| تعداد نشریات | 11 |
| تعداد شمارهها | 226 |
| تعداد مقالات | 2,285 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,513,810 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,575,802 |
اثربخشی یادگیری ترکیبی مبتنی بر نقشه مفهومی الکترونیکی بر یادگیری مطالعات اجتماعی | ||
| فناوری آموزش | ||
| مقاله 8، دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 73، دی 1403، صفحه 163-178 اصل مقاله (632.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2025.10220.2967 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن ضابط1؛ محمد علی رستمی نژاد* 1؛ پری ناز اسعدزاده2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1403 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: ترکیب آموزش حضوری با آموزش الکترونیکی، منجر به ایجاد شیوهای جدید در آموزش و یادگیری به نام یادگیری ترکیبی گردیده است که در صورت استفاده صحیح به بهبود یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان منجر میشود. از سوی دیگر، تاکید بر نظریات جدید یادگیری چون ساختنگرایی و به کارگیری آن در راهبردهایی چون نقشه های مفهومی یادگیرنده را از منفعل بودن و دریافت کننده صرف اطلاعات دور کرده و درگیری تحصیلی او را به ارمغان می آورد. نقشه های مفهومی رایانه محور در استراتژهای یادگیری متعددی از جمله یادگیری ترکیبی به خدمت گرفته شده اند. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی مبتنی بر نقشه مفهومی بر یادگیری مطالعات اجتماعی دانشآموزان پسر پایه ششم انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 02-01 بودند. نمونه آماری پژوهش 60 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم بودند که با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پیشآزمون - پسآزمون محقق ساخته مطالعات اجتماعی استفاده گردید. با استفاده از جدول دوبعدی هدف-محتوا روایی محتوایی سوالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، متخصصان و 3 تن از همکاران پایه ششم روایی صوری آزمون را تایید کردند. همچنین، ضریب پایایی سؤالات آزمون نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان 81/0 به دست آمد. این آزمون دارای دو بخش بود. در بخش نخست، ضمن دریافت اطلاعات جمعیت شناختی مشارکت کنندگان، دستورالعمل تکمیل سوالات نیز گنجانده شده بود و بخش دوم نیز حاوی 20 سوال چهارگزینه ای بود که از 8 درس آخر کتاب مطالعات اجتماعی تهیه و طراحی شده بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات متغیر یادگیری مطالعات گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با در نظر گرفتن مجذور اتا میتوان گفت کاربرد آموزش ترکیبی مبتنی بر نقشه مفهومی، 2/19 درصد واریانس نمرات پسآزمون یادگیری را تبیین میکند(F(57,1)=13/60, p<0/005 partial ŋ2=19/2%) . نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که آموزش ترکیبی مبتنی بر نقشههای مفهومی بر یادگیری مطالعات اجتماعی دانشآموزان موثر بوده است. همانطور که مطالعات نشان میدهند در طی دوران همهگیری کرونا، آموزش مجازی تنها راه ممکن برای حفظ سلامتی یادگیرندگان و جلوگیری از بسته شدن طولانی مدت اماکن آموزشی قلمداد شد و اکنون پس از پایان دوران همهگیری کرونا، ضعف های جدی در زمینه های متعدد تحصیلی و تربیتی مشاهده می گردد. بنابراین، بهرهگیری از یادگیری ترکیبی با محوریت استفاده از نقشه های مفهومی الکترونیکی، رویکردی اثربخش در رفع ضعفهای ناشی از آموزش مجازی در دوران همه گیری و اقدامی مؤثر در جهت جبران و تثبیت یادگیری آنان در پسا کرونا است. این رویکرد سبب خواهد شد تا بین مفاهیم اصلی درس جدید و آموخته های قبلی دانش آموزان پیوند عمیق تر برقرار گردد و نقش اصلی در این فرآیند برعهده دانش آموز باشد. از محدودیت های پژوهش حاضر، می توان به مداخلات آزمایشی توسط پژوهشگر اشاره کرد که می تواند در سوگیری نتایج تاثیرگذار باشد. نداشتن مرحله پیگیری از دیگر محدودیت های مطالعه فوق بود. لذا، پیشنهاد می گردد سایر پژوهشگران با رفع محدودیت های روش شناختی ذکر شده و همچنین اعمال سایر متغیرهای موثر بر یادگیری نسبت به انجام پژوهش های جدید با جوامع و حجم نمونه متفاوت، در دروس و مقاطع تحصیلی دیگر و با جنسیتهای متفاوت مبادرت ورزند. این امر دقت نتایج را بالا برده و بر قدرت تعمیم دهی نتایج می افزاید. بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر میتوان نسبت به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی در جهت توانمندی همکاران در به کارگیری نقشه های مفهومی الکترونیکی و بهره گیری از آن در تدریس اقدام کرد. افزون بر موارد فوق، می توان در برنامه درسی و آموزشی دوره دوم ابتدایی از نقشه های مفهومی الکترونیکی در جای جای فرآیند یاددهی-یادگیری استفاده کرد. یک روش موثر، استفاده از تلفیق دروس کار و فناوری، مطالعات اجتماعی و هنر است. این امر می تواند علاوه بر تقویت یادگیری در پرورش حس زیبایی شناختی دانش آموزان نیز موثر باشد. در نهایت، بهره گیری از سواد فناورانه در طراحی نقشه های مفهومی و تشویق دانش آموزان به استفاده از آن به هنگام ارائه های کلاسی را می توان از دیگر پیشنهادهای کاربردی که انگیزه پیشرفت را در دانش آموزان تقویت می کند، دانست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری ترکیبی؛ نقشه مفهومی؛ ساختن گرایی؛ مطالعات اجتماعی؛ پایه ششم | ||
| موضوعات | ||
| فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effectiveness of blended learning with electronic concept maps on social studies learning | ||
| نویسندگان [English] | ||
| H. Zabet1؛ M.A. Rostaminezhad1؛ P. Asadzade2 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, Iran | ||
| 2Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Farhangyan University, Birjand, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: The integration of in-person teaching with digital education has given rise to a new approach to learning and teaching known as blended learning. When implemented effectively, blended learning can enhance the academic success and overall learning experience of students. Additionally, the use of modern theories of learning, such as constructivism, and learning strategies like concept mapping, can transform students from passive receivers of information to active participants in their academic journey. Concept maps created using computer-based tools have been integrated into many learning strategies, including blended learning. A recent study was conducted to explore the effectiveness of concept map-based blended learning on the social studies learning of male sixth-grade students. Materials and Methods: The study followed a semi-experimental research method with a pre-test-post-test design and a control group. The participants were all male sixth-grade students from Birjand in 2023. The sample size consisted of 60 male students chosen through available sampling. The pre-test-post-test of the social studies researcher was used to collect data. The test questions' content validity was assessed using a two-dimensional table of objective-content, and the face validity was confirmed by experts and three sixth-grade colleagues. The test's reliability coefficient was calculated through Cronbach's alpha coefficient, which was 0.81. The test consisted of two parts, with the first part collecting demographic information and providing instructions for completing the questions. In addition to descriptive statistics, the analysis of covariance statistical test was used to analyze the data. Findings: Based on the results of the study, it can be concluded that there is a notable difference in the average scores of the learning variables of the experimental and control groups. The application of combined training based on a conceptual map has proven to explain 19.2% of the variance of the learning post-test scores, which is a significant result (F (57,1) =60.13, p<0.005, partial ŋ2=2.19 %). Conclusions: According to research, blended learning based on concept maps has been found to be effective in enhancing students' social studies learning. The ongoing COVID-19 pandemic has forced many educational institutions to adopt virtual education as the only means of ensuring the safety of students and staff. However, with the end of the pandemic, there are concerns about the weaknesses in various educational fields that have come to light during this period. Therefore, the use of blended learning centered on the use of electronic concept maps is an effective approach to eliminate the weaknesses caused by virtual education during the pandemic and an effective measure to compensate and stabilize their learning in the post-coronavirus era. This approach will make a deeper connection between the main concepts of the new lesson and the students' previous learning, and the main role in this process will be the responsibility of the student. Among the limitations of the current research, we can mention experimental interventions by the researcher, which can influence the bias of the results. Not having a follow-up phase was another limitation of the above study. Therefore, it is suggested that other researchers, by removing the mentioned methodological limitations and also applying other variables affecting learning, should try to conduct new research with different societies and sample sizes, in other subjects and levels of study, and with different genders. This increases the accuracy of the results and increases the generalizability of the results. Based on the results obtained from the present study, it is possible to hold workshops and training courses in order to enable colleagues to use electronic concept maps and use them in teaching. In addition to the above, electronic concept maps can be used in the teaching-learning process in the curriculum of the second elementary school. An effective method is to use a combination of work and technology courses, social studies and art. In addition to strengthening learning, this can also be effective in developing students' aesthetic sense. Finally, using technological literacy in the design of concept maps and encouraging students to use it during class presentations can be considered as other practical suggestions that strengthen the motivation of students to progress. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Blended Learning, Concept Map, Constructivism, Social Studies, Sixth Grade | ||
| مراجع | ||
|
[1] Bizami NA, Tasir Z, Kew SN. Innovative pedagogical principles and technological tools capabilities for immersive blended learning: a systematic literature review. Educ Inf Technol. 2023;28(2):1373–425.
[2] Oweis TI. Effects of using a blended learning method on students’ achievement and motivation to learn English in Jordan: A pilot case study. Educ Res Int. 2018;2018.
[3] Al-Mohair H, Alwahaishi S. Study on students’ experiences about online teaching during COVID-19 Outbreak. Tech Soc Sci J. 2020;8.
[4] Parikh ND. Effectiveness of teaching through mind mapping technique. Int J Indian Psychol. 2016;3(3):148–56.
[5] Salehinejad N, Dartaj F, Saif AA, Farrokhi N. The effectiveness of training based on multimedia software of making mental maps on the speed of information processing in 8th grade female students. Sci Q Res Sch virtual Learn. 2018;6(1),:9-22. [In persian]
[6] Huber SG, Helm C. COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educ Assessment, Eval Account. 2020;32(2):237–70.
[7] Tang T, Abuhmaid AM, Olaimat M, Oudat DM, Aldhaeebi M, Bamanger E. Efficiency of flipped classroom with online-based teaching under COVID-19. Interact Learn Environ [Internet]. 2020;0(0):1–12. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1817761
[8] Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2020;12(4).
[9] Lepp L, Aaviku T, Leijen Ä, Pedaste M, Saks K. Teaching during COVID-19: The decisions made in teaching. Educ Sci. 2021;11(2).
[10] Gandolfi A. Planning of school teaching during Covid-19. Phys D Nonlinear Phenom. 2021;415:132753.
[12] Misirli O, Ergulec F. Emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic: Parents experiences and perspectives. Educ Inf Technol. 2021;1–20.
[13] Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child Adolesc Heal [Internet]. 2020;4(5):397–404. http://dx.doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
[14] Naderifar M, Qoljaei F, Jalal-Dini A, Rezaei N, Salar A. Challenges of e-learning in medical sciences: a literature review. Zahedan Med Sci Educ Dev Quarterly,. 2016;9(23),:102-111. [In persian]
[15] Ajam AA, Zabet H, Nesai M. A phenomenological study of the challenges of virtual education and evaluation in primary schools from the perspective of teachers and parents. Iran J Distance Educ. 2022;4(2), 22–9.
[16] Cheong PH, Shuter R, Suwinyattichaiporn T. Managing student digital distractions and hyperconnectivity: communication strategies and challenges for professorial authority. Commun Educ. 2016;65(3):272–89.
[17] Nouri Shirazi Z, Ghanbari Hamidabadi M, Alipour Z, Hashemi AA. Investigating the impact of Azobel’s theory concept map in preventing academic failure and learning deterioration in the era of Corona. A new approach Educ Sci. 2022;3(2),:22-26. [In persian]
[18] Rostaminejad MA, Zabet H, Ajam AA, Sadeghi N. “Effective factors on students’’ digital distraction in e-learning in the days of Covid-19.".” Teach Res. 2022;10(1):21–4. [In persian]
[19] Cheong PH, Shuter R, Suwinyattichaiporn T. Managing student digital distractions and hyperconnectivity: communication strategies and challenges for professorial authority. Commun Educ. 2016 Jul 2;65(3):272–89.
[20] Rajab MH, Gazal AM, Alkattan K. Challenges to Online Medical Education During the COVID-19 Pandemic. Cureus, 12 (7), e8966-e8976. 2020.
[21] Dontre AJ. The influence of technology on academic distraction: A review. Vol. 3, Human Behavior and Emerging Technologies. John Wiley and Sons Inc; 2021. p. 379–90.
[22] Ma L, Lee CS. Evaluating the effectiveness of blended learning using the ARCS model. J Comput Assist Learn. 2021 Oct;37(5):1397–408.
[23] Islam S, Baharun H, Muali C, Ghufron MI, Bali M el I, Wijaya M, et al. To Boost Students’ Motivation and Achievement through Blended Learning. J Phys Conf Ser [Internet]. 2018;1114(1):12046. https://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1114/1/012046
[24] Graham CR. Current research in blended learning. Handb distance Educ. 2018;173–88.
[26] Garrison DR, Kanuka H. Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. internet High Educ. 2004;7(2):95–105.
https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
[28] Ibrahim MM, Nat M. Blended learning motivation model for instructors in higher education institutions. Int J Educ Technol High Educ [Internet]. 2019;16(1):12. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0145-2
[29] Sami Zafarkhandi M. The effect of using concept maps on science learning. Educ Educ Stud Quarterly,. 2018;3 (11):80-98.
[30] Francis TT, Baba SJ. Effect of concept mapping teaching approach on students’ academic performance in chemistry in senior secondary schools. Indones J Educ Res Technol. 2023;3(1):69–78.
[31] Davies M. Concept mapping, mind mapping and argument mapping: what are the differences and do they matter? High Educ. 2011;62:279–301.
[32] Chiou C-C, Lee L-T, Tien L-C, Wang Y-M. Analyzing the effects of various concept mapping techniques on learning achievement under different learning styles. Eurasia J Math Sci Technol Educ. 2017;13(7):3687–708.
[34] Selvi RT, Chandramohan G. Case study on effective use of mind map in engineering education. In: 2018 IEEE Tenth International Conference on Technology for Education (T4E). IEEE; 2018. p. 205–7.
[35] Rostaminejad MA, Ajam AA, Zabet H. Investigating the effect of teaching based on humorous electronic content on the motivation and math anxiety of fifth grade students. Teach Res. 2019;7(2), 70–8. [In persian]
[36] Rostaminejad MA, Ayati M, Zabet H, Arabi R. The effectiveness of blended learning on the academic motivation of multi-grade school students. Iran J Distance Educ. 2023;5(1), 100-.
[37] Prasetya DD, Pinandito A, Hayashi Y, Hirashima T. The performance of extended scratch-build concept mapping tool in blended learning. In: 2020 4th International Conference on Vocational Education and Training (ICOVET). IEEE; 2020. p. 345–9.
[39] Safari Y, Mousavi F, Azizi K, Yusufpour N, Glini Mohammadi A, Safari A. The effectiveness of the teaching method based on concept maps on improving students’ intelligence beliefs and self-regulation learning. Inf Commun Technol Q Educ Sci. 2017;7(2 (conse:59-76. [In persian]
[41] Bardel M, Mahmoudi F. Comparison of the effectiveness of concept map and traditional method on the academic progress of students in experimental science course. New Educ Thoughts,. 2021;16(1),:153-168. [In persian]
[42] Pandey SK, Tyagi HK. A Journey towards the commitments of national education policy 2020 through concept mapping. Indian J Sci Technol. 2021;14(12):984–9.
[43] Romero M del C, Cazorla M, Buzón García O. Meaningful learning using concept maps as a learning strategy. J Technol Sci Educ 7 (3), 313-332. 2017.
[44] Yarmohammadi-Wasil M, Mohammadi A, Kardenoqabi R. Comparison of the effect of individual and group conceptual map training on motivation and academic progress of social studies course. Cogn Strateg Learn. 2019;12(7):189-211. [In persian]
[45] Organization. ER and P. Sixth Grade Social Studies. General Directorate for Supervision of Publication and Distribution of Educational Materials; 1402. [In persian]
[46] Islam N, Beer M, Slack F. E-learning challenges faced by academics in higher education. J Educ Train Stud. 2015;3(5):102–12. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |
||