
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 216 |
تعداد مقالات | 2,169 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,047,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,219,487 |
ریاضی در عصر دیجیتال: بررسی نقش شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی در یادگیری دانشآموزان | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2025.11405.3147 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه پاسبان خمری1؛ محمد رضا ربیعی* 2؛ احمد شاهورانی سمنانی1؛ محسن رستمی مال خلیفه1 | ||
1گروه ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 29 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: شیوع همهگیری کووید-۱۹ و گسترش ناگهانی آموزش مجازی، چالشهای بیسابقهای را در نظامهای آموزشی، بهویژه در زمینه ارزشیابی مؤثر و دقیق، ایجاد کرد. ارزشیابی، عنصری کلیدی در فرآیند یادگیری است که بر کیفیت تدریس و یادگیری دانشآموزان تأثیر مستقیم میگذارد. در این میان، کاهش سطح یادگیری، به ویژه در درس ریاضی، به مسئلهای مهم در آموزش تبدیل شدهاست. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای یک شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی طراحی شده بر یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی انجام شدهاست. سؤال اصلی پژوهش این است که آیا اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی میتواند به بهبود یادگیری ریاضی دانشآموزان کمک کند؟ روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی-تجربی است. گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل (اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی) قرار گرفت، در حالیکه گروه کنترل این مداخله را تجربه نکرد. متغیر وابسته، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی است. عوامل مداخلهگر شامل پایه تحصیلی و نوع مدرسه (تیزهوشان، شاهد و عادی) نیز در مدل آماری لحاظ شدند. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول استان گلستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونهای به حجم 204 نفر از دانشآموزان (گروه آزمایش) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور مقایسه و کنترل، 379 دانشآموز دختر متوسطه اول (گروه کنترل) با رعایت تناسب در نوع مدرسه انتخاب شدند. مراحل اجرا: در مرحله اول، محتوای الکترونیکی درس ریاضی توسط دبیران شرکتکننده طراحی و تولید شد. همچنین، کارگاه آموزشی برای دبیران برگزار شد تا ضمن آموزش مفاهیم ارزشیابی، چارچوب اجرای شیوهنامه، مطابق با محیط آموزش مجازی، تدوین شود. در مرحله دوم، شیوهنامه در گروههای آزمایش و کنترل اجرا و اثربخشی آن مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی (میانگین، واریانس و ...) و آزمونهای آماری استنباطی (تحلیل کوواریانس و آزمونهای چندمتغیره و تکمتغیره) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 27 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گروههای آزمایش و کنترل پس از اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی وجود دارد. بهعبارت دیگر، اجرای شیوهنامه منجر به افزایش معنیدار پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد. همچنین، اثر معنیداری برای پایه تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشاهده شد. نوع مدرسه نیز تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش مؤثر بودن شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی در بهبود یادگیری ریاضی دانشآموزان را تأیید میکند. استفاده از راهبردهای ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و محتوای درس و بهکارگیری روشهای تلفیقی ارزشیابی، بهجای تکیه بر یک روش واحد، میتواند به افزایش اعتبار ارزشیابی و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک کند. این یافتهها، پیشنهادهایی برای طراحی و اجرای نظامهای ارزشیابی مؤثرتر در آموزش الکترونیکی ارائه میدهند. اجرای شیوهنامه ارزشیابی الکترونیکی نه تنها باعث افزایش دقت و صحت ارزشیابیها میشود، بلکه با ایجاد انگیزه و تشویق دانشآموزان به یادگیری، نقش بسزایی در بهبود کیفیت آموزش دارد. روشهای ارزشیابی تلفیقی، با فراهم کردن بازخوردهای دقیق و قابل اعتماد، میتوانند به دبیران کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را شناسایی کرده و برنامههای آموزشی خود را براساس نیازهای واقعی آنان تنظیم کنند. از این رو، توصیه میشود که نظامهای آموزشی به بهرهگیری از روشهای ارزشیابی الکترونیکی و تلفیقی روی آورند تا بدین وسیله، فرآیند یادگیری را بهبود بخشیده و دانشآموزان را برای چالشهای آینده آماده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ ارزشیابی؛ پیشرفت تحصیلی؛ آموزش ریاضی؛ شیوه نامه | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mathematics in the Digital Age: Examining the Role of the Evaluation Protocol in E-Learning for Student Learning | ||
نویسندگان [English] | ||
kh. paseban-khamari1؛ M. R. Rabiei2؛ A. Shahvarani-Semnani1؛ M. Rostamy Mal-khalifeh1 | ||
1Department of Mathematics and Computer Science, Faculty of Converging Sciences and Technologies, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Department of Statistics, Faculty of Mathematical Sciences, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The outbreak of the COVID-19 pandemic and the sudden expansion of virtual education have created unprecedented challenges in educational systems, particularly in the area of effective and accurate assessment. Assessment is a key element in the learning process that directly impacts the quality of teaching and student learning. In this context, the decline in learning levels, especially in mathematics, has become a significant issue in education. This research investigates the impact of implementing a designed electronic assessment protocol on students' learning in mathematics. The main research question was whether implementing the electronic assessment protocol can help improve students' mathematics learning. Methods: This research was experimental-empirical. The experimental group was influenced by the independent variable (implementation of the electronic education evaluation protocol), while the control group did not experience this intervention. The dependent variable was the academic progress of students in mathematics. Confounding factors, including educational level and type of school (gifted, witness, and regular), were also considered in the statistical model. The statistical population included all female middle school students in Golestan Province during the 2020-2021 academic year. A sample of 204 students (experimental group) was selected using multi-stage cluster sampling. To compare and control, 379 female middle school students (control group) were selected in proportion to the type of school. In the first stage, the electronic content for the mathematics lesson was designed and produced by the participating teachers. Additionally, a training workshop was held for the teachers to educate them on evaluation concepts and to develop an operational protocol in the virtual learning environment. In the second stage, the protocol was implemented in both experimental and control groups, and its effectiveness was assessed. For data analysis, descriptive statistics (mean, variance, etc.) and inferential statistical tests (analysis of covariance and multivariate and univariate tests) were utilized using SPSS software version 27. Findings: The results showed that there was a significant difference in the academic progress of students in the experimental and control groups after the implementation of the e-learning evaluation protocol. In other words, the implementation of the protocol led to a significant increase in the academic progress of the students. Additionally, a significant effect of educational level on the academic progress of students was observed. The type of school also has a significant impact on the academic progress of students. Conclusion: The findings of this research confirmed the effectiveness of the electronic evaluation protocol in improving students' mathematics learning. Utilizing evaluation strategies that align with educational objectives and course content, along with the implementation of integrated evaluation methods instead of relying on a single approach, can enhance the credibility of assessments and improve students' academic progress. These findings offer suggestions for designing and implementing more effective evaluation systems in electronic education. The execution of the electronic evaluation protocol not only increases the accuracy and reliability of assessments but also plays a significant role in enhancing the quality of education by motivating and encouraging students to learn. Integrated evaluation methods, by providing precise and reliable feedback, can assist teachers in identifying students' strengths and weaknesses and adjusting their educational programs based on their actual needs. Therefore, it is recommended that educational systems adopt electronic and integrated evaluation methods to improve the learning process and prepare students for future challenges. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, Assessment, Academic Progress, Mathematics Education, Protocol | ||
مراجع | ||
[1] Zuber M.M, Sulaiman H. Exploring the effectiveness of e-learning in increasing students’ achievements in mathematics at the primary school level. 2019; AIP Conf. Proc. 2184, 30004. https://doi.org/10.1063/1.5136372.
[2] Hiong S.N, Agatha F.U. A Pilot Study on Factors Affecting the Use of Frog Virtual Learning Environment. 2015; Jurnal Penyelidikan IPG KBL Jilid, 12: 1–17.
[3] Hatami J, Mohammadi R. [Designing the National Organization for Evaluation, Accreditation and Quality Assurance of Higher Education]. Journal of Measurement & Educational Evaluation Studies. 2013; 3(3): 145-174. [In Persian]
[5] Moore M.G, Kearsley G. Distance Education: A Systems View of Online Learning. What's New in Education. Cengage Learning. (2011). ISBN 978-1-111-52099-1
[7] Gafoor K, Kurukan A. Why High School Students Feel Mathematics Difficult? An Exploration of Affective Beliefs. in UGC Sponsored National Seminar on Pedagogy of Teacher Education, Trends and Challenges.2015; (Farook Training College, Kozhikode, Kerala, 2015).
[10] Karimi S, Nasr A.R, Boghratian K. [Lifelong Learning: The Approach of University in 21st Century]. Isfahan: University of Isfahan and Samt; 2009. [In Persian]
[11] Saif A.A. Measurement, assessment and evaluation of education. Tehran: Duran Publishing; 2018. [In Persian]
[12] Woolfalk A.E. Educational Psychology (9th Ed). Englewood cliffe, NJ: Prentice-Hall. (2004).
[13] Abbasi Kasani H, Shams Mourkani G, Seraji F, Rezaeizadeh M. [Evaluation in e-learning: what, why, how]. Development Strategies in Medical Education. 2021; 8(1): 80-91. 10.52547/dsme.8.1.80 [In Persian]
[16] Joughin G. Assessment, Learning and Judgement in Higher Education. Australia: Springer; 2009. P.21.
[18] Ortiz P. A. Teaching in the time of COVID-19. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2020; 48(3), 201.https://doi.org/10.1002/bmb.21348
[19] Ilmi M. U, Setiawan F, Hikmah M. N, Kharisma A, Feryaman D, Hanafie A. A. The basic concepts of evaluation and its implementation in IRE lessons in the pandemic era. TAKFIR: Interdisciplinary Journal of Islamic Education. 2021; 2(2), 175-190. https://doi.org/10.31538/tijie.v2i2.50
[20] Bozkurt A, Jung I, Xiao J, Vladimirschi V, Schuwer R, Egorov G, … Paskevicius M. A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic. Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education. 2020; 15(1), 1-126.
[21] Fuller R, Joynes V, Cooper J, Boursicot K, Roberts T. Could COVID-19 be our ‘There is no alternative’ (TINA) opportunity to enhance assessment? Medical Teacher. 2020; 42(7), 781-786. https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1779206
[22] Al-Kadri H. M, Al-Moamary M, Al-Knawy B. Framework for curriculum delivery during COVID-19 pandemic in a health sciences university. Annals of Thoracic Medicine. 2020; 15(4),185-189. DOI: 10.4103/atm.ATM_493_20
[25] Ali W. Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of COVID-19 pandemic. Higher Education Studies. 2020; 10(3), 16. Doi:10.5539/hes.v10n3p16
[26] Abbasi Kasani H, Shams Mourkani G, Seraji F, RezaeeZadeh M. [Learners Assessment tools in e-learning]. Journal of Roshd-e-Fanavari. 2020; 16(61): 23-33. [In Persian]
[27] Barari N, Alami F, Rezaeizadah M, Khorasani A. [Evaluating the Goals of High Levels of Learning in E-Learning Environments (Standards & Endicators)]. Journal of Education and evaluation (educational sciences). 2019; 12(45): 111-132. [In Persian]
[31] Chgni H. Mohammadi Sh. Electronic Portfolio in Assessment and Evaluation. 13th National Education Conference. 2020. [In Persian]
[32] Elzaini A, El Sadik A, Al Abdulmonem W. Experience of e-learning and online assessment during the COVID-19 pandemic at the College of Medicine, Qassim University. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2020; 15(6): 456-462. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.09.005.
[34] Majeed B.H, Hussain A.Kh. The Impact of Reflexive Learning Strategy on Mathematics Achievement by First Intermediate Class Students and Their Attitudes Towards E-Learning. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2021; 12(7): 3271-3277.
[36] Zaraii Zavaraki E, Rezaei E. [The Impact of Using E-portfolio on Attitude, Motivation and Academic Achievement of Students in Khajeh Nasirddin Toosi University's E- Learning Center]. Journal of Educational measurement. 2012; 2(5): 0-0. [In Persian]
[38] Zarei Zavarki I, Safaei Mowahed S. [Translation of Electronic learning in the 21st century (theoretical and practical foundations)] Grayson, D.R, Anderson T (Author). Tehran: Science and Technology. First edition. First printing. 2004. [In Persian]
[39] Golzari Z, Kiamanesh A, Ghorchian N, Gafari P. [Development and accreditation of a model for internal evaluation of e-learning courses]. Journal of Higher Education Curriculum Studies. 2011; 1(1): 160-185. [In Persian]
[40] Babaie M. AN Introduction to E-Learning. Tehran: Iran Research Institute of Science and Information Technology: Chapar; 2010. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |