تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,872 |
بازنماییهای چندگانه: فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسرها | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1389، صفحه 239-249 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2010.316 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه نوروزی1؛ شهرناز بخشعلی زاده2؛ زینب قربانی سی سخت1 | ||
1دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران | ||
2سازمان پژوهش و برنامه ریزی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1389، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1389، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1389 | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر بازنماییهای چندگانه و اثرات آن روی درک دانشآموزان از کسرها، و عملکردشان در حل مسائل شامل کسر اجرا گردید. شرکت کنندگان در این مطالعه 40 دانشآموز دختر بودند که در دو مدرسه ابتدایی و در دو کلاس پایه چهارم درس میخواندند. روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، تلفیقی از دو روش کمّی و کیفی بود. در روش کمّی از طرح شبه تجربی استفاده شد و دانشآموزان یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و دانشآموزان مدرسه دیگر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. به دانشآموزان گروه کنترل، مفاهیم شامل کسر با یک رویکرد آموزشی سنتی آموزش داده شد و به دانشآموزان گروه آزمایش، همان مفاهیم با رویکرد آموزشی مبتنی بر بازنماییهای چندگانه آموزش داده شد. اثر آموزش مبتنی بر بازنماییهای چندگانه روی درک دانش آموزان از کسرها، با یک پیش آزمون و پس آزمون (که قبل و بعد از شروع فرایند آموزش، از هر دو گروه به عمل آمد)، ارزیابی شد. همچنین، برای بررسی عمیقتر فرایند درک و تفکر دانش آموزان، و عملکرد آن ها هنگام حل مسائل شامل کسر، 6 مصاحبه با 6 دانشآموز (3 نفر از هر گروه) انجام شد. علاوه بر این، پس از گذشت حدود چهار ماه از زمانی که مفاهیم شامل کسرها به دانشآموزان آموزش داده شده بود آزمونی تحت عنوان آزمون پایداری یادگیری، از دانشآموزان دو گروه به عمل آمد. یافتههای مطالعه نشان داد، که دانشآموزان گروه آزمایش، عملکرد بهتری از خود نشان داده بودند و درک مفهومیشان از کسرها توسعه یافته بود. یافتهها، همچنین نشان داد که یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش از مفهوم کسر، نسبت به یادگیری دانشآموزان گروه کنترل پایدارتر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنماییهای چندگانه؛ درک مفهومی؛ کسر؛ ریاضیات ابتدایی | ||
موضوعات | ||
برنامه ریزی درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multiple Representations: An Important Process in Learning-Teaching of Fractions | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Nowroozi1؛ Sh. Bakhshalizadeh2؛ Z. Ghorbani Sisakht1 | ||
1Faculty of Sciences, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Research and Planning Organization, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A relatively large number of 4th-grade public primary school students in Iran did not perform at acceptable levels in the national and international assessment of mathematics (such as, TIMSS, 2003, 2007). One concept that poses significant difficulty for these students and negatively affects their overall mathematics achievement is fractions. Many researchers have attributed these difficulties primarily to traditional instruction of fraction that emphasizes on procedural rather than conceptual knowledge. Therefore this study was designed to investigate the effect of a multi-representational instruction on student conceptual understanding of fraction concepts. The participants of the study were 40 students at two primary schools. This study utilized a quasi-experimental design in which students at one school (control) learn fraction concepts with a traditional instructional approach while students at the other school (treatment) learn these concepts with an instructional approach simultaneously introducing multiple representations. The effect of a multi-representational instruction on students’ understanding was assessed with a pretest and posttest. For deeper investigation of the process of understanding and thinking of students, qualitative interviews were also conducted with three participants from each school. The findings of the study indicated that students in treatment group scored significantly higher, and develop of the conceptual understanding of the concept of fractions, and therefore they have less misconception when learning fraction concepts. Besides the findings of the study, indicated that students in treatment group have resistant learning of concept of fractions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multiple Representations, elementary mathematics, Fraction | ||
مراجع | ||
[1] Canterbury S.A., An investigation of conceptual knowledge: Urban African American Middle School Student’ use of fraction representations and computations in performance-based tasks, (Doctoral dissertation University of Georgia, 2006), 2007, pp. 19-80, 215. [2] Stewart V.M., Making sense of students’ understanding of fractions: An exploratory study of sixth graders’ construction of fraction concepts through the use of physical referents and real world representations, Doctoral dissertation, Florida State University, 2005. [3] Hull L., Fraction models that promote understanding for elementary students, Master's thesis, University of Central Florida, 2005. [4] Hasemann K., on difficulties with fractions. Educational Studies in Mathematics, Vol.12, 1981, pp.71-87. [5] National Council of Teachers of Mathematics, Principles and standards for school mathematics, 2000. [6] Hitt F., Working Group on Representations and Mathematics Visualization, Representation and Mathematics Visualization, 1998-2001, pp. 2 3. [7] Oylum C.A., The effects of multiple representations-based instructions on several grade students’ algebra performance, attitude toward mathematics, and representation بازنماییهای چندگانه: ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم ، جلد 5 ،شماره 1 ،پاییز 1831 preference, Doctoral dissertation, Middle east technical university, 2004. [8] Gyamfi K. A., External multiple representations in mathematics teaching, Master's thesis, North Carolina State University), Available at: http://www.lib.ncsu.edu/theses/available/etd04022003-213629/, 2003, pp. 5-6. ]2 ]کریمییی عبییدالعظی ، مجموعییه سییؤالهییای علییوم و ریاضیییات تیمییز TIMSS پایییه چهییارم ابتییدایی، تهییران، پژوهشگاه موالعات آموزش و پرورش،1397 . [10] Erbilgin E., Effects of spatial visualization and achievement on students’ use of multiple representations, (Master's thesis, Florida State University), Available at: http://etd.lib.fsu.edu/theses/available/etd09172003-182500/, 2003, p.3 ]11 ]حس پور سارا، مفهوم کسر برای معلمان ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، .1395 ]19 ]گویا زهیرا و حسیام عبدالیه، ندیش ویر وارههیا در شکلگیری بدفهمیهای ریاضی دانیشآمیوزان، رشید آموزش ریاضی، دوره بیست و سوم، شیماره دو، دفتیر انتشارات کمک آموزشی ،1391 ،لفحههای4-15. [13] Rider R. L., The effect of multi-representational methods on students' knowledge of function concepts in developmental college mathematics, Doctoral dissertation, North Carolina State University, Available at: http://www.lib.ncsu.edu/theses/available/etd03182004-090043/, 2004. [14] Bosse M. and Bahr D., The state of balance between procedural knowledge and conceptual understanding in mathematics teacher education, Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 14, 2008, pp. 2-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,429 |