تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,878,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,966 |
فلسفه تکنولوژی، رویکردها، دیدگاهها و برداشتهای ناصواب؛ تبیینی از فلسفه تکنولوژی آموزشی برای عصر حاضر | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، مهر 1394، صفحه 279-286 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2015.380 | ||
نویسندگان | ||
هاشم فردانش* 1؛ اعظم جمشیدی توانا2 | ||
1روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1393، تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1394 | ||
چکیده | ||
مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحبنظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر مینمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح میکنند؛ به گونهای که رویکردی را صرفا به خاطر تقدم زمانی بر کرسی حقانیت نشانده و رویکردهای ماقبل آن را واپسگرا میدانند. در این مقاله، مقدمهای درباره تاریخچه سیر تکوین ماهیت تکنولوژی بیان میشود؛ سپس دیدگاهها و طبقهبندیهایی از فلسفه تکنولوژی مطرح میشود. نتیجه بررسیها نشان میدهد، رویکردها و باورهای متعددی درباره فلسفه تکنولوژی وجود دارد و این رویکردها و باورها در یک سطح و طراز همچنان در محافل فلسفی مطرح است و صرفا بر اساس معیار گذشت زمان نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد. | ||
موضوعات | ||
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Philosophy of technology, approaches, views and erroneous perceptions, an explanation of the philosophy of educational technology in the present era | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Fardanesh1؛ A. Jamshidi Tavana2 | ||
1Department of Psychology and Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University (TMU). Tehran. Iran | ||
2curriculum planning of Shahid Rajaee University Tehran. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Technology category contains different ideas and approaches. Despite different beliefs and approaches, some experts, restricted technology and philosophy of technology in two approaches "instrumentational" and "civilization". In addition, "advanced" or "lack of advanced" Suggest According time priority and recency; So that approach for time priority knows the truth and previous approach knows retrogressive. In this article, following the introduction of brief history of the evolution of this issue that can be expressed; then the views and categories of philosophy of technology are discussed. The result shows that there are several approaches and philosophy of technology, these approaches and beliefs are discussed at a level and surface, time cannot be based on the criteria for preferring one over the other. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
philosophy of technology, Technology, technology approaches, Educational Technology | ||
مراجع | ||
[1] Schummer, J., (2006), Aristotle on technology and nature, Philosophia Naturalis, Vol. 38, pp. 105–120. [2] Erwin Marquit, (1995), School of Physics and Astronomy, University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, Published in Vol. 13 of the Encyclopedia of Applied Physics (entry “Technology, Philosophy of”), pp. 417–29, VCHPublishers,Weinheim,Germany. [3] Lloyd, G. E. R., (1973), Analogy in early Greek thought. In The dictionary of the history of ideas, edited by P. P. Wiener, New York: Charles Scribner’s Sons, Vol. 1, pp. 60–64. [4] Parry, R. (2008), “Episteme and techne”, in: Zalta, E. (Ed.): Stanford Encyclopedia of Philosophy Fall 2008 Edition), http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/en tries/episteme-techne/. [5] Reydon,T.A.C., (2012), ‘Philosophy of technology’, in: Fieser, J. & Dowden, B.(Eds):Internet Encyclopedia of Philosophy, online publication At http://www.iep.utm.edu/technology/ [6] Franssen, Maarten, Lokhorst, Gert-Jan and van de Poel, Ibo,(2013), "Philosophy of Technology", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2013Edition), EdwardN. Zalta (ed.),URL=. [7] Mahr Mohammadi, M., (2006), ((ICT and its relation to education)), Journal of education, number 89. [In Persian] [8] Eskandari, H., (2012), Theory and practice of instructional media education in digital age, publishing samt. [In Persian] [9] Rapp, F., (1989), Introduction: General perspectives on the complexity of philosophy of technology. In P. T. Durbin (Ed.), Philosophy of technology. Boston, Kluwer Academic Publishers. [10] Mitcham, C., (1994), Thinking through technology: the path between engineering and philosophy. Chicago: University of Chicago Press. [11] Habermas, J., (1970), Technology and science as ideology. In Toward a rational society. Boston, MA: Beacon Press, pp. 81– 122. [12] Winner, L. (1977), Autonomous Technology: Technics-out-of-control as a Theme in Political Thought, Cambridge (MA): MIT Press. [13] Tudor VIANU (1983), Studii de filosofia culturii (Studies of Philosophy of Culture), Editura Eminescu, Bucuresti. [14] Marx, Karl (1977), "Preface to a critique of Political Economy." In David McLellan, ed., Karl Marx Selected Writing. New York: Oxford University Press. [15] Benston, Margaret, (1988), "Women’s voices/Men’s voices: Technology as Language." In Kramarae, Carol., ed., Technology and Women’s Voices: Keeping in Touch. New York: Routledge and Kegan Paul. [16] Suh, N. P., (2001), Axiomatic design: advances and applications. Oxford/New York: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,017 |