تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,021 |
ارزشیابی نمودهای رویکرد ارتباطی در کتاب انگلیسی (1) دورۀ اول متوسطه ایران | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 48، مهر 1397، صفحه 303-315 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.3236.1826 | ||
نویسندگان | ||
رضا نجاتی* 1؛ زهرا چراغی1؛ اعظم ناصری2 | ||
1گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 04 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: امروزه در سراسر جهان و در کشور ما نیاز به گفتگو به زبان انگلیسی افزایشیافته و سبب درخواست فراوان برای یادگیری این زبان شده است. این نیاز از راههای گوناگون مانند آموزش رسمی در مدارس و آموزشگاهها، سفر به کشورهای انگلیسیزبان و... برآورده میشود. ولی آموزش کلاسی رایجترین فرصت برای زبانآموزی به نظر میرسد؛ بنابراین، نیاز به آموزش باکیفیت و مواد و مطالب درسی مناسب گریزناپذیر است. به باور متخصصان تعلیم و تربیت کتاب درسی نمودی از برنامه درسی مصوب نظام آموزشی است. کتاب درسی یکی از مهمترین منابع یادگیری در نظامهای آموزشی است و مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل میدهد. پژوهش دربارۀ کتاب درسی بایسته است زیرا دبیران و دانشآموزان فراوانی از آن بهره میبرند و این پژوهشها در طراحی فرصتهای مناسب برای یادگیری دانشآموزان تأثیرگذار است. مطالعه و بررسی کتابهای درسی میتواند ارتباط میان برخی مشکلات یادگیری دانشآموزان با برنامه درسی را آشکار نماید و کمک کند که مفاهیم برنامه درسی به روش مناسبی در کتابهای درسی گنجانده شود. نویسندگان ارجمند در پیشگفتار کتاب زبان انگلیسی پایۀ هفتم گفتهاند که این کتاب با «رویکرد ارتباطی فعال خودباورانه» تألیف شده است. محقق بر آن است تا میزان انطباق این ادعا را با اصول و اهداف رویکرد ارتباطی بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که این کتاب تا چه اندازه با معیارهای رویکرد ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی سازگار است.جامعه تحقیق، کتاب مذکور و نمونه تحقیق تمام دروس، تصاویر، متن و تمرینهای این کتاب است. روشها: واحد تحلیل جمله و مکالمههای کتاب است. روش پژوهش در این پژوهش شیوۀ توصیفی تحلیل محتوا است و ابزار آن دربرگیرندۀ شش مؤلفه از مؤلفههای رویکرد ارتباطی است که روایی آن از راه کسب نظر 5 نفر متخصص آموزش زبان انگلیسی فراهمشده است. دستهبندی محتوای کتاب به دست سه محقق حاضر بهصورت جداگانه انجامشده است. ضریب توافق (شاخص کاپا) در همه موارد بالاتر از 8/0 است و حاکی از پایایی نتایج دسته بندی محتویمطالب کتاب است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که مؤلفه ارتباط گروهی دارای بیشترین وزن آنتروپی (37/0) و مؤلفه برقراری ارتباط زبانی دارای کمترین وزن آنتروپی (009/0) است. وزن آنتروپی دیگر مؤلفهها عبارتاند از: مؤلفه میزان انطباق با فرهنگ کشور (167/0)، مؤلفه تقویت ارتباط دونفره (139/0)، مؤلفه توجه به اصل معناداری (079/0) و مؤلفه برقراری ارتباط از طریق شکاف اطلاعاتی (046/0). درمجموع انطباق این کتاب با معیارهای ارتباطی قابل قبول است. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدستآمده اهمیت مولفه های رویکرد ارتباطی در کتاب زبان انگلیسی پایۀ هفتم به این ترتیب است: 1- تقویت ارتباط گروهی، 2- انطباق با فرهنگ کشور، 3- تقویت ارتباط دونفره، 4- اصل معناداری، 5- برقراری ارتباط از طریق شکاف اطلاعاتی، 6- برقراری ارتباط زبانی. بارزترین ویژگی این کتاب آنست که بنحو شایسته ای به مولفههای رویکرد ارتباطی پرداخته است. توجه به تقویت ارتباط گروهی بیانگر این مسأله است که آموزش زبان در حال فاصله گرفتن از حالت سنتی است که این کمک شایانی به زبان آموز میکند. توجه به انطباق محتوی آموزشی با فرهنگ کشور باعث ملموس و جذاب شدن محتوی دروس و بالمال تقویت یادگیری میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
«ارزشیابی»؛ «برقراری ارتباط زبانی»؛ «معناداری»؛ «انطباق فرهنگ» | ||
موضوعات | ||
آموزش زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of tokens of Communicative Language Teaching in Prospect (1) of junior high school in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
R. Nejati1؛ Z. Cheraghi1؛ A. Nasery2 | ||
1English Department, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Backgrounds and Objectives:Today, all over the world and in our country, the need to speak English has increased and has caused a lot of demand for learning this language. This need is met through various means such as formal education in schools and colleges, travel to English-speaking countries, and so on. But classroom teaching seems to be the most common opportunity for language learning; Therefore, the need for quality education and appropriate materials is inevitable. According to education experts, the textbook is a manifestation of the approved curriculum of the educational system. The textbook is one of the most important sources of learning in educational systems and is the main material of the school curriculum. Research on textbooks is necessary because it is used by many teachers and students effective in designing appropriate learning opportunities for students. Studying textbooks can reveal the connection between some of the students' learning difficulties and the curriculum and help to incorporate the concepts of the curriculum in the appropriate way in the textbooks. Authors of Prospect (1) have stated that the book was developed based on dynamic communicative language teaching approach. The present study evaluates all texts, pictures and exercises of the book in terms of communicative language teaching criteria to assess its effectiveness. The researcher attempts to investigate the application of communicative language teaching in the content of the book under study. The study addresses this question ‘to what extend the content of the book is in harmony with principles of communicative language teaching’. Methods: It is a descriptive content analysis study. The instrument entails six components of communicative language teaching and has been validated through content analysis by 5 scholars. Data collection was done by three researchers working independently. Kappa agreement statistic is greater than 0.8 indicating satisfactory inter-rater reliability. Findings:The results, analyzed through Shannon entropy revealed that group interaction (0.37), lingual communication (0.009), culture comparing (0.167), two by two communication (0.139), meaningfulness (0.079) and information gap (0.046) carried content weight. The book seems to be effective in terms of communicative language teaching principles. Conclusion: Based on the obtained results, the importance of the components of communication approach in the 7th grade English textbook is as follows: 1. Strengthening group communication, 2. Adapting to the culture of the country, 3. Strengthening two-way communication, 4. Meaningful principle, 5. Information gap, 6. Lingual communication. The most prominent feature of this book is that it adequately addresses the components of the communication approach. Attention to strengthening group communication indicates that language teaching is moving away from the traditional method, which helps the learner a lot. Paying attention to the adaptation of the educational content to the culture of the country makes the content of the courses tangible and attractive and strengthens learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"evaluation", "Lingual communication", "meaningfulness", "culture comparing" | ||
مراجع | ||
1] Yarmohammadian M. Principles of curriculum planning. Tehran: Yadvare; 2002. Persian. [2] Mehrmohammadi M. Curriculum: principles and perspectives. Mashhad: Astane Qods Razavi; 2010. Persian. [7] Long M. (Ed.). Second language needs analysis. Cambridge: Cambridge University Press; 2005. [8] Munby J. Communicative syllabus design. Cambridge: Cambridge University Press; 1978. [9] Safarnavade K, Aliasgari M, Moosapoor N, Annanisarab MR. Content analysis of English textbooks in high schools and evaluate them based on CLT approach, Journal of Curriculum Studies. 2102; 5(17): 86 -114. Persian. [10] Ministry of education of Iran. Document of strategic reform in education system horizon. Tehran: Education Supreme Council; 2009. Persian. [11] Alavi Moghaddam B, Kheirabadi R. Examining the achievements of Seventh grade Englishtextbook based on the national curriculum. Journal of Educational Innovations. 2014; 51(3): 23-26. Persian. [16] Nunan D. Language teaching methodology: A textbook for teachers. UK: Prentice Hall; 1991. [17] Duff PA. Communicative language teaching, In M. Celce-Murcia, D., M. Brinton and M. a., Snow, (Eds.), Teaching English as a second or Foreign Language (pp.15-31). USA: Sherrise Roehr; 2014. [20] Brown HD. Principles of language learning and teaching. New York: Longman; 2007. [21] Harmer J. The practice of English language teaching. Essex: Longman; 1999. [24] Widdowson HG. Aspects of language teaching. Oxford: Oxford University Press; 1990. [26] Johnson RK. The second language curriculum. Cambridge: Cambridge University Press; 1989. [27] Sadrzade M. Communicative approach and Audio- Lingual method. Foreign Language Studies. 2005; 23: 119-138. Persian. [28] Kiani GR, Navidynia H, Momenian M. Reviewing the national curriculum approach to teaching of foreign languages, Journal of Linguistic Researches and Comparative Literature. 2011; 2(2): 185-209. Persian. [29] Hossainpour Z. (2015). An overall evaluation of Iranian English language textbook: English for Schools “Prospect 1”. (master’s thesis). University of Tehran, Tehran; 2015. Persian. [30] Pishgham R, Rostami Z. (2017). Evaluation of Grade seven English textbook: Developmental, individual-differences, relationship-based model. Journal of Humanities Program Critiques. 2017; 15(3): 25-42. Persian. [31] Mahmoody H, Morady M. (2017). Review and evaluation of quality of grade 1 textbook: Emphasis on foreign language teaching methodology. Journal of Humanities Program Critiques. 2017; 15(3): 179-196. Persian. [32] Mirzaee A, Tahery F. Evaluation of Grammar in English Textbook 1: Review of changes. Journal of Humanities Program Critiques. 2015; 15(3): 191-206. Persian. [33] Rezvani R, Mihankhah Z, Haghshenas B. On the correspondence between new English textbook and final exam questions. Journal of New Approaches to Educational Management. 2017; 7(3): 179-191. Persian. [34] Abbasian GR, Hosseinifar H. The teachability of the materials developed for Iranian EFL junior secondary program: Prospect I. Quarterly Journal of Research on Issues of Education. 2015; 49(2): 5-31. Persian. [35] Kiani GR. From expectation to reality: Teachers’ perspectives of the newly developed English textbook (Prospect 1) of the first grade of junior high school. Quarterly Journal of Research on Issues of Education. 2015; 49(2): 51-74. [37] Drisko JW, Maschi T. Content analysis. Oxford: Oxford University Press; 2016. [39] Ghanbari A. (2013). Understanding CLT approach in English teaching; 2013. Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028 |