تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,045 |
مدلسازی و ارزیابی کارایی و هزینههای استفاده از آموزش الکترونیکی جهت افزایش خبرگی در سازمانها | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، دی 1397، صفحه 98-109 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3226.1823 | ||
نویسنده | ||
احمد حبیبی زاد نوین* | ||
گروه مهندسی کامپیوتر ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 09 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از داراییهای بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده میسازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوریهای مختلفی انجام میگیرد. آموزش سنتی، آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، آموزش تحت شبکه توری و شبکههای اجتماعی چند نمونه از آن میباشد. مدلهای ارزیابی آموزش الکترونیکی موجود اکثراً از نظر آموزشی بطور جزئی، کارایی کارکنان و تاثیر آموزش بر آنان را بررسی نمودهاند، لذا در این مقاله مدلی جامع ارائه میشود که هم کارایی و هزینههای سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی میکند. روش ها: ابتدا روابط موجود در سیستم آموزش الکترونیکی مدلسازی شده و به صورت رسمی با روابط ریاضی بیان گردید و سپس شبیهسازی انجام گرفته و نهایتاً هزینههای آموزش الکترونیکی براساس نتایج شبیهسازی، ارزیابی شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از شبیهسازی نشان میدهد سیستم یادگیری الکترونیکی کارایی منابع انسانی سازمان را به میزان پانزده درصد بهبود داده و هزینههای آموزش سازمان را هیجده درصد نسبت به روشهای رایج کاهش میدهد. نتیجهگیری: اتلاف وقت نیروی انسانی در سازمانها موجب کاهش بازدهی سازمان میشود که برای رفع این مشکل در سازمانها و تبدیل آن به پتانسیل و افزایش سرمایههای نامشهود سازمان اموزش الکترونیکی مطرح گردید. سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نوعی سیستم آموزشی است که از یک معماری سه لایه تحت اینترنت استفاده میکند و باعث افزایش بهرهوری آموزشی سازمانها شده و در کل از اتلاف وقت کارکنان کاسته، بازدهی سازمان را افزایش داده و میزان هزینههای صرف شده برای آموزش را کاهش میدهد و از این طریق میتوان زمان بیکاری و فراغت و هدررفت کارکنان را از طریق آموزش تحت شبکه کامپیوتری و دستگاههای همراه و وب که همه جا و همیشه در دسترس هستند با هزینه کم به سرمایه نامشهود سازمان تبدیل کرده و موجب افزایش تخصص و خبرگی و توانمندی سازمان گردند. روشهای رایج مدلسازی و ارزیابی کارایی آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. اکثر این مدلها صرفاً بطور جزئی فقط تاثیر آموزش در کارایی یادگیرندگان را مورد ارزیابی قرار داده بودند. لذا، در این مقاله مدلی جامع ارائه شد که هم کارایی و هزینههای سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی کرد. نتایج شبیهسازی با استفاده از نرمافزار متلب نشان میدهد تعداد کارکنان آموزش دیده و سرمایههای نامشهود در سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نسبت به روشهای رایج بیش از سه برابر افزایش مییابد. هزینههای آموزش به میزان هیجده درصد کاهش و کارایی کارکنان سازمان به میزان پانزده درصد افزایش مییابد. تحلیل و ارزیابی آموزش در شبکه توری و ابر برای سازمانهای بزرگ به عنوان کار آتی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ سازمان های یادگیرنده؛ منابع انسانی؛ کارایی؛ هزینه آموزش | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cost and performance modeling and analysis of using e-learning in organization to increase expertise | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Habibizad Navin | ||
Department of Computer Engineering, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:Human resources (HRs), as the most important asset of any organization, play a significant role in their goals, competition and success. Thus the training of human resources plays an important role to achieve the growth and success of any organization. Teaching and learning are performed by different technologies such as traditional education, distance learning, e-learning and the use of grid and social networks. Existing evaluation models of e-learning have mostly examined partially the educational outcomes, the employees’ efficiency and the impact of e-learning, Therefore, in this paper a comprehensive model is presented that models and evaluates the efficiency and cost of the organization and the time and efficiency of the personnel in the current and electronic methods. Methods:First, the relationships in the e-learning system were modeled and formally expressed with mathematical relationships, and then the simulation was performed, and finally the costs of e-learning were evaluated based on the simulation results. Findings: The obtained results by simulation show that e-learning system improves the HRs utilization by 15% and decreases the training cost of organizations by 18% in comparison to the common method. Conclusion: Waste of human resources in organizations reduces the efficiency of the organization, as for solving this problem in organizations and turn it into potential and increase the intangible assets of the organization, e-learning was proposed. Web-based e-learning system is a type of training system that uses a three-tier architecture under the Internet and increases the educational productivity of the organizations and in general reduces the waste of staff time, increases the efficiency of the organization and the amount of costs. It reduces the time spent on training, and in this way can reduce unemployment, leisure time and staff wastage through training under the computer network and mobile devices and the web, which are available everywhere and always at a low cost. It also converts the intangible capital of the organization and increase the expertise and capability of the organization. Common methods of modeling and evaluating the effectiveness of e-learning were examined. Most of these models only partially assessed the effect of education on learners' performance. Therefore, in this article, a comprehensive model was presented and evaluated both the efficiency and costs of the organization and the time and efficiency of personnel in the common and electronic methods. The simulation results using MATLAB software show that the number of trained employees and intangible assets in the web-based e-learning system increases more than three times compared to conventional methods. Training costs will decrease by eighteen percent and the efficiency of the organization's employees will increase by fifteen percent. Analyzing and evaluating network and cloud training is recommended for large organizations as future work | ||
کلیدواژهها [English] | ||
e-Learning, Learning Organization, Human Resources, performance, Cost of education | ||
مراجع | ||
[1] Seyedjavavden R. Principles and applications of human resource management and personnel (8th ed.). Tehran: Negahe Danesh; 2014. Persian. [7] Mahmoudi M, Mashaqi S. The Role of E-Learning in Human Resource Development and the Realization of Sustainable Development. In The First National Conference on Social Sciences, Education, Psychology and Social Security. Tehran,Iran; 2017. Persian. [8] Mirzeaye S. The necessity and importance of the role of human resources education in response to organizational goals. In The First International Conference on Economics, Management, Accounting, Humanities and Islamic Banking. Tehran, Iran; 2017. Persian. [10] Kheyrabadi Z, Abdollahi D. The Position of e-learning in the information age. In The fifth scientific and research conference of education and science. Tehran, Iran; 2017. Persian. [11] Tanenbaum AS. Computer networking (2nd ed.). Tehran: Nopardazan; 2002. Persian. [12] Elahi A. Network technology (10th ed.). Tehran: Naghoos; 2014. Persian. [13] Rabiei F, Faryadi M. E-learning; the inevitable necessity to promote and improve the learning and learning process. In The second international conference on new findings on science and technology. Qom, Iran; 2016. Persian. [14] Mahmoudi M, Mohammad Ali M. Evaluation and Evaluation of Effective Factors on E-learning and E-Learning in Schools. In Fifth National Conference on Development and Promotion of Education Sciences, Psychology, Consulting and Education. Tehran, Iran; 2017. Persian. [15] Kavianifar S, Kaskani N. New Methods of Teaching with the E-Learning Approach. In Second Congress on the Transformation and Innovation in the Humanities. Sabzevar, Iran; 2017. Persian. [20] Abbas B, Salari S, Khajehpour M. E-Learning: Features, Advantages and Disadvantages of Iran’s Higher Education. In Second International Conference on Advanced Research in the Field of Education, Psychology and Social Studies. Qom, Iran; 2015. Persian. [27] Wang YS, Wang HY, Shee DY. Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and validation. Computers in Human Behavior. 2007; 23(4): 1792–1808. [29] Hwang G, Tsai C. Research trends in mobile and ubiquitous learning: A review of publications in selected journals from 2001 to 2010. British Journal of Educational Technology. 2011; 42(4): E65–E70. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |