تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,070 |
ارائه مدل معادله ساختاری خودراهبری، شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری و ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 31، تیر 1393، صفحه 141-150 اصل مقاله (943.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2014.91 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ رضا ناصری جهرمی2 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز،ایران | ||
2برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز،شیراز،ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آذر 1391، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1392، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1392 | ||
چکیده | ||
چکیده:هدف از انجام این تحقیق، ارائه مدل معادله ساختاری خودراهبری، شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری و ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فنآوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91- 92 که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 162 دانشجو انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه خودراهبری ویلیامسون، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل چشم شایستگی و پرسشنامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی تاگومری و بیشاپ بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون چند متغیره، دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مهارت خودراهبری دانشجویان پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی و پیشبینی کننده مثبت و معنیدار شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری ایجاد شده در دانشآموختگان است. همچنین شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری ایجاد شده در دانشآموختگان به طور مستقیم پیشبینی کننده مثبت و معنیدار متغیرهای ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی است. به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از این است که شایستگیهای فنی، زمینهای و ادراکی نقش واسطهگری معنیداری در ارتباط بین خودراهبری با ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: خودراهبری؛ شایستگیهای فنی؛ شایستگیهای زمینهای؛ شایستگیهای رفتاری؛ کیفیت عملکرد | ||
موضوعات | ||
روانشناسی فناوری آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural Equation Model of Self-Directed, Technical, Contextual and Behavioral Competencies and Students' Perception of Faculty Performance Quality | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Mohammadi1؛ R. Naseri Jahromi2 | ||
1Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: The purpose of this study was Structural Equation Model of Self-Directed, Technical, Contextual and Behavioral Competencies and Students' Perception of Faculty Performance Quality. Data analyzed with make use of methods of Path Analyze and Multivariable Regression Analyze. The results showed that 1) Awareness, learning strategies learning activities, evaluation and interpersonal skills were a significant positive anticipant of students' perception of faculty performance quality based on professional role, relationships, management of course, teaching and coaching, cultural competency monitors and ensures quality education, quality of feedback, homework and classroom management. 2) Awareness, learning strategies learning activities, evaluation and interpersonal skills were a significant positive anticipant of students' technical, contextual and behavioral competencies. 3) Students' technical, contextual and behavioral competencies were a significant positive anticipant of their perception of faculty performance quality. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,512 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,454 |