تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,883,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,090,266 |
شناسایی عوامل موثر و موانع کاربرد یادگیری الکترونیک در جهت افزایش سلامت روان دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کرج (یک مطالعه کیفی) | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، تیر 1398، صفحه 607-616 اصل مقاله (516.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3595.1905 | ||
نویسندگان | ||
اقبال زارعی* ؛ محمد جواهری دانشمند؛ علی اکبر شیخی | ||
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 15 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در نگاه اول به علم فناوری آموزشی، آنچه معمولاً در ذهن افراد تداعی میشود، عبارت است از کاربرد تکنولوژیهای جدید در آموزش فراگیران، چنین اعتقادی مبین رویکردی مکانیکی نسبت به گسترهی فناوری و تعلیم و تربیت است. ولی صاحبنظران، فناوری آموزشی را فراتر از کاربرد ابزار آموزشی میدانند. آنان معتقدند که فناوری آموزشی شامل رویکردی نظاممند، طراحی، اجرا، ارزشیابی و حل مشکل برنامههای آموزشی و بهکارگیری توأمان منابع انسانی و غیرانسانی است و هدف غایی آن یادگیری عمیق، پایدار و مؤثر است. یادگیری الکترونیکی حاصل استفاده از فناوریهای نوین در آموزش است و جز روشهای استقرایی یاددهی یادگیری میباشد که در آن موضوع از ارائه یک مشاهده خاص یا یک موضوع شروع میشود و مخاطبان به فرضیهسازی، جمعآوری اطلاعات، ترکیب اطلاعات و کشف مسئله میپردازند. یادگیری الکترونیکی بهعنوان فرایندی برخط معرفی میشود که بهوسیله آن میتوان با استفاده از اینترنت و صفحات وب به یادگیری پرداخت. معلم میتواند در ارتباط با هر یک از موضوعات درسی، فضای الکترونیک جدید طراحی و یا از محیطهای یادگیری الکترونیکی موجود در اینترنت استفاده کند.این پژوهش باهدف شناسایی عوامل و موانع مؤثر بر کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموزش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کرج انجامشده است. روش ها: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش گروههای کانونی انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. با بهرهگیری از روش گروههای کانونی، دادههای حاصل از مصاحبههای انجامشده با 29 نفر از کارشناسان و معلمان متخصص در حوزه یادگیری الکترونیکی، طی سه مرحله کدگذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) مصاحبه شد. یافتهها: کدهای باز شامل 75 مفهوم و کدهای محوری شامل نه مقوله مشتمل بر عوامل سازمانی، سواد اطلاعاتی، فناوری، طراحی آموزشی، ذینفعان، منابع آموزشی، عوامل محیطی، محدودیتها و عوامل نگرشی است. درزمینه موانع و مشکلات استفاده از یادگیری الکترونیک نیز 48 مفهوم و کدهای محوری شامل نه مقوله شامل موانع ساختاری و سازمانی، نبود آموزشهای لازم برای معلمان، ضعف دانشآموزان، عدم انطباق برنامه درسی موجود با فناوری اطلاعات و ارتباطات، ضعف مدیریتی، مشخص نبودن اهداف و رسالت، شرایط و موانع فرهنگی، نبود نظام انگیزشی مناسب، فضا و تجهیزات بهعنوان کد محوری پژوهش حاضر، شناسایی گردید. نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد؛ یادگیری الکترونیکی بهعنوان یک شیوه آموزشی یادگیرنده محور، مهارتهای شناختی در سطوح بالا ازجمله تجزیه، ترکیب، ارزشیابی و قضاوت، تفکر انتقادی، روحیه جستجوگری و حل مسئله را تسهیل نموده و ارتقاء میبخشند. بنابراین پیشنهاد میگردد بهتمامی سطوح یادگیری توجه گردد. در صورتی که آموزشوپرورش نتواند زیرساختهای لازم را برای توسعه یادگیری الکترونیک مهیا کنند، قطعاً با چالشهای مختلفی روبرو خواهند شد، توصیه میگردد زیرساختهای لازم برای تمام مدارس کشور در تمام استانها فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت روان؛ موانع؛ مدارس ابتدایی؛ یادگیری الکترونیک؛ عوامل موثر | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Effective Factors and Obstacles Using Electronic Learning to Increase Mental Health of Primary School Students in Karaj (A Qualitative Study) | ||
نویسندگان [English] | ||
E. Zarei؛ M. Javaheri؛ A. Shikhi | ||
Departement of Education and Counseling, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abass, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:At first glance to the science of educational technology, what usually comes to mind, is the application of new technologies in the education of learners, such a belief indicates a mechanical approach to the scope of technology and education. But experts see educational technology as more than just the use of educational tools. They believe that educational technology includes a systematic approach, design, implementation, evaluation and problem solving of educational programs and the simultaneous use of human and inhuman resources, and its ultimate goal is deep, sustainable and effective learning. e-learning is the result of the use of new technologies in education and is one of the inductive methods of teaching learning in which the subject starts from presenting a specific observation or a subject and the audience hypothesizes, collects information, combines information and discovers the problem. e-learning is introduced as an online process by which learning can be done using the Internet and web pages. The teacher can design a new e-space or use the e-learning environments available on the Internet in connection with any of the subjects. The purpose of this study was identifying effective factors and obstacles in using e-learning of primary school students in Karaj. Methods: The present study is a qualitative research and utilized a focus group method. The research instrument was semi-structured interview. By applying the focus group method, the data were gathered through interviewing 29 experts and specialized teachers in the area of e-learning in three stages including Open Source (Primary), Axial and Selective (Optional) Coding. Findings:Open codes were consisted of 75 concepts, and axial codes were compromised of nine categories including organizational elements, information literacy, technology, educational design, beneficiaries, educational sources, environmental factors, limitations and attitude factors. In the area of the barriers and problems in using e-learning, 48 core concepts and codes wererecognized as the axial code of thepresent study in nine categories including structural and organizational obstacles, lack of required training for teachers, weakness of students, inconformity of the current curriculum with information and communication technology, no satisfactory management, no precise goal and objective, cultural conditions and hindrances, lack of appropriate incentive system, space and equipment. Conclusion: Research show that as a learner-centered learning method, e-learning facilitates and enhances high-level cognitive skills such as analysis, synthesis, evaluation and judgment, critical thinking, search and problem solving. Therefore, it is suggested to pay attention to all levels of learning. If the ministry of education fails to provide the necessary infrastructure for the development of e-learning, they will certainly face various challenges. It is recommended to provide the necessary infrastructure for all schools in the country in all provinces. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
e-Learning, mentalhealth, problems, Primary schools, effective factor | ||
مراجع | ||
[1] Ahdian M Preconditions for educational technology. Tehran: Bashari Publishing; 2008. Persian. [3] Frazeen B. Technology to enhance the learning Experience. Clomedia Gournal of Technology. 2006; 32(12): 12-20 [6] Ebrahimi Kooshk M, Asadi S, Qodousi R, Moghadam S, Daldar K, Movahed M. The survey of staff at Mashhad University of Medical Sciences regarding online in-service training programs. Magazine Electronic Media Learning. 2011; 2: 11-16. Persian. [7] Gaskill M. Learning from Web Quest. Journal of Physical Education. 2006; 75(8): 35-49. [8] Lahaie M. Is Nursing Ready for Web Quests. Journal of Nursing Education. 2008; 47(12): 567-70. [13] Ghorbani Zadeh V, Nangir ST, Roodas H. Meta-analysis of factors affecting the adoption of information technology in Iran. Management Research in Iran. 2012; 17: 2. Persian. [14] Sanayei A, Salmanian H. Analysis of factors affecting the acceptance of virtual education with emphasis on Internal factors. Educational Technology. 2013; 2(4): 261-270. Persian. [15] Mohebi E, Zamani M. Investigating the Factors Affecting the Use of the Internet by Students at Jihad-e Fars Training Center. Agricultural Promotion and Education Researches. 2013; 2: 21-15. Persian. [16] Fahami R, Zare H. Factors Affecting adoption of new technologies in remote education using the Technology Acceptance Model: A case study of Payame Noor University in Isfahan. Scientific Information Database of the University of Jihad. 2013; 4(1): 67-79. Persian. [17] Hosseini K, Nouri SH, Zabihi A. Admission of E-learning in Higher Education: Application of Current Theory, Technoogy Acceptance Model and Quality of Electronic Services. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2013; 19(1): 111-136. Persian [18] Mansour Zade M, Mahmoudi F, abibi, H. Investigating the factor affecting the acceptance of information and communiation technology among sStudents. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences. 2017; 9(5): 61-50. Persian [19] Nazari M, Haji Heidari N, Nasri M. Checking the impact of store features on customer purchases. Scientific Information Database of the University of Jihad. 2011; 4(4): 127- 146. Persian. [20] Sheng Z, Jue Z, Weiwei T. TAM in online learning systems: A mix method study. Tsinghua Science and Technology. 2014; 13(3): 312-317. [21] Lichtman, M. Qualitative research in education: A user’s guide. London: Sage; 2006.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,074 |