تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,061 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,769,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,002,888 |
تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 3 - شماره پیاپی 71، تیر 1403، صفحه 715-726 اصل مقاله (778.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10503.3017 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صدیقی مطللق1؛ محسن روشنیان رامین* 2؛ حمیده سادات خادمی3 | ||
1گروه آموزشوپرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 28 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: ریاضی، یکی از دروس اصلی دوره ابتدایی و نیازمند توجه ویژه است، به همین دلیل جهت بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی بهویژه، نگرش به ریاضی توجه کرد و روشهای آموزش را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد، در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی انجام شد. روشها: روش تحقیق در این پژوهش، شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی، سال تحصیلی 1401-1402 در شهرستان ملارد بود که نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد؛ بدینصورت که از بین مدارس ابتدایی شهرستان ملارد، مدرسه ابتدایی دخترانه ایران 2 انتخاب شد و از بین 4 کلاس اول این مدرسه، 2 کلاس درنظر گرفتهشد. دانشآموزان این دو کلاس براساس میانگین نمره ریاضی از کم به زیاد مرتب شدند، سپس از بالا دو نفر دو نفر انتخاب و بهصورت تصادفی یک نفر در گروه آزمایش و یک نفر در گروه گواه قرار گرفتند و درنهایت، گروه آزمایش 31 دانشآموز و گروه گواه نیز 31 دانشآموز بود. بهعبارت دیگر، از دو طریق شباهت میانگین و گمارش تصادفی، گروهها همگن شدند. ابزار این پژوهش، شامل 5 بازی غیردیجیتالی بود که توسط پژوهشگر طراحی و اجرا شد. پس از مشخص شدن دو گروه، پیشآزمون یادگیری درس ریاضی و آزمون نگرش به درس ریاضی از هر دو گروه بهعمل آمد، سپس، مباحث (آشنایی با اعداد، جمع اعداد، و آشنایی با جدول یکان-دهگان) طی پنج جلسه 45 دقیقهای (با جلسه پیشآزمون و پسآزمون 7جلسه) در گروه آزمایش به روش بازی توسط پژوهشگر در کلاس تدریس شد. همزمان، این مباحث در گروه گواه طی پنج جلسه 45 دقیقهای (با جلسه پیشآزمون و پسآزمون 7جلسه) به روش سنتی و متداول توسط معلم کلاس تدریس و سپس، پسآزمون اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها در این پروژه شامل پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن و آزمون محققساخته ریاضی بود. پرسشنامه نگرش به ریاضی آیکن سه خرده مقیاس (لذت بردن از درس ریاضی، ترس از ریاضی و ارزش گزاردن و اهمیت دادن به درس ریاضی) را تحت پوشش قرار داده بود و ضریب پایایی ابزار پرسشنامه به ترتیب 887/0، 841/0، 912/0 است. آزمون یادگیری ریاضی توسط محققین طراحی شد، روایی این آزمون توسط معلمان پایه اول تأیید شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 81/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: بررسی دادهها، حاکی از آن بود که استفاده از بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی تأثیرمیگذارد و لذا فرضیه اصلی پژوهش، مبنی بر اینکه آموزش مبتنی بر بازی بر نگرش و یادگیری ریاضی در دانشآموزان دختر پایه اول ابتدایی مؤثر است، تأیید میشود. دیگر فرضیههای پژوهش نیز در سطح معناداری 001/0 تأیید شدند. نتیجهگیری: از نتایج پژوهش حاضر میتوان اینگونه برداشت کرد که فراگیران با استفاده از بازی درس را بهتر میآموزند و به خاطر میسپارند، آنها از این روش تدریس لذت بیشتری میبرند، فعالتر و پویاتر میشوند و روند یاددهی و یادگیری سرعت چشمگیری به خود میگیرد و این امر باعث بهبود نگرش نسبت به درس خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر بازی؛ نگرش به ریاضی؛ یادگیری ریاضی | ||
موضوعات | ||
بازی گونه سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Game-Based Education on the Attitude and Learning of Mathematics in the 1st-grade Female Students in Primary School | ||
نویسندگان [English] | ||
F. Sedighi Motlagh1؛ M. Roshanian Ramin2؛ H. Khademii3 | ||
1Department of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Mathematics is one of the main subjects of the primary school and requires special attention; so, to improve the progress of mathematics, the role of motivational factors, especially attitudes towards mathematics, should be considered, and teaching methods should create interest in this lesson. In this regard, the present study was conducted with the aim of examining the impact of game-based education on the attitude and learning of mathematics among primary school female students. Methods: The research method in this study was a quasi-experiment of the pretest-posttest design with the experimental-control groups. The statistical papulation included all female students of the first-grade of primary school in the academic year 1401-1402 in Mallard. The research sample was selected by using the available sampling method. Thus, from among the primary schools of Mallard, the girls' primary school of Iran2 was selected, and from among four classes in the first-grade of this school, two classes were selected; then, the students of these two classes (62 students) were sorted by the average math score from low to high, then from above two people were selected and one person was randomly assigned to the experimental group and one person was assigned to the control group. The research tool consisted of five non-digital games that designed and implemented by the researchers. First, the pretest of learning math and the test of attitudes to math lessons were given to both groups; then the topics (familiarity with numbers, addition of numbers, and familiarity with the single-decimal table) were taught in the classroom by the researcher in five sessions of forty-five minutes (with the pretest and posttest session, a total of 7 sessions) in the experimental group via games. At the same time, these topics were taught in the control group in five sessions of forty-five minutes (with a pre-test and post-test session of 7 sessions) in a traditional and common way implemented by the class teacher; then, posttest was administered. The data collection tool in the research included the Aiken math attitude questionnaire, which covered three sub-scales (enjoying math lessons, fear of math and valuing and caring about math lessons). Reliability of the questionnaires were 0.887, 0.841, 0.912, respectively. Second tool was the researcher-made mathematics learning test. The validity of this test was confirmed by the first-grade teachers and reliability was obtained as 0.81 with Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to analyze data and covariance analysis was used in the inferential statistics section. Findings: The data analysis indicated that the use of the game would influence the attitude and mathematical learning of the first-grade female students, and therefore, the main hypothesis of the research as “game-based education would have an effect on improving the attitude and mathematical learning of the first-grade female students” was confirmed. Other research hypotheses were confirmed at a meaningful level of 0.001. Conclusion: The results of this study showed that students learn and remember lessons better via applying games and they enjoy this way of learning more and become more active and dynamic, and the learning process would accelerate. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Game-Based Education, Attitude to Math, Learning Math | ||
مراجع | ||
[1] Cuder A, Živković M, Doz E, Pellizzoni S, Passolunghi MC. The relationship between math anxiety and math performance: The moderating role of visuospatial working memory. Journal of Experimental Child Psychology. 2023 Sep 1;233:105688. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105688
[3] Barrocas R, Bahnmueller J, Roesch S, Lachmair M, Moeller K. Design and empirical evaluation of a multitouch interaction game-like app for fostering early embodied math learning. International Journal of Human-Computer Studies. 2023 Jul 1;175:103030. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2023.103030
[15] Han X. Design of Vocal Music Education System Based on VR Technology. Procedia Computer Science. 2022 Jan 1;208:5-11. https://doi.org/10.1016/jprocs.2022.10.002
[16] Alamdarlo.H, M., Qolipour, M. The effect of game-based teaching methods on students’ academic progress. A new approach quarterly in educational sciences, 2022 Issue: 2. [In Persian] https://doi.org/10.22034/NAES.2020.107755
[17] Karakoç B, Eryılmaz K, Turan Özpolat E, Yıldırım İ. The effect of game-based learning on student achievement: A meta-analysis study. Technology, Knowledge and Learning. 2022 Mar:1-6. https://doi.org/10.1007/s10758-020-09471-5
[18] Nedayi, T.,Hosseinzade, M. The effect of integrated math education with movement games on the progress of math learning and cognitive performance of fifth grade elementary students. Scientific research quarterly in sport, 2021 Issue: 2. [In Persian] https://doi.org/10.22089/res.2021.10349.2081
[20] Camuñas-García D, Cáceres-Reche MP, Cambil-Hernández MD. Mobile game-based learning in cultural heritage education: A bibliometric analysis. Education+ Training. 2023 Feb 27;65(2):324-39.https://doi.org/10.1108/ET-06-2022-0247
[22] Miller, K. L. (2021). Game based and adaptive learning strategies. (1st ed.). Mankato. 196-199.
[28] Zaharin FZ, Abd Karim NS, Adenan NH, Junus NW, Tarmizi RA, Abd Hamid NZ, Abd Latib L. Gamification in mathematics: Students’ perceptions in learning perimeter and area. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia. 2021 Feb 4;11:72-80. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.sp.7.2021
[29] Ersen ZB, Ergül E. Trends of Game-Based Learning in Mathematics Education: A Systematic Review. International Journal of Contemporary Educational Research. 2022 Sep;9(3):603-23. https://doi.org/10.33200/ijcer.1109501
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |