تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,263 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,045 |
شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای برنامه های درسی مبتنی بر MOOC در آموزش عالی ایران | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 13، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، دی 1397، صفحه 145-156 اصل مقاله (630.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.2671.1681 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جعفری* ؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ مرتضی رضایی زاده | ||
گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 15 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: با وجود اینکه از بیش از دو هزار سال قبل تاکنون، زمینههای یاددهی و یادگیری در مقایسه با سایر مقولهها تغییرات بسیار کمی داشته، اما امروزه به کمک فنآوری اطلاعات تحولات سریعی داشته است. در سالهای اخیر آموزش مجازی بهعنوان یکی از کاربردهای مهم فنآوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیتهای گستردهای در این راستا آغاز گردیده است. آموزش مجازی پارادایم جدیدی را پدید آورده و امکان یادگیری در هر زمینه، برای هر فرد، در هر زمان و هر مکان فراهم نموده است. از بین اشکال مختلف آموزش مجازی در سالهای اخیر دورههای آزاد برخط گسترده (MOOCs) گسترش قابلتوجهی داشته است. هدف این مطالعه، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای برنامه های درسی مبتنی بر MOOCها میباشد. روش ها: این پژوهش، کاربردی بوده و در انجام آن از روش کیفی استفاده شده است. بر این اساس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع کرانهای و با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر، اشباع نظری در مقولهها حاصل گردید. یافتهها: یافته ها نشان داده است که مهمترین قوتها عبارتند از: ارتقای دسترسی به برنامه درسی و فراگیرنده محوری، امکان تحقق جامعه یادگیری، بهره مندی از سطح بالای کیفیت تدریس، کمک به افزایش پویایی در برنامه درسی. مهمترین ضعفها عبارتند از امکان دور شدن از موقعیتهای حقیقی در آموزش، امکان سازمان نیافتگی مناسب آموزش، امکان افزایش بار مالی برنامه درسی، امکان انحصاری شدن تولید برنامه درسی، امکان عدم ارزیابی مهارتهای سطح بالای تفکر، امکان سلب آزادی مدرسان، امکان ساختارمند نبودن ارزشیابی، امکان بروز مشکلات مربوط به شناسایی دقیق فرد ارزشیابی شونده. مهمترین فرصتها عبارتند از کمک به گسترده تر نمودن عدالت آموزشی، امکان سرمایهگذاری، کمک به روزآمدبودن دانش، گسترش ارتباطات بینالمللی در برنامه درسیآموزشعالی، بازنگری برنامه درسی دانشگاهی، تسهیل ارتقای کارایی روش های ارزشیابی، کاربردی تر نمودن آموزشها. مهمترین تهدیدها عبارتنداز: اختلال در کارکرد دانشگاهی، زیر سوال رفتن رسالت مدرسان، هدفمندی کمترآموزش، کارآمدیکمتراهداف برنامه درسی، تضاد ارزشی و سطحی شدن اهداف برنامه درسی، استفاده ابزاری از MOOCها، تطابق کمتر محتوا با نیازهای مخاطبان، کمی شدن وکم توجهی به نیازهای بازار کار داخلی در فرایند ارزشیابی، احساس بدبینی و تردید نسبت به MOOCها. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، در نظر گرفتن شرایط زمینهای و برنامهریزی در زمینه تقویت و تدارک بهینهی آن، بهعنوان شرایط تاثیرگذار بر تمامی مولفهها و عوامل دخیل در طراحی موکها در آموزش عالی است؛ دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سرمایهگذاری خود را در جهت گسترش فرهنگی که خواهان کشف، اختراع، نوآوری و خلق برنامههای درسی مبتنی بر موکها باشد بهمنظور استقرار ساختار دانشمحور فراهم نمایند؛ زمینه بسط برنامههای درسی مبتنی بر موکها در محیطهای دانشگاهی از طریق کارهای تیمی جلسات پرسش و پاسخ بین دانشجویان و اساتید، بحثهای گروهی و تشکیل کارگاههای آموزشی و سمینارها با همکاری سایر سازمآنها و مراکز آموزش عالی گسترش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرصتها؛ تهدیدها؛ قوتها؛ ضعفها؛ موکها | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of strengths, defects, opportunities and threats in MOOC-based curricula in Iran’s higher education system | ||
نویسندگان [English] | ||
E. Jafari؛ K. Fathi Vajargah؛ M. Arefi؛ M. RezaeiZadeh | ||
Department of Higher Education , Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:Although the fields of teaching and learning have changed very little compared to other categories more than two thousand years ago, today, with the help of information technology, it has undergone rapid changes. In recent years, virtual education has emerged as one of the most important applications of new information and communication technologies in the world and extensive activities have begun in this direction. Virtual education has created a new paradigm and has enabled learning in any field, for any person, at any time and in any place. Among the various forms of e-learning, there has been a significant expansion of free online courses, MOOCs in recent years. The purpose of this study is to delineate the strengths, defects, opportunities and threats in MOOC-based curricula. This research is applied and used a qualitative method. Methods: The statistical population of the qualitative section includes experts who have been engaged in the process of providing educational services during MOOC-based educational courses. From among this population, 14 individuals have been chosen as the statistical sample through purposive sampling. The data have been gathered through semi-structured interviews. Findings: The findings show that the most significant strengths include: promotion of access to curricula, learner-orientation, the possibility of realization in learning society, enjoying high quality teaching and promotion of dynamism. Among the most important defects are the possibility of neglecting real situations in education, the possibility of lack of proper educational organization, the possibility of an increase in the financial burden of the curriculum, the possibility of exclusivity in curriculum development, the possibility of not being able to evaluate high order thinking skills, the possibility of taking teacher freedom away, the possibility of lack of organization in evaluation, the possibility of arising problems in precise verification of the evaluated person. The most significant opportunities are supporting the extension of educational justice, the possibility of investment, supporting up-to-date knowledge, extending international communication in higher education curriculum development, the possibility of revising university curricula, facilitating the promotion of evaluation methods efficiency and making the education more applicatory. The most prominent threats are disruption in university functions, making instructors’ professions questionable, lack of educational purposiveness, incompetency of curriculum objectives, opposition of values and superficiality of curriculum objectives, instrumental exploitation of MOOCs, incompatibility between content and the audience’s needs, evaluations becoming quantitative, disregarding the market requirements in the process of evaluation and doubtfulness and pessimism towards MOOCs. Conclusions: Based on the results of the present study, considering the contextual conditions and planning in the field of strengthening and its optimal preparation, as conditions affecting all the components and factors involved in the design of MOOCs in higher education; universities and higher education institutions should invest in the development of a culture that seeks to discover, invent, innovate, and create curricula based on MOOCs in order to establish a knowledge-based structure; expand the scope of MOOC-based curricula in academic settings through teamwork question and answer sessions between students and faculty, group discussions, and the formation of workshops and seminars in collaboration with other institutions and higher education centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
MOOCs, Opportunities, Threats, Strengths, Defects | ||
مراجع | ||
[1] Jerry B. The E- potential; 2000. [4] Siemens, G. (2013). What is the theory that underpins our MOOCs? [6] McAuley A, Stewart B, Cormier D, Siemens G. The MOOC model for digital practice; 2010. [8] Beránek L, Remeš R. The course of e-commerce based on active learning. Proc. of the 9th International Conferenceon Efficiency and Responsibility in Education (p. 36). Barcelona, Spain; 2012. [10] Billsberry J. MOOCs: Fad or revolution. Journal of Management Education. 2013; 37(6): 739-746. [11] Mackness J. (2013). cMOOCs and xMOOCs e Key differences; 2013. [14] Sarrafzadeh M. Libraries and Librarians in the MOOC age. Sciences and Techniques of Information Management. 2016; 2(1): 11-32. Persian. [15] Omati E, Tavassoli-Farahi M. The emergence of Massive Open Online Courses in Medical Education. Journal of Modern Medical Information Sciences. 2015; 1(3): 40-53. Persian. [16] Belanger Y, Thornton J. Bioelectricity: A quantitative approach; 2013. [17] Jacobs AJ. Two cheers for Web U! New York Times. 2013; 162(56113): 1–7. [18] Agarwala M. A research summary of MOOC completion rates; 2013. [19] Allon G. ‘Operations Management’, Udemy. Chronicle of Higher Education. 2012; 59(6): 10-11. [24] Yuan L, Powell S. MOOCs and Open Education: Implications for higher education; 2013 [25] Head K. Massive open online adventure. Chronicle of Higher Education. 2013; 59(34): B24–25. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,074 |