| تعداد نشریات | 11 |
| تعداد شمارهها | 226 |
| تعداد مقالات | 2,285 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,513,821 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,575,809 |
تاثیرنشان ها در سیستم امتیازدهی بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی | ||
| فناوری آموزش | ||
| مقاله 5، دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 73، دی 1403، صفحه 93-116 اصل مقاله (1.16 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2025.10407.3006 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره مروتی سیبنی؛ نسرین محمدحسنی* ؛ یوسف مهدوی نسب | ||
| گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 02 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 25 آذر 1403 | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: یادگیری مهارت خواندن و نوشتن در پایه اول ابتدایی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یادگیری مهارت خواندن به دانشآموزان این امکان را میدهد تا متون مختلف را با دقت و درک کامل بخوانند. این مهارت شامل خواندن کلمات، جملات و متون ساده است. با تقویت مهارت خواندن، دانشآموزان قادر خواهند بود اطلاعات موجود در کتابها، روزنامهها، مجلات و سایر منابع را به درستی درک کنند و از آنها بهره ببرند. این مهارت مهم برای یادگیری موثر و پیشرفت در دروس مختلف ضروری است. از سوی دیگر مهارت نوشتن نیز در پایه اول ابتدایی بسیار اهمیت دارد زیرا با این مهارت، دانشآموزان میتوانند اندیشهها، ایدهها و تجربیات خود را به صورت کامل و صحیح بیان کنند. آنها میتوانند جملات را به ترتیب منطقی بچینند، از قواعد گرامری صحیح استفاده کنند و پاراگرافها را به درستی تشکیل دهند. این مهارت اساسی برای ارتباطات نوشتاری در آینده است و دانشآموزان را در توسعه مهارتهای تحلیلی، خلاقیت و ارتباطات کلامی قوی میکند. یکی از مسائلی که معلمان با آن روبرو هستند درگیری تحصیلی دانش آموزان در فرآیندیادگیری است. بنابراین استفاده از یک روش جذاب یادگیری به عنوان یکی از دغدغه های معلمان در حوزه فرآیندیاددهی_یادگیری می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نشانها در سیستم امتیازدهی بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیریتحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی انجام شده است. روشها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی استان قزوین بود، که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در سه گروه 25 نفری به صورت تصادفی گمارش شد. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش 1 (بازیوارسازی بانشان گروه آزمایش) 2 (بازیوارسازی بینشان) و گروه کنترل با روش معمول آموزش دیدند. روش پژوهش، روش آزمایشی (طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل آزمونهاییادگیری مهارت خواندن و نوشتن محقق ساخته و پرسشنامه درگیریتحصیلی ریو بود که پایایی هرکدام با آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرمافزار اسپیاس استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که استفاده از بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن(166/6= F، 003/0(sig و مهارت نوشتن ( 88/4= F، 010/0(sig= و درگیریتحصیلی (رفتاری: 462/134= F، 000/0sig=، عاملی: (853/349= F، 000/0sig=، شناختی: (598/348= F، 000/0sig= و عاطفی: 546/43= F، 000/0(sig= مؤثر بوده است، همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه بازیوارسازی بانشان در 3 زیرمقیاس درگیریتحصیلی (رفتاری- عاملی و شناختی) نسبت به گروه بازیوارسازی بینشان عملکرد بهتری داشته است. نتیجهگیری: یافته های پژوهش نشان داد استفاده از بازی وارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته است. از جمله پیشنهادات پژوهش می توان به مواردی مانند بهره گیری از راهبرد بازی وارسازی برای ایجاد محیط های یادگیری تعاملی، جذاب و بانشاط؛ طراحی محیط های یادگیری بازی وارسازی برای افزایش انگیزه، مشارکت، همکاری و درگیری؛ و تاثیر بازی وارسازی (تابلوی پیشگامان) برافزایش میزان کارگروهی دانش آموزان اشاره کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی وارسازی؛ درگیری تحصیلی؛ سیستم امتیازدهی؛ مهارت خواندن و نوشتن؛ یادگیری | ||
| موضوعات | ||
| بازی گونه سازی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Effect of Badges in gamification Point System on 1st Grade Students' Reading, Writing Skills, and Academic Engagement | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Z. Morovati؛ N. Mohammadhasani؛ Y. Mahdavi Nasab | ||
| Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives Learning reading and writing skills in the first grade is crucial and fundamental. It has always been considered highly important for students to learn these skills at an early age. By learning to read in elementary school, students can accurately and comprehensively read various texts, including words, sentences, and simple texts. Strengthening their reading skills enables students to understand and benefit from the information available in books, newspapers, magazines, and other resources, which is essential for effective learning and progress in different subjects. Moreover, learning writing skills is also of great importance in the first grade. With this skill, students can express their thoughts, ideas, and experiences fully and accurately. They can arrange sentences in a logical order, use correct grammar rules, and form paragraphs correctly. This fundamental skill is crucial for written communication in the future and helps students develop strong analytical skills, creativity, and oral communication abilities. Engaging students in the learning process is one of the major challenges faced by teachers. Therefore, the use of an engaging learning method has become a concern for teachers in the field of teaching and learning. This study aimed to investigate the impact of gamification with badges on reading and writing skills as well as academic engagement among first-grade elementary school students. Materials and Methods: The research population consisted of all female first-grade students in Qazvin province during the academic year 2020-2021. A cluster sampling method was used to select the sample from different classes across the city. The sample size included three groups of 25 students each, divided into two experimental groups (gamification with badges and gamification without badges) and one control group. The research design employed a pretest-posttest design with a control group. The research instruments included researcher-developed reading and writing skill tests and the Rio Academic Engagement Questionnaire. The reliability of each measure was calculated using Cronbach's alpha. Descriptive statistics were used to analyze the data, including means and standard deviations, while inferential statistics included Analysis of Covariance and Tukey's post hoc test using SPSS software. Findings: The results of the Analysis of Covariance indicated that the use of gamification had a significant effect on reading skills (F = 6.166, p< 0.003) and writing skills (F = 4.88, p< 0.010), as well as academic engagement (behavioral: F = 134.462, p < 0.000; emotional: F = 43.546, p< 0.000; cognitive: F = 348.598, p< 0.000; and agentic: F = 349.853, p< 0.000). Furthermore, Tukey's post hoc test revealed that the gamification with badges group outperformed the gamification without badges group in three subscales of the academic engagement (behavioral, agentic, and cognitive). Conclusions: The findings of this study demonstrated that the use of gamification had a positive impact on reading and writing skills as well as academic engagement among elementary school students. Some recommendations include utilizing gamification strategies to create interactive, engaging, and lively learning environments, designing gamified learning environments to enhance motivation, participation, collaboration, and engagement, and exploring the effects of gamification (e.g., leaderboard) on increasing students' teamwork abilities. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Gamification, Academic engagement, Point system, Reading and Writing Skills, Learning | ||
| مراجع | ||
|
[1] Porshafei H. Investigating the relationship between self-esteem and academic achievement of third year high school students in Ghaen city [Master Thesis] South Khorasan, Iran: Tarbiat Moalem University; 1991. [In Persian]
[6] Jozwik SL, Douglas KH. Effects of semantic ambiguity detection training on reading comprehension achievement of English learners with learning difficulties. Multiple Voices for Ethnically Diverse Exceptional Learners. 2016 Sep 1;16(2):37-57. doi: 10.56829/1547-1888.16.2.37
doi:10.1080/07380569.2015.1100652
[8] Shannon LC, Styers MK, Wilkerson SB, Peery E. Computer-assisted learning in elementary reading: A randomized control trial. Computers in the Schools. 2015 Jan 2;32(1):20-34. doi:10.1080/07380569.2014.969159
[9] Wijekumar KK, Meyer BJ, Lei P. Web-based text structure strategy instruction improves seventh graders’ content area reading comprehension. Journal of Educational Psychology. 2017 Aug;109(6):741. doi:10.1037/edu0000168
[11] Kapp KM. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons; 2012 Apr 13.
[13] Pavlus J. The game of life. (Cover story). Scientific American. 2010;303(6):43-4. dio:10.1038/scientificamerican1210-43
[15] Domínguez A, Saenz-de-Navarrete J, De-Marcos L, Fernández-Sanz L, Pagés C, Martínez-Herráiz JJ. Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers & education. 2013 Apr 1; 63:380-92. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020
[16] Zichermann G, Linder, J. The gamification revolution, How leaders leverage game mechanics to crush the competition. New York: McGraw Hill Education;2013.
[19] De-Marcos L, Domínguez A, Saenz-de-Navarrete J, Pagés C. An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & education. 2014 Jun 1; 75:82-91. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
[20] Araya R, Ortiz EA, Bottan NL, Cristia JP. Does gamification in education work? Experimental evidence from Chile. http://dx.doi.org/10.18235/0001777
doi: 10.1109/VS-GAMES.2013.6624228.https://ieeexplore.ieee.org/document/6624228
[23] Mohammadi, M. The Effect of Competition and Cooperation Gamification Elements on Learning and Motivation in Fourth Grade Math [MA Thesis]. Tehran Iran: Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University;2021. [In Persian]
[24] Salari M J. Investigating the effectiveness of gamification on academic engagement and learning of elementary sixth-grade students [Master's thesis]. Tehran Iran: Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University; 2020. [In Persian]
[26] Agazadeh R, Mohammadhasani N. The investigation of the effect of gamification, instructional multimedia and in game play on learning in English lesson. Quarterly Journal of Teaching and Learning Technology, third year .2019; 11: 99-112. [In Persian] https://doi.org/10.22054/jti.2020.48100.1290
[27] Heydary, S. Comparing the effects of game-based and traditional teaching methods on learning the mathematics of female elementary school students [MA Thesis]. Ilam Iran: Department of Educational Sciences, Ilam Bakhtar Higher Education Institute;2019. [In Persian] doi: d_2_92_12_18_4
doi: 10.22111/JEPS.2019.5073.https://jeps.usb.ac.ir/article_5073.html
[29] Mehrabi, A. Comparing the Effect of Teaching by Using the Slide and Play Bingo in Learning Multiplication Tables in Third Grade Students [MA Thesis]. Esfahan Iran: Payame Noor University, Department of Educational Sciences;2017 [In Persian]
[30] Clavito J, M, SAMOSA R. Gamification as an Innovative Strategy to Improve Learners' Writing Skills. International Journal of Academic Multidisciplinary Research (IJAMR) .2021; 5 (12): 25-32.
[33] Nand K, Baghaei N, Casey J, Barmada B, Mehdipour F, Liang HN. Engaging children with educational content via Gamification. Smart Learning Environments. 2019 Dec; 6:1-5. https://doi.org/10.1186/s40561-019-0085-2
[34] Ortiz‐Rojas M, Chiluiza K, Valcke M. Gamification through leaderboards: An empirical study in engineering education. Computer Applications in Engineering Education. 2019 Jul;27(4):777-88. https://doi.org/10.1002/cae.12116
doi: 10.1109/ISCID.2019.00032.
[38] Hanus MD, Fox J. Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & education. 2015 Jan 1; 80:152-61. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.019
[40] Lotf-Abadi, H. The Psychology of Language and Teaching Reading. Mashhad: Ferdowsi University ;2001. [In Persian]
[41] Ragheb, H. Writing Academic Achievement Test Guide. Tehran: Borhan Cultural Institute;2015. [In Persian]
[42] Reeve J. How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of educational psychology. 2013 Aug;105(3):579. https://doi.org/10.1037/a0032690
https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |
||