تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,880,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,088,345 |
شایستگی های حرفه ای معلمان و رضایت شغلی با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 13، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، مهر 1398، صفحه 911-920 اصل مقاله (659.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3713.1925 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ابوالحسنی؛ محمد جوادی پور* | ||
گروه روشها و برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 03 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 15 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مربیان از ارکان اصلی فرآیندیاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری درکیفیتزایی یا کیفیتزدایی نظام آموزشی ایفا میکنند. یونسکو آموزش را کلید توسعه جوامع و مسیری میداند که افراد را برای تحقق تواناییها و افزایش کنترل بر تصمیمات اثرگذار بر آنها توانمند میسازد. این در حالی است که برای آموزش و ایجاد یادگیری پایدار باید معلمان سیستم آموزشی یکسری اطلاعاتِ دانشی و مهارتی را داشتهباشند که به آن دانش حرفهای یا شایستگیحرفهای معلم (شایستگیهای شغلی معلم) میگویند؛ در عین حال که تربیت دانشآموزان توانا یکی از دغدغههای نظام آموزش و پرورش میباشد. برای اینکه بتوانیم افراد متخصص و کار آفرین داشته باشیم باید افراد در مدارس به شیوه صحیح و علمی آموزش دیده باشند تا بتوانند نقش خود را در بازار کار و جامعه درست ایفا کنند. این امر مستلزم اصلاح شیوههای تدریس و افزایش مهارت معلمان و مدرسان میباشد. با در نظر داشتن اینکه افراد بی شماری تحصیل میکنند و میخواهند کار خوب داشتهباشند، دولتها و به احتمال زیاد مردم، سیستم آموزشی و مخصوصا معلمان و مدیران را مسئول مستقیم یادگیری یا عدم یادگیری آنها میدانند. در این راستا یکی از راهبردهای یادگیری در برنامه درسی ملی بهرهمندی فزونتر از روشهای فعال، خلاق و تعالی بخش، با سازماندهی نوآورانه و خلاق فرآیند جمعآوری و انباشت حقایق، زمینه ساختن علم و معرفت را فراهم نماید، می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رضایت شغلی و شایستگی حرفهای معلمان با تاکید بر دیدگاه سازندهگرایی و همچنین میزان شایستگی حرفهای سازندهگرایی معلمان مقطع متوسطه اول میباشد. روش ها: روش تحقیق از حیث اجرا توصیفی بخشی پیمایشی و همچنین در بخشی دیگر همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه شایستگی حرفهای سازندهگرایی است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.98 بدست آمده و پرسشنامه رضایت شغلی، با آلفای کرونباخ 0.81میباشد که روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط اساتید دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران تایید شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان به تعداد 164 معلم مرد و 177 معلم زن که در سال تحصیلی 2016-2017مشغول تدریس بودهاند؛ میباشد. برای نمونهگیری از روش سرشماری استفادهشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی )میانگین،فراوانی دادهها( و در بخش استنباطی از میانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از آزمون tتک نمونهای نشان داد که معلمان به میزان متوسطی شایستگی حرفهای سازندهگرایی را دارا میباشند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رضایت شغلی و شایستگی حرفهای سازندهگرایی همبستگی 0.37 وجود دارد. همچنین میانه و t مستقل بیانگر این موضوع بود که معلمانی که رضایت شغلی بالاتری دارند در نتیجه نمره شایستگی حرفهای سازندهگرایی بیشتری را دارا میباشند. نتیجهگیری: در مجموع این پژوهش نشان داد معلمان شایستگی حرفهای و در واقع نگرش سازندهگرا را در حد متوسطی دارند و این شایستگی با رضایت شغلی معلمان رابطه دارد. لذا به مسئولان امر پیشنهاد میشود دورههای متناسب ضمن خدمت برای آشنایی بیشتر معلمان با رویکرد سازندهگرایی برگزار گردد. همچنین از آنجایی که رضایت شغلی با شایستگی حرفهای سازندهگرا ارتباط دارد. برای اجراییتر شدن این رویکرد موفق سعی در فراهم آوردن شرایط رضایت شغلی معلمان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت شغلی؛ سازنده گرایی؛ شایستگی حرفه ای؛ معلم؛ یاددهی_یادگیری | ||
موضوعات | ||
تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
competency of teachers and job satisfactory with an emphasis on constructivism | ||
نویسندگان [English] | ||
Z. Abolhasani؛ M. Javadipour | ||
Department of Educational Methods and Planning, College of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective:Instructors are one of the main pillars of teaching-learning process that play an undeniable role in improving the quality or disqualifying the educational system. UNESCO sees education as the key to the development of societies and a path that empowers individuals to realize competencies and increase control over the decisions that affect them. However, in order to teach and create sustainable learning, teachers in the education system must have a set of knowledge and skills that are called professional knowledge or professional competencies of the teacher (teacher competencies); at the same time, training capable students is one of the concerns of the education system. In order to have professional and entrepreneurial people, they must be properly and scientifically trained in schools so that they can play their role in the labor market and society properly. This requires improving teaching methods and increasing the skills of teachers. Given that countless people are studying and wanting to do a good job, governments and most likely the people hold the education system, especially teachers and administrators, directly responsible for their learning or non-learning. In this regard, one of the learning strategies in the national curriculum is to benefit more from active, creative and uplifting methods, by innovative and creative organization of the process of collecting and cumulating facts, to provide the basis for science and knowledge. The purpose of this article is study about the relationship between middle school teacher’s job satisfactory and their competency; also measuring the level and amount of this professional competency based on constructivism approach. Methods:The study type is applied research and descriptive (mean and frequency) and in inferential statistics part, mean, independent t-test, single t-test, and Pearson correlation coefficient methods has been used. The competency for constructivism test was used by means of questionnaire. Reliability of the constructivism professional competency questionnaire based on Cronbach's alpha was 0.98 and for questionnaire of job satisfactory based on Cronbach's alpha was 0.81. Middle school teachers (164 male and 177 female teaching during 2016-2017) in Baharestan area were the participants. For sampling, Census method has been used. Findings: Results of independent t-test showed that teachers have an average amount of constructivism professional competency. Based on Pearson correlation coefficient between job satisfactory and constructivism professional competency is 0.37. In whole, results showed that teachers who have higher job satisfactory will have a higher amount of constructivism professional competency. Conclusion: Overall, this study showed that teachers have a moderate level of professional competence and in fact a constructive attitude, and this competence is related to teachers' job satisfaction. Therefore, it is suggested to the authorities that appropriate in-service courses be held to familiarize teachers more with the constructivist approach. Also, since job satisfaction is related to the competence of constructive professionals, to make this approach more effective they have to try to provide conditions for job satisfaction of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
job satisfactory, professional competency, Constructivism, teacher, Learning | ||
مراجع | ||
[1] Ghorbankhani M, Salehi K. Representation the characteristics of the successful Professors in the virtual education in Iran’s higher education system from the viewpoint of students and professors, a phenomenological study. Journal of Technology of Education. 2017; 4(11): 327-347. Persian. [2] UNESCo. ICT Competency standards for teachers Competency Standards Module Available; 2008 [3] Galili M, Nikfajam H. Studying the current status of teachers ‘competences and competencies from students’ point of view and comparing them with the desired situation from the viewpoint of scholars in fourth year high school physics. Research in Curriculum Planning. 2013; 40: 129-138. Persian.. [4] High Council of Education of Iran. National Curriculum of the Islamic Republic of Iran, Tehran: Shahrivar; 2012. Persian. [5] Vahedi V, Ebrahimi M. The Effectiveness of critical thinking skill training on Iranian EFL learners’ reading comprehension and reading strategy use, Journal of Technology of Education. 2017; 3(11): 259-268. Persian. [6] Karimi A. Characteristics of schools with a strong and weak performance in the international study of reading literacy in Pearl 2006. Journal of Education. 2013; 29 (2): 28-11. Persian. [7] Nasiri Pour S. Evaluation of cognitive function and attitude of fourth grade elementary students in mathematics [master’s thesis]. Semnan: Semnan university; 2014. Persian. [8] Aghazadeh M. A Guide to New Teaching Methods. Tehran: Agah; 2004. Persian. [9] Tazhibi M, ZArdoui Gol Anbari SH. Job Satisfaction in Employees of the Medical Records Department of Kermanshah Province Medical Education Centers. Health Information Management. 2010; 9,657-649. Persian. [10] Zare Shah Abadi A, Torkan RA, Heydari M. Investigating the relationship between job satisfaction and social happiness in high school principals in Jiroft. Journal of Applied Sociology. 2012; 4: 165-188. Persian. [17] Davodi H, Bahari F, Mirzajani M. The Relationship between Organizational Culture and Job Motivation with Job Satisfaction of Teachers. Job and Organizational Counseling. 2012; 13: 139-127. Persian. [18] Danesh Pajoh Z. Evaluation of professional skills of teachers of science and mathematics in the guidance period and providing methods for its qualitative induction. Educational Innovations. 2003; 6: 93-69. Persian. [19] Kohestani Nejad Tari A, Abazari Z, Mirhoseini Z. Teachers’ technology literacy in Iran’s national curriculum on education and training in work and technology. Journal of Technology of Education. 2017; 3(12): 237-248. Persian. [20] Surasak P. Teacher competency development in the 21st Century. Paper presented in Seminar and Educational Staff, under the Office ofPrae Primary Educational Service Area 1-2. Teacher development program by developing the mentor system. Prae: Nakon Prae Tower Hotel; 2013. [21] Poonsook U. Causal analysis and effect on teachers’ competency development in Southern Region based on professional standard in process of knowledge management development. Curriculum and Instruction, Faculty of Education, Taksin University; 2013. [23] Hejazi E, Shahabi R [Translation of The Approaches to Learning Theory and Practice] Jordan A, Karyal O, Stack A. (Authors). Tehran: University of Tehran; 2012. Persian. [24] Niknami M, Karimi F. The professional qualifications of public education teachers and the presentation of a proper perceptual framework. Knowledge and Research in Educational Curriculum. 2009; 22-23: 1-23. Persian. [26] Lee SS, Fraser BJ. High School Science Classroom Learning Environments in Korea; 2001. [27] Izadi S, Salehi Omran E, Mansouri Bekaki S. Examination of professional competencies of high school male teachers in the branch of human sciences based on constructional approach (Case study: Mazandaran province). Education and Learning Studies. 2012; 4(1): 28-1. Persian. [30] Woolfolk A. Educational Psychology. Boston: Allyn & Bacon Co Press; 2001. [32] Mikaili Mani F, Ashouri M, Hasani M. Socio-cognitive Pattern of Job Satisfaction of High School Teachers in Urmia. Educational Innovations. 2012; 44: 30-7. Persian. [33] Kazemi Varmkhasti FS. Study of the use of professors of Isfahan University from the main authors of two educational design approaches (behaviorism and constructivism) in the process of teaching and learning [master’s thesis]. Tehran: Allameh Tabataba’i University; 2009. Persian. [37] Hoy AW. Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. Paper presented in the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA; 2000. [39] Mostafa T, Pál J. Science Teachers’ Satisfaction: Evidence from the PISA 2015 Teacher Survey. OECD Education Working Papers, No. 168. OECD Publishing; 2018. [42] Shabani H. Educational skills: Methods and teaching techniques. Tehran: Samt; 2000. Persian. [43] Nasiri Fard E, Alahyari MS, Daghighi Masouleh Z. Analysis of entrepreneurship morale of managers of rural cooperatives in Gilan province. Cooperative and Agriculture. 2014; 12: 133-155. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,764 |