تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,066 |
ارزیابی و بررسی تطبیقی نقش ریاضیات در آموزش معماری دردانشگاههای داخل و خارج از کشور | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 48، مهر 1397، صفحه 289-301 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/jte.2018.2994.1762 | ||
نویسندگان | ||
الهام محمدزاده چیانه؛ حسین سلطان زاده* | ||
گروه معماری، دانشکده معماری و شهر سازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 04 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش معماری به منظور توانمند نمودن دانشجویان جهت خلق فضاهایی سه بعدی برای فعالیتهای بشری و یا فراهم آوری محیطی بهتر برای جوامع بشری است. امروزه طیف وسیعی از فعالیتهای گوناگون در عرصههای مهارت، صناعت، خلاقیت، دانش، معرفت و حکمت، تحت عنوان کلی «آموزش معماری» در مدرسههای معماری جریان دارد. به طور معمول برنامه آموزشی در مدارس معماری معاصر مجموعهای است از دروس پایه که دانش طراحی را بسط میدهند، دروس تکنولوژی که شکل گیری علمی معماری را توسعه میدهند؛ دوره های هنری برای بیان معماری و در نهایت دروس طراحی، که ترکیبی از سه مورد قبلی بوده و بخش تعیینکننده آموزش طراحی می باشد. ضرورت آموزش ریاضی و کاربرد مؤثر مفاهیم آن در طراحی معماری از دغدغههای مهم برنامههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات معاصر بهشمار میرود. در نظام آموزشی معماری در ایران ریاضی به شیوه سنتی و مستقل از دورههای عملی طراحی و آموزش داده میشود و با دانش ریاضی به عنوان یک موضوع فرعی و بعضاً یک معضل در عرصه آموزش برخورد میشود. اساتید معماری همواره به مشکلات دانشجویان در درک مفاهیم ریاضیات و کاربرد آن در فرآیند طراحی و سازه اشاره میکنند. روشها: در این راستا تحقیق حاضر درصدد است تا میزان توجه به ریاضیات در برنامه آموزش معماری را در برخی دانشگاههای منتخب خارجی و ایران مقایسه کند، تا با درکی جامع از چگونگی رویکرد این کشورها به جایگاه دانش ریاضی در برنامه های آموزشی خود بتواند به ایجاد زمینه طراحی الگوی آموزشی مناسب برای تلفیق این دانش با برنامههای درسی آموزش معماری در کشورمان کمک نماید. یافتهها: بررسی و مقایسه تطبیقی جایگاه دروس ریاضی در برنامه آموزشی دانشگاه های مختلف و اهداف آن، با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و هدف کاربردی نشان میدهد، میانگین دروس ریاضی ارائه شده در مدارس معماری ایالت متحده در طول دوره آموزشی 3%؛ کشورهای آسیایی 2/2%، و در ایران 7/1% میباشد. بررسیهای این پژوهش بر لزوم هماهنگی روشهای آموزش ریاضی با تحولات جدید در فرآیند طراحی تأکید داشته و آن را مستلزم انتقال دانش ریاضی در قالب دورههای مستقل و ترکیبی با رویکرد مقدماتی، کاربردی، تکنولوژی و طراحی میداند. نتیجهگیری: دورههای ریاضیات و آموزش آن در معماری باید با تحولات جدید در فرآیند طراحی هماهنگی داشته باشد. این موضوع مستلزم تعریف دورههای جدید در زمینه کاربرد ریاضی در معماری، تاریخ ریاضی درمعماری و همچنین دورههای ترکیبی جهت انتقال دانش ریاضی به کارگاه های طراحی می باشد. سرفصل دروس ریاضیات به عنوان دروس مستقل آمادگی و پایه دانشجویان مهندسی با محتوای حساب دیفرانسیل و انتگرال، ریاضیات و یا ترکیب آنها بایستی مورد تجدید نظر قرار گیرد. این موضوع تعریف جدیدی برای ذات ارتباط بین معماری و ریاضیات خواهد داشت همانطور که در قرون وسطی نقش ریاضیات در طراحی در اولویت قرار داشت. با در نظر گرفتن کارگاه طراحی به عنوان هسته برنامه آموزشی معماری در سال اول و دوم تحصیلی با میانگین 40-36 واحد درسی در هر سال، لازم است کاربرد و معنای جدید ریاضیات در کارگاه های مقدماتی طراحی در دو مفهوم تحلیلی-منطقی و ساختاری مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش معماری "؛ "ریاضیات"؛ " طراحی معماری"؛ "برنامه آموزشی"؛ "دانشگاه" | ||
موضوعات | ||
آموزش ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of mathematics role in architectural education at domestic and foreign Universities | ||
نویسندگان [English] | ||
E. Mohammadzadeh Chineh؛ H. Soltanzadeh | ||
Department of Architecture, Architecture and Urban Design Faculty, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives:Architecture training is to enable students to create three-dimensional spaces for human activities or to provide a better environment for human societies. Today, a wide range of different activities in the fields of skills, industry, creativity, knowledge, wisdom, are under the general title of "architectural education" in the schools of architecture. Typically, the curriculum in contemporary architecture schools is a set of basic courses that develop design knowledge, technology courses that develop the scientific formation of architecture; art courses to express architecture and finally design courses, which is a combination of the previous three and is the defining part of design education. The necessity of mathematics education and application of its concepts in architectural design is among major concerns of educational programs in universities and contemporary educational institutions. In architectural education in Iran, mathematics is delivered through traditional methods and independent from design practical courses. Moreover, mathematics is considered as a secondary course or sometimes an intricate problem in education. Professors of architecture always point to difficulties of students in understanding mathematical concepts and their application in structural design process. Methods and Materials: Therefore, the present study tries to compare the degree of attention to mathematics in architectural curricula in selected universities abroad and in Iran in order to provide a comprehensive knowledge regarding the place of mathematics in the curricula of these countries and prepare the ground for the development of an appropriate educational program incorporating mathematics in architectural education curriculum in our country. Findings: Comparative analysis of mathematics role in curricula of different universities and its targets via applied analytical-descriptive research method suggests that average mathematical courses provided in US architectural schools during the training course is 3%, in Asian countries 2.2% and in Iran 1.7%. The results emphasize the coordination of mathematical teaching methods with modern developments in design process and show that it entails mathematical knowledge delivered in the format of combined independent courses as preliminary, applied, technological and design. Conclusion: Mathematics courses and their teaching in architecture must be in line with new developments in the design process. This issue requires the definition of new courses in the field of mathematical application in architecture, mathematical history in architecture, as well as combined courses to transfer mathematical knowledge to design workshops. The subject of mathematics courses as independent preparation and basic courses for engineering students with the content of calculus, mathematics or their combination should be revised. This will give a new definition to the nature of the relationship between architecture and mathematics, as the role of mathematics in design was a priority in the Middle Ages. Considering the design workshop as the core of the architecture education program in the first and second academic year with an average of 40-36 credits per year, it is necessary to apply and new meaning of mathematics in introductory design workshops in two analytical-logical and structural concepts. Pay attention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architecture education, Mathematics, Architecture Design, Curriculum, University | ||
مراجع | ||
[1] Mehdizadeh Seraj F, Farsi Mohammadipour A. Investigating micro syllabus of architectural basic design compatible with needs of students in architectural design courses. Fine Arts & Urbanization. 2012; 17(4): 61-70. Persian. [2] Hojjat I. Creative education – experience. Fine Arts. 2004; 18: 25-36. Persian. [6] Kappraff J. Connections: The geometric bridge between art and science. New York: McGraw; 1991. [10] Connor J, Edmund R. Mathematics and architecture. University of St Andrews; 2002. [11] Hojjat I. A word of time: A new approach in methods of architectural education in Iran. Fine Arts. 2002; 12: 50-58. Persian. [12] Boston Architectural College Web Site. [13] Directorate General of Higher Education, List of Indonesian Universities. [15] UNESCO/UIA, Charter for Architectural Education, Revised Version 2005. [23] http:// www.aap.cornell.edu / arch / programs / ugcurriculum.cfm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,953 |