تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,118 |
ارائه مدلی برای طراحی ساختار وبگاههای آموزش مجازی به کمک مدل تصمیمگیری چند معیاره | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 31، تیر 1393، صفحه 159-174 اصل مقاله (2.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2014.93 | ||
نویسندگان | ||
آیدا اسدی صومعه؛ غلامعلی منتظر* | ||
مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1390، تاریخ بازنگری: 22 مهر 1391، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1391 | ||
چکیده | ||
چکیده:یادگیری الکترونیکی یکی از این راهکارهای تأمین آموزش عالی برای متقاضیان آن است که امروزه با توجه به افزایش تقاضا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با ظهور این رویکرد مراکز آموزشی نوینی به نام دانشگاه مجازی به وجود آمده است که مشابهی از نوع فیزیکی آن، در دنیای مجازی است. در این شیوه آموزشی، وبگاه اولین جبههای است که یادگیرندگان برای تعامل با سامانه آموزشی دانشگاه با آن مواجه میشوند و بنابراین میتواند تأثیر بهسزایی در جذب یا رویگردانی یادگیرندگان داشته باشد. بهبود کیفیت وبگاههای آموزشی براساس نیاز و معیارهای کاربران تأثیر زیادی در جذب دانشجویان و شخصی سازی خواهد داشت و ایده اصلی این پژوهش را شکل میدهد. بدین منظور، اقلام محتوایی وبگاههای دانشگاههای مجازی براساس خصیصههای ساختاری این وبگاهها رتبهبندی و الگویی برای آغاز آنها ارائه خواهد شد که این رتبهبندی خود یک مسأله تصمیمگیری است. تاپ سیس، یکی از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره است که به دلیل انعطافپذیری و سهولت کاربرد برای ارزیابی گزینهها در این پژوهش انتخاب شده است. برای این منظور ابتدا مفاهیم محتوا و ساختار وبگاهها بررسی و سپس فهرستی از اقلام محتوایی و خصیصههای کیفی وبگاههای دانشگاههای مجازی ارائه خواهد شد. سپس از مدل تاپ سیس برای رتبهبندی اقلام براساس خصیصههای کیفی استفاده و در نهایت الگویی برای تدوین ساختار این وبگاهها ارائه خواهد شد. الگوی حاصل توسط خبرگان یادگیری الکترونیکی و کاربران وبگاههای دانشگاههای الکترونیکی ارزیابی شد و در مجموع 6/98 درصد رضایت خبرگان را با توجه به همه معیارها جلب نمود. این الگو میتواند مبنایی برای طراحی وبگاههای آموزشی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: یادگیری الکترونیکی؛ وبگاه آموزشی؛ مدلهای تصمیمگیری چند معیاره؛ روش تاپسیس | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Model for the Design of Virtual University’s Website Using Multicriteria Decision Making | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Asadi؛ G.H. Montazer | ||
Information Technology Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: To meet the increasing demand for higher education, universities are questing for new ways of delivering education and as a result, e-learning is being implemented more frequently each day, creating new opportunities for both educational institutions and students. Likewise, every online organization, the website of an educational institution is the first interaction tool between the user and the organization and plays an important role in establishing long term relationships with students. To face this strategic issue for virtual universities, this paper focuses on improving website quality based on users’ information and structural needs. By considering that the basic goal of every website is to provide the user with information, first, proper content for a university website from the users’ perspective will be selected, and then a framework for Iranian universities’ websites will be proposed. Selecting proper content items from a website is a selection problem with different criteria influencing the optimal solution. Therefore, in this paper, multicriteria decision making approach is taken toward this selection problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Electronic Learning, Educational Website, Multicriteria decision making, Topsis method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,850 |