تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,687 |
بررسی و نقد دیدگاه ابن سینا در مورد خیال متصل و منفصل | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 9، مرداد 1395، صفحه 71-88 اصل مقاله (987.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود صیدی* 1؛ سید محمد موسوی2 | ||
1استادیار دانشگاه شاهد | ||
2استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی | ||
تاریخ دریافت: 04 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 26 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
اثبات تجرد مثال متصل با اثبات وجود عالم مثال ملازمه دارد و با اثبات تجرد یکی، وجود تجرد دیگری نیز اثبات میشود. بر این اساس ابن سینا با قائل شدن به مادی بودن خیال متصل، وجود مثال منفصل را نیز منکر است. از آنجایی که اساس براهین ابن سینا در اثبات مادی بودن قوۀ خیال مبتنی بر وضع و محاذات داشتن صور خیالی است، در پژوهش حاضر بیان میگردد که این ویژگی مختص جسم مادی از جهت مکان و زماندار بودن است و اجسام مثالی این خصوصیت را ندارند و لذا با حواس ظاهری ادراک نمیشوند. با اثبات حرکت جوهری، ماهیت واحد به انحای متفاوت وجودی متصف میشود و مراتب مختلف مادی، مثالی و عقلی را طی میکند. ازاینرو، براهین ابن سینا در ابطال مثال منفصل که مبتنی بر امتناع فرد مجرد و مادی داشتن یک ماهیت و عدم علّیت فردی از آن نسبت به افراد دیگر است، صحیح نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ مثال منفصل؛ مثال متصل؛ وضع و محاذات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique and Survey of Avicenna’s Theory on Continuous and Discontinuous Imagination | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood saidiy1؛ Sayyid Mohammad Musavi2 | ||
چکیده [English] | ||
Approving the faculty of Imagination has related to the acceptance of the world of Imagination and accepting the Immateriality of one of them concludes the Immateriality of the other. Accordingly, Ibn Sina who believes in the materiality of the faculty of imagination, refuses the imaginal world. Having direction and relation of the imaginaries is the base of Ibn Sina’s proofs to deny the immateriality of the Imagination and disapproving the world of Imagination. At this article, the author proves that this character belongs to material objects as they are temporal-spatial things which cannot be found in the imagination which impossible to be perceived sensually as well. According to Ibn Sina it is not feasible that something is characterized by some material and certain immaterial attributes. Proving substantial motion in material things approves that every species and each material individual are able to have different material and immaterial individuals by moving from material stage to imagination and from it to the intellects. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Sina, Faculty of Imagination, World of Imagination, Direction and Position | ||
مراجع | ||
آشتیانی، سید جلالالدین، (1381)، شرح بر زاد المسافر، قم، بوستان کتاب. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1375)، النفس من کتاب الشفاء، تحقیق: حسن حسنزادۀ آملی، قم، بوستان کتاب. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1430)، طبیعیات الشفاء، تحقیق: ابراهیم مدکور، قم، ذوىالقربى. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (بیتا)، المنطق من الشفاء، تحقیق: ابراهیم مدکور، قم، کتابخانۀ آیت الله مرعشی نجفی. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (١٣٧١)، المباحثات، تحقیق: محسن بیدار فر، قم، بیدار. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (بیتا)، التعلیقات، تحقیق: عبد الرحمن بدوی، قم، مکتب الإعلام الإسلامی. ابن سینا، حسین بن عبدالله، ( 1385)، الالهیات من کتاب الشفاء، تحقیق: حسن حسنزادۀ آملى، چاپ دوم، قم، بوستان کتاب. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (۱۳۶۴)، النجات من الغرق فی بحر الضلالات، تحقیق: محمد تقی دانش پژوه، تهران، دانشگاه تهران. ارسطو، (۱۳۸۵)، مابعدالطبیعه، مترجم: محمد حسن لطفی، تهران، طرح نو. رزمگیر، میثم و انتظام، سید محمد، (۱۳۹۲)، قوۀ خیال و ادراک خیالى از دیدگاه ابن سینا و سهروردى، قم، معرفت فلسفی. رحیم پور، فروغ السادات، (۱۳۸۵)، مبانی و آثار مجرد یا مادی بودن قوۀ خیال از دیدگاه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا، اصفهان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. سبزوارى، هادى، (1384)، شرح المنظومه، تحقیق: حسن حسنزادۀ آملى، قم، ناب. سهروردى، شهابالدین، (1372)، مجموعه مصنفات، تحقیق: هنرى کربن، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگى. شیرازى، صدرالدین، (١٩٨١)، الحکمة المتعالیة فىالاسفار العقلیة الاربعۀ، تحقیق: امینی و امید، بیروت، دار احیاء التراث العربى. شیرازى، صدرالدین، (1382)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیّة، تحقیق: سید جلالالدین آشتیانى، قم، بوستان کتاب. طباطبائى، محمدحسین، (1424)، نهایةالحکمة، تحقیق: عباسعلى زراعى سبزوارى، قم، مؤسسة النشر الاسلامی. کاپلستون، فردریک، (1375)، تاریخ فلسفه، ترجمه: سید جلالالدین مجتبوى، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی. لاهیجی، عبد الرزاق بن علی، (1383)، گوهر مراد، تحقیق: زینالعابدین قربانی لاهیجی، تهران، سایه . میرداماد، محمد باقر بن محمد، (۱۳۶۷)، القبسات، تحقیق: مهدى محقق، تهران، دانشگاه تهران. نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد، (بیتا)، شرح الاشارات و التنبیهات، قم، دفتر نشر الکتاب. نتاج، محمدابراهیم، (۱۳۹۱)، نقش خیال در مکاشفات صوری از نظر ابن سینا، قم، آیین حکمت. یزدانی، عباس، (۱۳۹۰)، مقایسۀ دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مورد تجرد خیال و ارتباط آن با معاد جسمانی، اصفهان، الهیات تطبیقی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,540 |