تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 212 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,936,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,805 |
فرصت تقویت مهارت بازنمایی کلامی دانشجویان در فرآیند طراحیِ کارگاه های برخطِ معماری | ||
فناوری آموزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1403 اصل مقاله (969.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10357.2998 | ||
نویسندگان | ||
حسین پورمهدی قایم مقامی؛ آزاده خاکی قصر* | ||
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 06 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 24 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در دروان پاندمی کووید-19، همه رشته ها از جمله معماری به صورت برخط تدریس شدند. در میان دروس رشته معماری، کارگاههای طراحی معماری چالش برانگیزترین دروسی بودند که به صورت برخط برگزار شدند. در طول دوران پاندمی و پس از آن، محققان حوزه آموزش معماری درباره بازخوردهای تجربه زیسته تدریس در کارگاه های طراحی معماری برخط پژوهش هایی انجام داده اند و مزایا و معایب آن را برشمرده اند. مطالعه پیش رو با تمرکز بر نقاط قوت کارگاه های برخط و توجه به اهمیت بازنمایی کلامی در فرایند طراحی معماری، سعی دارد با نظر به آنکه بازنمایی کلامی در فرآیند طراحی کاربرد دارد و توصیف کلامی یکی از ابزارهای آن است پاسخ این پرسش را بیابد : آیا با وجود محدودیت های انتقال محتوا و شرایطی که در برگزاری کارگاههای برخط داشتیم، امکان تقویت مهارت ارائه کلامی برای دانشجویان معماری فراهم شد؟ روشها: روش به کار رفته، کیفی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و موردپژوهی تجربه زیسته کارگاه های برخط طراحی معماری در پاندمی کروناست. در مطالعات کتابخانه ای از مرور نظام مند استفاده شده است. در موردپژوهی از روش کیفی تحلیل مضمون به پشتوانه کدگذاری با استفاده از روش های مشاهده، یادداشت برداری، بررسی بروندادهای دانشجویان، پرسشنامه و خودارزیابی دانشجویان بهره گرفته شده است. مدت مطالعه، پنج نیمسال تحصیلی (دوران پاندمی کرونا : 2022-2019) در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی است. جامعه آماری متشکل از 147 دانشجو است (111N= دانشجویان کارشناسی و 36N= دانشجویان کارشناسی ارشد). یافتهها: نتایج نشان میدهد که کارگاه های برخط طراحی معماری، به دلیل محدودیتهای به اشتراک گذاشتن محتوا به نسبت با کارگاه های حضوری و در جبران آن، اتکای بسیار به حواس شنیداری و ظرفیت های زبانی دارند. نتایج حاکی از ارتقای توان بازنمایی کلامی (شامل شفاهی و مکتوب) دانشجویان است که بسته به شرایط هر کارگاه آموزشی میزان آن متغیر است. از نگاه 86% از دانشجویان، توان بازنمایی کلامی آنها به صورت مکتوب در کارگاه های برخط پیشرفت داشته است و 73% از دانشجویان مهارت بازنمایی کلامی شفاهی خود را ارتقایافته ارزیابی کردند. شایان ذکر است مهارت بازنمایی کلامی به صورت مکتوب به عنوان دومین مهارت ارتقا یافته دانشجویان از میان 6 مهارت ارتقا یافته در کارگاه های برخط توسط دانشجویان ارزیابی شد. از دیگر نتایج آنست که سطح استفاده و مقبولیت بازنمایی های نوشتاری و گفتاری در فرآیند خلاقیت در کارگاههای برخط ثابت نبوده است و ممکن است به دلایل مختلفی تغییر کند. برخی از مولفه های توفیق این امر عبارتند از: ترجیح مدرس کارگاه برای به کارگیری مهارت بازنمایی کلامی در کارگاه، استعداد و ظرفیت بالفعل دانشجویان در توصیف کلامی، موضوع کارگاه طراحی و موقعیتی که کارگاه در فرآیند طراحی در آن قرار دارد. نتیجهگیری: کارگاه های برخط طراحی معماری، امکانی برای تقویت مهارت بازنمایی کلامی دانشجویان هستند. فراتر از آن، مهارت بازنمایی کلامی، از پایههای برپایی کارگاه های برخطِ طراحی معماری است و نقش جبرانی در تامین کیفیت آموزشی کارگاهها به ویژه در فرایند طراحی دارد. از این ویژگی می توان استفاده کرد و در کارگاه های آینده، به صورت حضوری یا ترکیبی بهره برد. پیشنهاد بر این است تمرین هایی هدفمند در این راستا تعریف و تجربه شوند تا در مراحل آغازین و میانی و نهایی فرایند طراحی به کار گرفته شوند. از آن جمله می توان به تمرین بیان سناریو، بیان صورت مساله طراحی، نوشتن بیانیه طراحی و تدارک جلساتی برای توصیف خوانی از میان متون نویسندگان برجسته و همچنین جلسات نقد کارهای دانشجویان و آثار معماران در کارگاه طراحی معماری برخط اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ کارگاه برخط؛ توصیف کلامی؛ بازنمایی کلامی؛ مهارت زبانی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Opportunity to Up-skill Students’ Verbal Representation in Design Process at Online Architecture Studios | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Pourmehdi Ghaemmaghami؛ A. Khaki Ghasr | ||
Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, , Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: All academic fields, including architecture, were taught online during the COVID-19 pandemic. Architectural design studios were the most challenging courses offered online among all the architectural courses. The benefits and disadvantages of teaching in online design studios have been studied through research on practitioner feedback. The current study focuses on the advantages of online studios and emphasizes the importance of verbal representation in the architectural design process. As verbal representation is utilized in the design process, with verbal description being one of its tools, the question arises: Is it feasible to enhance the verbal representation skills of architecture students, despite the limitations in content transmission and the challenges encountered during online studio delivery? Materials and Methods: The research methodology is qualitative. It is based on a systematic literature review and case study in which authors have used an autoethnography approach, sharing their experiences as online instructors during the COVID-19 crisis. The case study was carried out via thematic analysis supported by coding employing tactics including observations, memos, self-evaluation of students, and questionnaires. The research took place at Shahid Beheshti University's Faculty of Architecture and Urban Planning for five academic semesters (2019-2022). The statistical population included 147 students (111 undergrads and 36 graduates). Findings: The results demonstrate that, due to the constraints of material sharing compared to face-to-face studios, architectural design online studios rely primarily on listening senses and linguistic skills. The results show an improvement in students' verbal representation (both oral and written), which varies depending on the studios. In online studios, 86% of students reported that their writing ability had improved, and 73% reported that their oral representation had improved. It is worth noting that students in online studios rate verbal representation in written format as the second most improved skill out of six. As a result, the level of usage and acceptability of written and oral representation in the creative process in online studios has not been consistent, and it may alter for various reasons. Some key points that make it successful include the instructor's preference for employing verbal description and representation in the studio, the student's potential in verbal description, the theme of the design studio, and where we are in the design process. Conclusions: Online architectural design studios provide students with the chance to improve their verbal representation skills. Additionally, one of the bases of delivering online studios is the ability to express ideas clearly via language, which also plays a compensating role during the design process in maintaining the studios' quality. Use of this feature in hybrid, online, or face-to-face studios could be part of future plans. The valuable tasks to be carried out should be defined and experienced in this context so that they can be implemented at the beginning, middle, or end of the design process. The practice of expressing the scenario, defining the design problem, writing the design statement, preparing sessions for reading descriptions from renowned authors' texts, as well as the sessions for critiquing the works of students and architects in the online studios in tutorial and judgment sessions, can be listed among them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architectural Education, Online Studio, Verbal Description (VD), Verbal Representation (VR), Language Skills | ||
مراجع | ||
[1] Ghonim M, Eweda N. Instructors׳ perspectives on the pedagogy of architectural graduation projects: A qualitative study. Frontiers of Architectural Research. 2019 Sep 1;8(3):415-27. DOI: 10.1016/j.foar.2019.01.007
[8] Denis M, Cocude M. Scanning visual images generated from verbal descriptions. European journal of cognitive psychology. 1989 Dec 1;1(4):293-307. DOI: 10.1080/09541448908403090
[9] Bahrum NN, Setumin S, Abdullah MF, Maruzuki MI, Che Ani AI. A systematic review of face sketch recognition system. Journal of Electrical and Electronic Systems Research (JEESR). 2023; 22:1-0. DOI: 10.24191/jeesr.v22i1.001
DOI: 10.1186/s41235-023-00503-z
[15] Cikis S, Ek FI. Conceptualization by visual and verbal representations: An experience in an architectural design studio. The Design Journal. 2010 Nov 1;13(3):329-54. DOI: 10.2752/146069210X12766130824975
[16] Awan R, Fatima G, e Nayab D. Investigation of Blind Spatial Cognition and Understanding of Spaces to Navigate without Vision. Review of Applied Management and Social Sciences. 2023 Jun 19;6(2):351-60. DOI: 10.47067/ramss.v6i2.317
[17] Alaçam S, Kotnik T, Çağdaş G. Exploring the Effect of Bodily Experience on the Generation of Spatial Ideas by Architecture Students: A Case Study. Paper presented in International Conference on Human Behavior and Design, Ascona. https://www. academia. Edu/7932587 2014. DOI: 10.13140/2.1.3835.2006
[18] Mishra HS, Bell S, Balicka J, Wilczynńska A. Reviewing the evidence for good planning and design. In: Bell S, Fleming L, Grellier J, Kuhlmann F, Nieuwenhuijsen M, White M. (eds.)? Urban Blue Spaces; 2021 (pp. 231-238). Routledge. DOI: 10.4324/9780429056161-14
[19] Khaki Ghasr A, Pourmehdi Ghaemmaghami H. Verbal Description and Architectural Education. Soffeh. 2014; 24(3): 17-30. [In Persian] DOR: 20.1001.1.1683870.1393.24.3.2.5
[22] Mitrache A. Spatial sensibility in architectural education. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013; 93:544-8. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.09.236
DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.10.709
[27] Masdéu M, Fuses J. Reconceptualizing the design studio in architectural education: Distance learning and blended learning as transformation factors. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. 2017;11(2):6. DOI:10.26687/ARCHNET-IJAR.V11I2.1156
[31] Petre M. An online design studio. ACM Inroads. 2013;4(3):44-5. DOI: 10.1145/2505990.2505998
[32] Ioannou O. Design studio education in the online paradigm: Introducing online educational tools and practices to an undergraduate design studio course. In2017 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2017 Apr 25 (pp. 1871-1875). IEEE. DOI: 10.1109/EDUCON.2017.7943107
DOI: 10.15292/IU-CG.2015.03.030-037
[34] Ioannou O. Opening up design studio education using blended and networked formats. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2018;15(1):1-6. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0129-7
[35] Ulusoy B. Effects of COVID-19 pandemic on students’ written outcomes: An interior architecture research/theory module case study in the UK. Education Sciences. 2023;13(1):71. DOI: 10.3390/educsci13010071
DOI: 10.36315/2021end030
[37] Alnusairat S, Al Maani D, Al-Jokhadar A. Architecture students' satisfaction with and perceptions of online design studios during COVID-19 lockdown: the case of Jordan universities. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. 2021;15(1):219-36. DOI: 10.1108/ARCH-09-2020-0195
[41] Varma A, Jafri MS. COVID-19 responsive teaching of undergraduate architecture programs in India: learnings for post-pandemic education. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. 2020;15(1):189-202. DOI: 10.1108/ARCH-10-2020-0234
[44] Sepp S, Wong M, Hoogerheide V, Castro‐Alonso JC. Shifting online: 12 tips for online teaching derived from contemporary educational psychology research. Journal of Computer Assisted Learning. 2022;38(5):1304-20. DOI: 10.1111/jcal.12715
[45] Ceylan S, Şahin P, Seçmen S, Somer ME, Süher KH. An evaluation of online architectural design studios during COVID-19 outbreak. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. 2021;15(1):203-18. DOI: 10.1108/ARCH-10-2020-0230
DOI: 10.26555/jpsd.v7i2.16925
[48] Jones D, Lotz N, Holden G. A longitudinal study of virtual design studio (VDS) uses in STEM distance design education. International Journal of Technology and Design Education. 2021;31(4):839-65. DOI: 10.1007/s10798-020-09576-z
DOI: 10.31014/aior.1993.04.04.408
[52] Al Maani D, Alnusairat S, Al-Jokhadar A. Transforming learning for architecture: online design studio as the new norm for crises adaptation under COVID-19. Proceedings of 9th International conference of the Arab Society for Computer Aided Architectural Design. 2-4 March 2021, The American University of Cairo, Egypt. Cairo: 46(3):348-58. DOI: 10.1108/OHI-01-2021-0016
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |