تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,707 |
امکان تبدل انواع داروینی از منظر فلسفه صدرایی | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 9، مرداد 1395، صفحه 1-19 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم کاکایی1؛ فرانک بهمنی* 2 | ||
1استاد دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 16 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
وجودشناسی در دو حوزۀ علوم طبیعی و فلسفی توسط داروین و ملاصدرا از تأثیرگذارترین نظرات در گسترۀ هستیشناسی است که به چگونگی تغییر موجودات مادی و تبدیل انواع آن پرداخته است. هر دو دانشمند موجودات مادی را تغییرپذیر میدانند و قائل به تبدیل انواع هستند، با این تفاوت که داروین معتقد است موجودات زنده به جهت قابلیت تغییرپذیری میتوانند از طریق جهش ژنی و تغییرات وابسته و با مساعدت انتخاب طبیعی و انتخاب جنسی به نوع دیگری که سازگاری بیشتری با محیط دارد تبدل یابند و این تبدل میتواند به تغییر نوع بالفعل نیز بیانجامد. اما ملاصدرا با تبیین چگونگی قابلیت تغییر در موجودات مادی، عوامل زیستمحیطی را زمینۀ تکامل و تغییر موجودات میداند و تغییر نوعی وجودات مشکک را با به فعلیت رسیدن نوع تمام میداند. اگرچه پس از آن هم با توجه به حرکت جوهری تغییر ادامه دارد، اما این تغییر طولی و اشتدادی است و ذات و حقیقت نوعی جوهری که دارای حرکت تکاملی (اشتدادی) است در تمام مراحل تکامل باقی و محفوظ خواهد بود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی– تحلیلی است و سعی شده است نظرات داروین و ملاصدرا از کتاب خودشان استخراج گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ تغییرپذیری؛ تکامل؛ حرکت جوهری؛ انتخاب طبیعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Possibility of Darwin’s Transformism in the Light of Mulla Sadra’s Theosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Qasem Kakai1؛ Faranak Bahmani2 | ||
1Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Ontology in natural and philosophical sciences that has been considered by Darwin and Mulla Sadra, is the mostinfluential theory of ontological domain which deals with how material organisms change and develop. Both scientists regard the material existents changeable and they maintain that all material species are allowed to be in evolution, but there are some differences between them. Thanks to evolution, Darwin believes that the organisms through genetic mutation and the related changes and by natural and sexual selection can be converted into another species more compatible to environment, and this conversion can also be led to actual changes. But Mulla Sadra, by explaining how material organisms developing, has considered the environmental factors as background for organisms’ changes and evolution and the gradation of existence can complete actualization of the species. Although afterwards the change proceeds and continues regarding substantial motion, but this change is longitudinal and intense, the nature and reality of substantial species which possessing evolutional(intensifying) motion, is maintained and will be reserved at all stages of development. The research method of this paper is descriptive – analytic and we try to evaluate and compare Darwin and Mulla Sadra’s doctrines regarding their own books. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
existence, Flexibility, Evolution, Substantial Motion, Natural Selection | ||
مراجع | ||
ابن سینا،ابوعلیحسینبنعبدالله، (1404)، الشفاء، ده جلدی، قم، مکتبۀ آیۀ الله العظمی النجفی. آیزلی، لورن، (1339)، قرن داروین (اکتشافات عصر داروین)، محمود بهزاد،بیجا،بینا. باربور، ایان، (1392)، دین و علم، پیروز فطورچی، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. بهزاد، محمود، (1387)، داروینیسم و تکامل، بیجا،بینا. چارلزورث، برایان و دبوار، (1390)، تکامل، عبدالمجید مهدوی دامغانی، تهران، بصیرت. داروین، چارلز، (1380)، منشاء انواع، نورالدین فرهیخته، تهران، زرین. سروش، عبدالکریم، (1378)، نهاد ناآرام جهان،تهران، مؤسسۀ فرهنگی صراط. عبادی، اعظم، (1384)، «بررسی نظریۀ تکامل از دیدگاه الوین پلاتینگا»، فصل نامه انجمن معارف اسلامی، شمارۀ اول. عبودیت، عبدالرسول، (1392)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ج 1، قم، سمت (مؤسسۀ پژوهشی امام خمینی(ره)). عبودیت، عبدالرسول، (1391)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ج 3، قم، سمت (مؤسسۀ پژوهشی امام خمینی(ره)). فطورچی، پیروز، (1380)، «تأملی درباره رویکردهای الهیات طبیعی با نگاه به حکمت اسلامی»، نامۀ علم و دین، شمارۀ 11-12. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (1388)، الشواهدالربوبیۀفی مناهجالسلوکیۀ، قم، بوستان کتاب. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (1375)، الشواهد الربوبیۀ، جواد مصلح، تهران، سروش. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (1383)، الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعۀ، تهران، دارالمعارف الاسلامی. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (1362)، مبدء و معاد، احمد حسینی اردکانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (1389)، شرح فارسی الاسفار الاربعۀ، ج 2، حسن حسنزادۀ آملی، قم، بوستان کتاب. ملاصدرا، محمدبنابراهیم، (بیتا)، شرح و تعلیقۀ صدرالمتألهین بر الهیات شفاء، ج 2، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. مصباح یزدی، محمد تقی، (1370)، آموزش فلسفه، ج 2، بیجا، سازمان تبلیغات اسلامی. C.Darwin, (1859), on the origin of species, London, John Murray.
Draper, J. W., (1878), History of the Conflict between Religion and Science, New York: D. Appleton and Co.
Mayr, E., (1988), Towards a New Philosophy of Biology, Cambridge, Ma:
Harvard University Press.
C.A.Russell,Science and Religious Belief, (1973), London.
Sober, E., (1980), "Evolution, Population thinking, and Essentialism",
Philosophy of Science, inEvolutionary Biology. Massachusetts Institute of Technology.
Sober, (1993), Philosophy of Biology, Oxford, Oxford University Press.
Sober, (2003), "Metaphysical and epistemological issues in modern
Darwinian theory." Cambridge, Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,167 |