persian [37] Kuivalainen T. Comparative Education Systems: Student Performance & Private and Public Funding, Management and Schools – A Case Study of Finland and Sweden. [master’s thesis]. University of Tampere; 2017. [38] Crawford K, Hagyard A, Saunders G. Creative analysis of NSS data and collaborative research to inform good practice in assessment feedback. SWAP Report. Higher Education Academy Subject Centre for Social Policy and Social Work; 2010. [42] Litkoohi S. The Relationship between Architecture Students’ Education Period and Judge Their Final Projects. Journal of Scientific Association of Architecture and Urban Planning. 2013; (2): 77-87. [43] Song D, Loyle-Langholz A, Higbee J, Zhou Z, Achieving Course Objectives And Student Learning Outcomes: Seeking Student Feedback On Their Progress. Contemporary Issues in Education Research. 2013; 3(6): 289-298. [44] Litosseliti L. Using focus groups in research. London: Continuum; 2013. [47] Svensson L, Theman J. The relationship between categories of description and an interview protocol in a case of phenomenographical research. Paper presented at the Second Annual Human Science Research Conference, Duquesne University, Pittsburgh, P.A. USA, 18-20 May, 1983. 13. [48] Merton RK, Fiske M, Kendall PL. The focused interview. 2nd ed. Illinois: The Free Press; 1990. [49] Ghodsipour H. Analytical Hierarchy process (AHP). Amirkabir university, Nashr Publication. 143; 2005. Persian [50] Talischi GH, Izadi A, Einifar A. Nurturing design ability of novice architecture designers, designing, implementation and testing a constructivist learning environment. Honar Haye Aiba Magazine. 2013; 17(4): 17-28. Persian [52] Sameh R, Izadi A. Design Assessment Mechanism In Architectural Education Proposed Model for the Evaluation of Process and the Valuation of Product in Teacher-Student Interaction. Journal of Iranian Association of Architecture & Urbanism. 2015; 5(8): 1-13. Persian [53] Nadimi H, Sharifzadeh S. An investigation into application of the “Process Book” as an educational tool in architectural design studio. Honar Haye Ziba Magazine. 2016; 21(2). 33-44. Persian [54] Lawson B. How designers think: the design process demystified. translated by Hamid Nadimi, Tehran, Shahid Beheshti University Press; 2007. Persian
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,168 |