تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 213 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,936,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,611 |
استفاده از فناوری واقعیت مجازی و یک ربات هپتیکی جهت آموزش به دانشآموزان نابینا | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، تیر 1394، صفحه 167-174 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2015.349 | ||
نویسندگان | ||
سمیه حسین خانی1؛ محمدرضا ارباب تفتی* 2؛ غلامحسن پایگانه2 | ||
1گروه مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
2گروه مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 آذر 1392، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1393، تاریخ پذیرش: 26 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به ارائه یک نرمافزار جهت آموزش الفبا و اشکال به دانشآموزان نابینا از طریق یک ربات هپتیکی(فنتوم) پرداخته شده است. با استفاده از این فناوری مربی میتواند با فشردن کلیدهای تعریف شدهای از صفحه کلید، حروف و اشکال مختلف را روی یک لوح مجازی ایجاد کند. پس از ایجاد هر حرف یا شکل کاربر نابینا قادر است، از طریق ربات هپتیکی و به کمک نیروی ایجاد شده در آن، سطح لوح و حروف و اشکال را احساس کرده و در مسیر حروف و یا اشکال حرکت کند. این روش بر روی تعدادی از دانشآموز یک مدرسه نابینایان آزموده شده و نتایج آن در مقاله گزارش داده شده است. نتایج نشان دهنده سودمندی محیط مجازی به عنوان یک وسیله کمک آموزشی نابینایان از نظر هزینه و زمان یادگیری است. به طوری که نتایج نشان میدهد یک دانشآموزان نابینا با بهره هوشی متوسط حداکثر با 15 مرتبه تکرار روی لوح مجازی، به طریقه رسم شکل یا حرف پی برده و پس از آن قادر است با قلم آن حرف یا شکل را روی کاغذ ترسیم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت مجازی؛ ربات هپتیکی؛ هپتیک؛ آموزش به نابینایان؛ فنتوم | ||
موضوعات | ||
روباتیک آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using Virtual Reality Technology and a Haptic Robot for Teaching Blind Students | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Hossein khani1؛ M. ArbabTafti2؛ Gh. Payganeh2 | ||
1Mechatronics Department, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Department of Mechanics,Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A virtual reality platform is presented for teaching simple shapes and alphabetic letters to blind students. By using this technology the teacher could be able to present special letters and shapes on a virtual plate. A virtual plate displays shapes and letters that the blind user can “feel” using a haptic robot that display force from the computer to him/her. This method has been tested in a blind school and the result presented in a paper. Results showed that the virtual environment is a useful educational tool for blind students in case of money and time. As the results showed a blind student with a an average IQ can learn the letter or shape by up to 15 times of repetition and after that he/she can write or draw the shape or letter on the paper. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Reality, Haptic, Haptic Robot, Blind Student's Teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,622 |