تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,882,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,090,000 |
تعیین اهمیت اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحبنظران | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، دی 1398، صفحه 27-35 اصل مقاله (554.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3982.1967 | ||
نویسندگان | ||
مهدی عرب پشتکوهی1؛ افسانه زمانی مقدم* 2؛ علی رجب زاده قطری3 | ||
1گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات ، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 09 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در قرن اخیر که دوره گذر از عصر صنعتی به عصر اطلاعات و ارتباطات است، تعلیم و تربیت نسبت به دوران گذشته هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت بهطور چشمگیری دچار تحول شده است. ورود فناوری اطلاعات تمامی شئون زندگی بشری را دست خوش تغییر و تحول کرده است؛ در این میان نظامهای آموزشی به دلیل ماهیت معرفتیشان بیش از دیگر نظامها از فناوریهای اطلاعاتی متأثر شدهاند. تا چندین سال پیش افراد برای آموزش و یادگیری نیاز به زمان و مکان مشخصی داشتند ولی امروزه با پیشرفت فناوریهای رایانه و شبکه اینترنت تا حدودی این نیاز از بین رفته است و هر کس بهزودی قادر خواهد بود هر چیزی را در هر زمانی و هر مکانی یاد بگیرد. روشهای سنتی آموزش دیگر قادر به پاسخگویی به نیازهای رشد و گسترش مداوم مهارتهای آموزشی نیستند. کاربرد فناوری در آموزش، نظامهای آموزش الکترونیکی را بهوجود آورده و باعث تغییراتی در نقش عناصر آموزش و طراحی آموزشی شده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اهمیت اجزای تشکیلدهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحبنظران است. رویکرد پژوهش کمی و از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. روشها: رویکرد پژوهش کمی و از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. این روش در هنگامی که عمل تصمیمگیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیمگیری روبروست قابل استفاده است. معیارهای مطرح شده میتوانند کمی و کیفی باشند. سپس یک سری مقایسههای زوجی انجام میگیرد. این مقایسات وزن هریک از فاکتورها را در راستای گزینههای رقیب مشخص میسازد. در نهایت منطق تحلیل سلسله مراتبی به گونهای ماتریسهای حاصل از مقایسات زوجی را با همدیگر تلفیق میسازد که تصمیم بهینه حاصل آید. جامعه پژوهش صاحبنظران حوزه آموزش، برنامهریزی فناوریهای نوین و درس کار و فناوری هستند که به صورت هدفمند تعداد 18نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد و شاخصهای تشکیل دهندۀ آن اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی کرسلی بود که در مجموع در 10 شاخص دستهبندی شدند. در این مطالعه به بررسی ضرایب اهمیت شاخصها پرداخته است. سپس این شاخصها در یک پرسشنامه در اختیار نمونه تحقیق قرار داده شد و شاخصهای مذکور به وسیله نرمافزار اکسپرت چویس (expert choice 11) و بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مقایسه زوجی شاخصها استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده مهمترین اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی از دیدگاه صاحبنظران به ترتیب محتوا (با وزن 116/0)، طراحی صفحات (با وزن 128/0)، سازماندهی (با وزن 124/0)، انگیزش (با وزن 099/0)، انعطافپذیری (با وزن 093/0)، ارزشیابی (با وزن 092/0)، بازخورد (با وزن 098/0)، حجم کاری متعادل (با وزن 090/0)، کمکرسانی (با وزن 081/0) و فعالیت یاددهی- یادگیری (با وزن 079/0) است. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش به تصمیمگیرندگان در اتخاذ راهبردهای اثربخش برای دورههای آموزش کمک میکند چراکه مهمترین اجزای تشکیلدهنده آموزش الکترونیکی مشخص است و تصمیمگیرندگان میتوانند به موجب آن میزان تخصیص منابع را کنترل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعیین اهمیت؛ اجزاء؛ آموزش الکترونیکی؛ درس کار و فناوری | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
determine the significance of the components constituting the e-Learning of the Work and Technology course from Experts’ Perception | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Arab Poshtkohi1؛ A. Zamani Moghadam2؛ A. Rajabzadeh qatri3 | ||
1Department of Information Technology Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch , Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch Tehran, Iran | ||
3Department of Industrial Management, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present investigation is to determine the significance of the components constituting the e-Learning of the Work and Technology course from Experts’ Point of view. The approach of the investigation is quantitative and a hierarchy analysis method is used. The community of the investigation is experts of the training domain, the modern technologies planning domain, and Work and Technology course domain which 18 people of them were selected purposefully as samples. In order to analyze the data, the technique of index paired comparison was used. Based on the obtained results, the most important components which constitute the e-learning of the Work and Technology course include content, page design, organization, motivation, flexibility, evaluation, feedback, balanced workload, helping, and training-learning activity. It is evident that the findings of the present investigation help the decision-makers to adopt effective strategies for training courses as the most important components constituting the e-learning are specified and thereby the decision-makers may control the levels of resource assignments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Determination Importance, E-learning components, The Work andTechnology, course | ||
مراجع | ||
[1] Atashak M. Essentials and areas of electronics citizen curriculum in the curriculum of higher education. The 9th Conferenceof the Study Society Curriculum of Iran. 2007. Persian.
[4] Badrian M. Evaluation of electronic curriculum of computer engineering at Khaje Nasreddin Tusi University of Technology based on Rodriguez Sims model. (Unpublished master’s thesis), University of Allameh Tabatabaei, Tehran; 2006. Persian. [5] Garrison R. E- learning in the 21. century. New York: Routledge; 2011. [6] Bates T. Technology, e-learning and distance education. New York: Routledge; 2005. [11] Maghami, H. Comparison of the effect of three methods of face-to-face, electronic, and computational instruction on learning, memorization, motivation for academic achievement and social skills of students in Allameh Tabatabai University of Technology. (Unpublished P.H.D thesis), University of Allameh Tabatabaei, Tehran; 2014. Persian. [18] Kearsley G. Online education. Belmont, Ca.: Wadsworth; 2000. [21] Sabiston P. An inquiry into the criteria that identify quality adult Web-based learning. Royal Roads University; 2000. [22] Lewis R, Whitlock Q. How to plan and manage an e-learning programme. Aldershot: Gower; 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,193 |