تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 213 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,935,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,275 |
نگرش زبان آموزان به واژگان انگلیسی و درک آنها با بهره گیری از ارتباط غیر کلامی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، مهر 1393، صفحه 221-229 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2014.7 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل علی سلیمی* | ||
دانشکده ادبیات و زبان های خارجی ،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1392، تاریخ بازنگری: 15 مهر 1392، تاریخ پذیرش: 15 مهر 1392 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، لزوم به کارگیری ارتباط غیر کلامی و استفاده از حرکات و حالات بدنی در فرآیند یادگیری و آموزش زبان دوم است. برقراری ارتباط میان افراد به منظور به اشتراک گذاشتن نظرات، احساسات و عقاید به کار میرود که دو مؤلفهی کلامی و غیر کلامی را در بر میگیرد. زبان جزء لاینفک ارتباط کلامی به شمار میآید و این در حالیست که ارتباط غیر کلامی مشتمل بر رفتارهایی است که به طور غیر مستقیم از زبان بدن دریافت میشود. در این تحقیق 60 نفر از میان صد زبانآموز یک مؤسسه خصوصی انتخاب و به دو گروه تجربی و کنترل شده براساس نمونهگیری تصادفی تقسیم شدند. به هر دو گروه، 15 واژه آموزش داده شد، تدریس گروه تجربی بر اساس بهرهگیری از حرکات بدن و تصاویر مرتبط بود در حالیکه تدریس گروه کنترل شده با استفاده از ارتباطات کلامی و تصاویر مرتبط در طول 6 جلسه، در یک ماه انجام شد. پس از تدریس، شرکتکنندگان در هر دو گروه به طور شفاهی مورد سنجش قرار گرفتند تا میزان پیشرفت آنها بررسی شود. یافتهها حاکی از تفاوت قابل توجه میان دو گروه و تفوق گروه تجربی بر گروه کنترل شده است. همچنین پرسشنامهای بر اساس مقیاس لیکرت میان شرکتکنندگان توزیع شد، سپس اطلاعات حاصل از جمعآوری و با استفاده از نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به علاوه میانگین نمره شرکتکنندگان نشانهی نگرش مثبت آنها به استفاده از ارتباط غیر کلامی در یادگیری زبان دوم بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ ارتباط کلامی؛ حرکات بدن؛ تماس چشمی؛ حالت بدن | ||
موضوعات | ||
آموزش زبان انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
On EFL Learners’ Attitudes toward English Vocabulary Achievement Using Non-Verbal Communication | ||
نویسندگان [English] | ||
E.A. Salimi | ||
Faculty of Foreign Literature and Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at investigating the effect of applying non-verbal communication and body gesture in the process of learning second language. Communication among individuals to share their beliefs, feelings and opinion entails both verbal and non-verbal aspects. While non-verbal communication includes indirect behavior of body gesture, language is the indispensable part of Any verbal communication. A number of 60 EFL learners were recruited from a private English language institute to participate in the present study. They were, then, randomly assigned into two experimental and control groups. Each group was instructed 15 English words. The treatment lasted 6 sessions in one month. The experimental group was taught using body gesture and pictures, while control the group was instructed with the use of verbal techniques. Learners in both groups were tested orally to check their progress. The findings revealed that there is a significant difference between the two groups outperforming experimental over the control group. A Likert-scaled questionnaire was also distributed among learners. Then, the data collected were analyzed using SPSS and their mean scores revealed their positive attitudes toward using non-verbal communication in L2 teaching and learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attitude, Verbal Communication, Body Language, Eye Contact, Body Gesture | ||
مراجع | ||
Negi, S.J,. The role of teachers’ nonverbal communication in ELT classroom. Journal of NELTA. Vol.14, No2, 2009, pp 21-36. [1] Burgoon, J. K., Birk, T., Pfau, M., Nonverbal behaviors, persuasion, and credibility. Human Communication Research Vol.17,Fall, 1990, pp. 140– 169. [2] Knapp, M. L., & Hall, J. A., Nonverbal communication in human interaction (5th ed.). United States: Wadsworth Thomson Learning, 2002. [3] Miller, P., Non-verbal communication: What research says to the teacher. Washington D.C.: National Education Association, 1988. [4] Birdwhistell, R. L., Kinesics and context. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1970. [5] Mehrabian, A., & Ferris, S., Inference of attitudes from nonverbal communication in two Channels, Journal of Consulting Psychology, Vol. 31, 1967, pp. 248-252. [6] Harris, T. E., Applied organizational communication: Principles and pragmatics for future practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Association, 2002. [7] Davis,L., Where do we stand. In GARDNER, P.S. (eds.). New direction: reading, writing and critical thinking. New York: CUP, 1990. [8] Kusanagi, Y., How teacher gesture is accommodated in different level foreign language classes: A case study of teacher gesture. Kotoba to Ningen: Journal of Yokohama Linguistics Circle, Vol.4, 2003, pp. 81-95. [9] Allen, L. Q., & Kusanagi, Y., Nonverbal accommodations in foreign language teacher talk, Applied Language Learning, Vol.11, No.1, 2000, pp.155-176. [10] Toyama, Y., Eigo shakai no higengo communication. [Nonverbal communication in English speaking societies]. Tokyo: Kirihara Shoten, 1993. [11] [12] Kita, S., Hito wa naze gesture wo surunoka. [Why humans use gestures?]. Ninchi Kagaku, Vol.7, No.1, 2000, pp. 9-21. Argyle, M., Bodily communication, 2nd ed. New York, NY: Methuen, 1988. [13] Wescott, R. W., Auditory communication: Non-verbal, preverbal, and co-verbal. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp. 25-40). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [14] Hall, E. T., Proxemics. In S. WEITZ (Ed.), Nonverbal communication: Reading with commentary (2 nd pp. 293-312). New York: Oxford University Press, 1979. [15] Argyle, M., Does nonverbal communication cause happiness? In F. POYATOS (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp. 99-112). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [16] Poyatos, F., Nonverbal communication across disciplines: Volume III: Narrative Literature, theatre, cinema, translation. Amsterdam: John Benjamins, 2002. [17] Streeck, J., & Knapp, M. L., The interaction of visual and verbal features in human communication. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural,clinical, sthetic and literary perspectives (pp. 3-24). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [18] Mcdonnel, P., Children’s artificial limbs: Interpersonal implications. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and Literary perspectives (pp. 145-162). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [19] Lowenthal, F., Formalisms for clinical observations. In F. Poyatos (Ed.), Advances in nonverbal communication: Sociocultural, clinical, esthetic and literary perspectives (pp.125-143). Amsterdam: John Benjamins, 1992. [20] نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 9 ،شماره 1 ،پاییز 1191 9 RichmondI, V. P., & Mccroskey, J. C., Nonverbal behavior in interpersonal relations (5th ed.). Boston: Pearson, 2004. [21] Weitz, S. (Ed.)., Nonverbal communication: Readings with commentary (2nd ed.). New York: Oxford University Press, 1979. [22] Leathers, D. G., Successful nonverbal communication: Principles and applications. Boston: Allyn and Bacon, 1997. [23] Laughery, K. R., & Wogalter, S., Forensic applications of facial memory research. In A. W. Young, & H.D. Ellis (Eds.), Handbook of research on face processing (pp. 519- 547) Amsterdam: North-Holland, 1989. [24] Brunner, L. J., Smiles can be back channels, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.37, 1979, pp. 728-734. [25] Kim, B. S. K., Liang, C. T. H., & Li, L. C., Counselor ethnicity, counselor non verbal behavior, and session outcome with Asian American clients: Initial findings, Journal of Counseling & Development, Vol.81, No.2, 2003, pp. 202-207. [26] Scribner, M., Body Talk, Health. Vol.16No.6, 2002, pp. 84-101. [27] Yingen, X., & Quek, F., Hand motion gesture frequency properties and multimodal dicourse analysis Vision, International Journal of Computer, 69(3), 2006, pp. 353- 371. [28] Ekman, P., & Friesen, W. V., Unmasking the face. Englewood Cliffs NJ: Prentice Hall, 1975. [29] Mcneill, D., Hand and Mind, University of Chicago Press, 1992. [30] Neumann, R., & Strack, F., “Mood contagion”: The automatic transfer of mood between persons. Journal of Personality and Social Psychology, Vol.79, 2000, pp. 211-223. [31] Seaver, P. W. Jr., Pantomime as an L2 classroom strategy. Foreign Language Annals,Vol.25, No. 1, 1992, pp. 21-31. [32] Al-Shabbi, A. E., Gestures in the communicative language teaching classroom. TESOL Journal, Vol.2, No. 3, 1993, pp. 16-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,823 |