تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,048 |
تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی: مطالعهی موردی استان مازندران | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 49، دی 1397، صفحه 110-119 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3237.1825 | ||
نویسندگان | ||
امیر پوراحمدعلی1؛ علی اکبر شیخی فینی* 1؛ حسین زینلی پور1؛ صمد ایزدی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تجربه بعضی از کشورها ازجمله ژاپن نشان میدهد که باز کردن کلاس درس و کل فرایند آموزش از مرحله طراحی تا ارزشیابی به روی معلمان و ایجاد یک گروه آموزشی باعث ایجاد چرخهی بهسازی تدریجی فرایند آموزش در کلاس درس میشود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت. یکی از این روشها که از دل مدرسه و کلاس درس در نظام آموزشی ژاپن پدید آمده است، درس پژوهی است. درس پژوهی بهعنوان مهمترین عامل عملکرد آموزشی برای توسعه حرفه معلمان است. درس پژوهی یک حلقهی پژوهش است که در آن معلمان بهصورت گروهی درباره موضوعات برنامه درسی به پژوهش میپردازن. در این مدل پیشرفته معلمان و متخصصان با یکدیگر همکاری میکنند. گروه ارزیاب (معلمان) تمامی نیروهای خود را بر آموزش دانشآموزان در کلاس درس متمرکز میکنند تا موجب رشد و پالایش درس موردمطالعه شوند. معلم از طریق درس پژوهی با عمل پژوهش ارتباط برقرار میکند تا عمل تدریس را بر تفکر و عمل بنیان گذارد. عمل فکورانه و مبتنی بر پژوهش درواقع مجموعهای از مهارتها و تواناییها را معرفی میکند که فرد را در یک موضع انتقادی برای حل مشکلات و مسائل قرار میدهد. این پژوهش باهدف تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی درس ریاضی در آموزش پرورش استان مازندران انجامشده است. روش ها: روش تحقیق به روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه متخصصان و خبرگان درس پژوهی است. شرکتکنندگان این پژوهش به شیوه نمونهگیری هدفمند و از نوع گلوله برفی 16 نفر انتخاب شدند. حجم نمونه را اشباع نظری تعیین کرده است. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و روایی دادهها بهوسیله چک کردن اعضا بررسی و تائید شد. دادههای حاصل از مصاحبه به روش مقولهبندی تحلیل شدند. یافتهها: در کل 5 مقوله عمده از مصاحبهها استخراج شد که شامل جنبه انسانی (خلاقیت، مسئولیتپذیری و انتقادپذیری)، جنبه ساختاری (تجهیزات فناورانه، نظارت، برنامهها، حجم کار معلم، نسبت تعداد معلم به دانشآموز و بهکارگیری نتایج)، جنبه فرهنگی (کار تیمی، فرهنگ مدرسهای، اعتقاد و تعهد به تأثیر درس پژوهی، همکاری خانواده، روحیه پژوهشگری معلمان و مدیران، همکاری معلمان بجای رقابت)، جنبه مدیریتی (پشتیبانی، روند امتیازدهی، حمایت مسئولین، تأمین بودجه، حمایت سایر عوامل اجرائی مدرسه و زمان) و جنبه یاددهی-یادگیری (تبادل تجارب مفید آموزشی، کارگاههای آموزشی، سبکهای نوین تدریس، تیم استانی درس پژوهی، محتوای آموزشی، تبدیل ارزشیابی کمی به توصیفی و طراحی آموزشی) بوده است. نتیجهگیری: این پژوهش باهدف تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی آموزشوپرورش استان مازندران انجام شد. مقولات استخراجشده از مصاحبهها شامل جنبه انسانی، جنبه ساختاری، جنبه فرهنگی، جنبه مدیریتی و جنبه یاددهی-یادگیری است. جنبه انسانی شامل متغیرهای خلاقیت، مسئولیتپذیری و انتقادپذیری است. جنبه ساختاری شامل متغیرهای تجهیزات فناورانه، نظارت، برنامهها، حجم کار معلم، نسبت تعداد معلم به دانشآموز و بهکارگیری نتایج است. جنبه فرهنگی شامل متغیرهای کار تیمی، فرهنگ مدرسهای، اعتقاد و تعهد به تأثیر درس پژوهی، همکاری خانواده، روحیه پژوهشگری معلمان و مدیران، همکاری معلمان بجای رقابت است. جنبه مدیریتی شامل پشتیبانی، روند امتیازدهی، حمایت مسئولین، تأمین بودجه، حمایت سایر عوامل اجرائی مدرسه و زمان است. جنبه یاددهی-یادگیری شامل متغیرهای تبدل تجارب مفید آموزشی، کارگاههای آموزشی، سبکهای نوین تدریس، تیم استانی درس پژوهی، محتوای آموزشی، تبدیل ارزشیابی کمی به توصیفی و طراحی آموزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ درس ریاضی؛ مدارس ابتدایی؛ استان مازندران؛ آموزش و پرورش | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining principles governing desirable lesson study practice: Case study of Mazandaran Province | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Pourahmadali1؛ A. Sheykhi Fini1؛ H. Zainalipour1؛ S. Izadi2 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas. Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Mazandaran University, Babolsar. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:The experience of some countries, including Japan, shows that opening the classroom and the whole educational process from design to evaluation to teachers and creating an educational group creates a cycle of gradual improvement of the educational process in the classroom and it brings positive effects. One of these methods that has emerged from the heart of the school and the classroom in the Japanese education system is lesson study. Lesson study is the most important factor in educational performance to develop the teaching profession. Curriculum research is a research circle in which teachers research curriculum topics in groups. In this advanced model, teachers and professionals work together. The assessment team (teachers) focus all their efforts on educating students in the classroom to grow and refine the subject matter. Through lesson study, the teacher communicates with the practice of research to base the practice of teaching on thought and action. Thoughtful and research-based practice actually introduces a set of skills and abilities that put a person in a critical position to solve problems and issues. This study aimed to explain principles governing desirable lesson study practice in mathematics in Mazandaran Province’s Educational Office. Methods:The research method was qualitative and of phenomenological type. The statistical population of this study included all experts in lesson study. 16 participants were selected through Snowball sampling. The sample size was determined by theoretical saturation. The data collection instrument in this study was semi-structured interview and th validity of the data was assessed and verified by evaluating the participants. The data resulted from interviews were analyzed through categorization method. Findings: Totally, 5 major categories were extracted from the interviews, including human aspect (creativity, responsibility and being open to criticism), structural aspect (technological equipment, supervision, programs, load of teacher work, ratio of the number of teacher to the student and applying results), cultural aspect (teamwork, school culture, belief and commitment to impact of lesson study, family cooperation, Researchers' spirit of teacher and principlas, teacher cooperation place of competition), managerial aspect (support, scoring process, authorities’ support, provision of budget, support of other school factors and time) and pedagogical aspect (exchange of useful educational experiences, workshops, new teaching styles, provincial team of lesson study, educational content, conversion of quantitative evaluation to descriptive and educational design). Conclusion: This study was conducted with the aim of explaining the principles governing the optimal implementation of mathematics studies in primary schools of education in Mazandaran province. The categories extracted from the interviews include the human aspect, the structural aspect, the cultural aspect, the managerial aspect and the teaching-learning aspect. The human aspect includes the variables of creativity, responsibility and criticism. The structural aspect includes the variables of technological equipment, supervision, programs, teacher workload, teacher to student ratio and application of results. The cultural aspects include the variables of teamwork, school culture, belief and commitment to the impact of study, family cooperation, research spirit of teachers and principals, teacher cooperation instead of competition. The managerial aspect includes support, scoring process, official support, funding, support of other school and time executives. The teaching-learning aspect includes variables of conversion of useful educational experiences, workshops, new teaching styles, provincial study team, educational content, conversion of quantitative evaluation into descriptive and educational desig | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lesson Study, Mathematics, Elementary schools, Mazandaran Province, Education | ||
مراجع | ||
[1] Kelly AV. The curriculum theory and practice. London: SAGE Publications; 2011. [2] Sarkararani M. Education culture in Japan. Tehran: Rozname Negar Publishing; 2008. Persian. [3] Carnous M. Globalization and educational reform: What planners need to know. Tehran: Yastoron; 2006. Persian. [5] Murata A, Takahashi A. District-level lesson study: How Japanese teachers improve their teaching of elementary mathematics. In Proc. of 5th Annual Meeting of North American Chapter of the Int. Group of the Psychology of Mathematics Education (pp. 1879-1888). Athens, GA, USA; 2002. [6] Yoshida M. An overview of lesson study, In P. Wang-Iverson and M. Yoshida, (Eds.), Building our understanding of lesson study (pp. 3-14). Philadelphia: Research for Better Schools; 2005. [7] Marton F, Runesson U. The idea and practice of Learning Study, In K. Wood and S. Sithamparam, (Eds.), Realising learning: teachers' professional development through lesson and learning study (pp. 103-121). London: Routledge; 2015. [16] Sarkararani MR. Transnational learning: The integration of JugyouKenkyuu into Iranian teacher training, In M. Matoba and K. Crawford, (Eds.), Handbook of lesson study: International perspective on policy and practice (pp. 37-75). Beijing: Educational Science Publishing House; 2006. [27] Soleimani I, Ahmadi H. Identifying the barriers to lesson study: A case study of primary schools in education in the City of Ardabil (mixed research). Journal of Research in Teaching. 2017; 5(1): 65-86. Persian. [28] Farzanpour A, Nateghi F, Seifi M. Examining the principles governing the excellence of Lesson Study curriculum. Journal of Research in Teaching. 2017; 5(1): 127-148. Persian. [29] Abdoli J, Ali Ashrafi M. Analyze and study the nature of lesson study and it’s breeding in schools. In Proc of The 2nd Int. Humanitarian Conference with a Native-Islamic Approach and Emphasizing New Research (pp. 44-55). Behshar, Iran; 2016. Persian. [30] Sarkararani M. Teacher collaborative research in classroom: Japan's experience in teacher training at school. Journal of Education and Training. 2005; 59: 76-61. Persian. [31] Glaungernik B. Investigating the effect of lesson study on the critical thinking of teachers in Mashhad areas (master’s thesis). University of Ray Payam Noor, Tehran; 2011. Persian. [32] Roshanghyas E. Investigating the impact of lesson study on the professional qualifications of elementary teachers in a district in Sari City (master’s thesis). University of Mazandaran, Babolsar; 2014. Persian. [33] Behzad M. An excerpt from the macro scheme of the study of mathematical problems of the country. Tehran: Institute of Education; 2002. Persian. [34] Yazdchi S, Zamani BE. The effectiveness of implementation of a visual design in learning the first-year Math course in Isfahan. Journal of Amozeh. 2002; 16, 61-66. Persian. [35] Lichtman M. Qualitative research in education: A user’s guide. London: Sage; 2006. [37] Agahi Esfehani B, Neshat Dost HT, Naeli H. Investigating the relationship between the cognitive style of independence and field affiliation with creativity. Journal of Psychology. 2004; 8(1): 37-51. Persian. [38] Hoorizad B. Investigating the effectiveness of creativity-based research on the development of teachers' professional capacities and learning the creative behavior of teachers and students. Journal of Counseling and Psychotherapy Culture. 2010; 1(1): 75-92. Persian. [44] Sarkararani M. Lesson study to improve practice. Journal of the Growth of Elementary Education. 2012; 16(3): 4-5. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 675 |