تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,878,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,967 |
بررسی تجارب معلمان و دانشآموزان دوره متوسطه در استفاده از فنآوری | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، مهر 1394، صفحه 267-278 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2015.379 | ||
نویسندگان | ||
محسن تقی زاده1؛ اسکندر فتحی آذر* 2؛ حمداله حبیبی2 | ||
1گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 دی 1393، تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1394 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تجارب معلمان و دانشآموزان دورهی متوسطه در استفاده از فنآوری بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطه شهر بهبهان بود. بنابراین بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهسازمانیافته با هشت معلم و شش دانشآموز دراستفاده از فنآوری صورت گرفت. برای حصول اطمینان از قابلیت اعتمادپذیری دادههای پژوهش از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند استفاده شد. دادهها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت تجزیه و تحلیل شدند. دراستفاده از فنآوری سه مضمون اصلی شامل کارآیی استفاده از فنآوری، موانع استفاده از فنآوری و عوامل مؤثر بر استفاده بیشتر از فنآوری به دست آمد. همچنین یافتهها نشان داد که دبیران و دانشآموزان در استفاده از فنآوری با مسائل متعددی روبرو هستند . از مهمترین مسائل، جدی نگرفتن کتاب آموزش رایانه، قبولشدن در آزمون سراسری، علاقه معلمان و نوع درس را میتوان اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب؛ استفاده از فنآوری؛ پدیدارشناسی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of secondary school teachers and students experiences in use of technology: phenomenological study | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Taghizadeh1؛ E. Fathiazar2؛ H. Habibi2 | ||
1Department of curriculum planning , faculty of Education Sciences, Isfahan university. Isfahan. Iran | ||
2faculty member of Educational Science department . Tabriz University. Tabriz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study is to investigate high school teachers’ and students’ experience in using technology. The quality and phenomenology method has been applied in this study. The statistic population includes all high school teachers and students in Behbahan city. Therefore, based on purposive sampling method, semi-structured interviews have been done with 8 teachers and 6 students in Behbahan with regard to the use of technology. To ensure the reliability of research data, continuous study method and comparison of the data, summarizing and classifying the information was used without causing any damage to data. The data were analyzed by Smith´s suggested method. In using technology three main themes gained including the effective use of technology, barriers in using technology, factors influencing the use of technology. Three major themes were extracted from the findings that can depict teachers and students’ experiences in the use of technology. The finding revealed that teachers and students are faced with many problems in using technology. The most important issues include; (a) ignoring computer training books (b) pass the entrance examination (c) teachers’ interest and (d) type of course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experience, Use of technology, Phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,278 |