تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,023 |
بررسی تأثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، تیر 1394، صفحه 201-211 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2015.352 | ||
نویسندگان | ||
مهدی رجبی خوزانی1؛ زهرا دریکوندی1؛ حمید رضاییان* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه اراک،اراک،ایران | ||
2گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 فروردین 1393، تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1394، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1394 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان فنیوحرفهای شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت شبهآزمایشی بر روی کارآموزان این مرکز است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارآموزانی است، که به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات فنیوحرفهای شهر اصفهان مراجعه میکردند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 110 نفر بود، که از این تعداد 57 نفر در گروه آزمایش و 53 نفر در گروه گواه بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، آزمون ماتریسهای پیشرونده هوش ریون جهت همگونی گروههای آزمایشی و گواه و آزمون خلاقیت عابدی که چهار خرده آزمون سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری را در بر میگیرد؛ جهت مقایسه دو گروه خلاقیت در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. بررسی و تحلیل آزمون فرضیههای پژوهش، با استفاده از تحلیل کوواریانس با سطح معنی داری 05/0 >P انجام شد. نتایج پژوهش در دو مؤلفهی سیالی و بسط معنادار نبود اما در دو مؤلفهی ابتکار و انعطافپذیری معنادار بود. همچنین نتایج پژوهش در نمره کل خلاقیت (مجموع خرده آزمونها) معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان مرکز فنی حرفهای شهر اصفهان تأثیری مثبت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ خلاقیت؛ سازمان فنیوحرفهای | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating The Effect Of Information and Communication Technology (ICT) Courses On The Creativity Of Students | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Rajabi1؛ Z. Derikvandi1؛ H. Rezaeean2 | ||
1Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Arak University, Arak, Iran | ||
2Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the effect of Information and Communication Technology (ICT) courses on the creativity of students at Isfahan’s Vocational Education Center. The research method is a quasi-experimental type. The population of the research involves all the technical vocational students of Isfahan’s ICT Center. The subjects were selected using availability sampling and include 110 students comprising 57 students in the experimental group and 53 students in the control group. The means used for collecting data was Ravens Progressive Matrices Test accounting for homogeneity among the subjects and Dr Abedi’s creativity test involving sub-tests including Fluency, Elaboration, Originality and Flexibility. The latter test was used to compare the creativity of experimental and control groups pre-testing and post testing. The analysis of the findings was carried out using Analysis of covariance at the significance level of P < %05. The results of the study indicated that while there was no significant difference between Fluency and Elaboration creativity tests, there was a significant distinction between Originality and Flexibility creativity tests. In addition, the total result of students’ creativity tests proved to be significant. Thus, it can be concluded that the educational courses of information and communication technology (ICT) have had a positive effect on the creativity of students of Isfahan’s ICT Technical Vocational Center. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
information and communication technology, Creativity, Vocational Education Center | ||
مراجع | ||
[1] Mahmoudi M., Mahmoudi a. The effect of information and communication technology in the occupied parts of Iran. Journal of Research and Economic Policy, Vol 19, No 58, 2012, PP. 215- 236. [In Persian[ [2] Zamani B. Information and communication technology and develop professional skills, experiences from other countries, Journal of Informatics Society of Iran. No 160, 2004. [In Persian[ [3] Bruck, P. ICT and creativity, towards a global cooperation for quality contents in the information society: The Vienna conclusions. Available at: www.wsaconference.org/data/vienna conclusions. 2005. [4] Niazazari, K, Behnam Far, R. & Andy, S. The impact of the use of information and communication technology in learning elementary school students. Journal of Information and Communication Technologies in Education. The second year, No. 3, 2012, PP. 43-31.[in Persian] [5] Feather, John. Information society. (Translatation by Ali Radbarh and Abbas Gylvry.2001), Tehran: librarian. [6] Toffler, A. Third wave, (Translation Shahindokht Khwarizmi, 2012). Tehran: New publication, 1980 [7] Loveless, A. Creativity spaces in the curriculum: ICT in creativity subjects, The curriculum, 14, 2003.5-21. [8] Salehi M. ,Qlqash A. ,Azadmehr A. The effect of information and communication technology on teacher effectiveness and creativity of high school city Fasa, Journal of Information and Communication Technology in Educational sciences. Vol. 1, No. 2, 2011,PP. 49-62. [In Persian] [9] Nakhaei M. ,Nakhaei H. ,Nakhaei F. , Yousefi F. The effect information and communication technology on enterpreneuriad creativity ,Iranian Quarterly of Education Strategies, Vol. 4, No. 2, 2012, PP. 53-56.[in Persian] [10] Kamalian A.R. ,Salarzehi H. ,Olyaei Kh. The role of information technology on staff empowerment at technical and Vocational training organizations. Vol. 4, No. 2 ,2014, PP. 39-48.[in Persian] [11] Karimi M. Investigating The Effect Of Information and communication Technology on motivation and enterpreneuriad creativity youth cultural Tehran, Master thesis, University of Teacher education, 2005.[in Persian] [12] Rezairad M. ,Abazari A. Relationship of the knowledge between information technology and creativity staff education. Shiraz:The First International Conference on Management, Innovation and entrepreneurial, 2011.[in Persian] [13] Jackson, L.A. ,Witt ,E.A. ,Games ,A.I. , Fitzgerald ,H.E. ,Eye, A.V. ,& Zhao ,Y. Information technology use and creativity: Findings from the children and technology project. Computers in Human Behavior, V. 28 ,L. 2 ,2012, PP. 370-376. [14] sundholm, H. & Ramberg ,H. Back door creativity- collaborate creativity in technology supported teams, Royal institute of technology, Sweden. Dept. of Numerical Analysis and computer science, No. 40, 2004, PP.1-16. بررسی تأثیر دورههای آموزشی فناوری اطالعات و ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 9 ،شماره 4 ،تابستان 4994 299 [15] Riley, R. Arlberg, M. Investigation the use of ICT- based concept mapping techniques on creativity in literacy tasks. Journal of computer assisted learning. No, 20. 2004, PP 244-256. [16] Loveless, A. ,Burton ,J. & Turkey ,K. Developing conceptual frameworks for creativity ,ICT and teacher education. Thinking skills and creativity. No. 1 , 2006. PP. 3-13. [17] Szecsy, E. Danzig, A. & Gonzalez, J. The use of information and communication technology (ICT) to encourage reflection, and collaboration for innovation and professional growth in higher and adult education. Available at: http://Onlineeric.ed.gov/.2005. [18] Abedi J. Creativity and new ways of measuring it. Journal of Psychological research. Vol. 2, No. 1, 1993. [in Persian] [19] Baraheni M. Preliminary study for the standardization of Raven’s Progressive Matrices test in Iran. Journal of Psychology, No. 5 ,1976 ,PP. 205- 217.[in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,763 |