تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 208 |
تعداد مقالات | 2,083 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,819,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,036,905 |
تأثیر محیط همیارانه برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی بر روی مهارتهای تفکر انتقادی و کیفیت استدلالورزی دانشجویان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 13، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 70، فروردین 1403، صفحه 479-492 اصل مقاله (992.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10071.2938 | ||
نویسندگان | ||
قدرت اله خلیفه* 1؛ سعید لطیفی2 | ||
1گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 09 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در حال حاضر، در سراسر جهان شاهد تحول در روشهای یادگیری برخط و تغییر به سوی روشهای یادگیری همیارانه در محیط برخط هستیم. محیط یادگیری برخط به دلیل ماهیت مشارکتی و تعاملی خود در صورت استفاده از رویکردهای طراحی مناسب، فرصت منحصر به فردی را برای توسعه یادگیری انفرادی و همیارانه ایجاد میکند. بر این اساس، اگر توسعه مهارتهای یادگیری در یک اجتماع اکتشافی و مشارکتجو مدنظر است؛ طراحی یک محیط یادگیری همیارانه برخط، عنصری اساسی و مهم است. در واقع، ایجاد یک اجتماع اکتشافی و همیارانه برای دستیابی به مهارتهای تفکر انتقادی و استدلالی الزامی بوده و باید همانند یک روش آموزشی به آن نگریسته شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی یک محیط همیارانه برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی و بررسی تأثیر آن بر روی مهارتهای تفکر انتقادی و کیفیت استدلالورزی دانشجویان علوم تربیتی بود. روشها: این پژوهش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. به منظور اجرای پژوهش، یک محیط همیارانه برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی طراحی و تولید شد. دانشجویان در این محیط بهصورت همیارانه به نوشتن نظرات خود درباره موضوع ارائه شده، ارائه بازخورد در مورد نوشتههای یکدیگر، و سپس بازنویسی نوشتههای خود براساس نظرات همتایان پرداختند. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1400 – 1399 بود که 32 نفر از آنها بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب، و بهصورت تصادفی در یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل جایگزین، و بهصورت جفتهای یادگیری همتا شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. همچنین، بهمنظور اندازهگیری کیفیت استدلالورزی دانشجویان از یک فهرست وارسی محقق ساخته استفاده شد. پایایی آزمون تفکر انتقادی، با استفاده از آزمون آلفای کودر- ریچاردسون (69/0) محاسبه گردید. برای بررسی پایایی فهرست وارسی کیفیت استدلالورزی نیز از آزمون کاپا (82/0) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل آماری برای سؤالات پژوهش در سطح معنیداری (01/0) نشان داد که ارائه بازخورد همتای استدلالی در محیط یادگیری همیارانه برخط، مهارتهای تفکر انتقادی، و همچنین کیفیت استدلالورزی دانشجویان را افزایش میدهد. به عبارت دیگر، دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در آزمون تفکر انتقادی نمرات بالاتری کسب کردند، و همچنین نوشتههای استدلالی با کیفیتتری نیز نوشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش، حاکی از تأثیر محیط همیارانه برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی بر روی مهارتهای تفکر انتقادی و کیفیت استدلالورزی دانشجویان بود. در واقع، طراحی چنین محیطهایی با توجه به فرصتی که برای یادگیرندگان جهت استدلالورزی، بررسی نظرات و عقاید همتایان و در نهایت ارائه بازخورد به همتایان بهوجود میآورد مهارتهای تفکر انتقادی و استدلالورزی دانشجویان را تقویت میکند. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود که محیط یادگیری همیارانه برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی بهعنوان ابزار و رویکرد مناسبی برای بهبود مهارتهای تفکر انتقادی و افزایش کیفیت استدلالورزی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد همتای استدلالی؛ بازخورد همتای آنلاین؛ مهارتهای تفکر انتقادی؛ محیطهای همیارانه آنلاین؛ استدلالورزی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Online Collaborative Environment Based on Argumentative Peer Feedback on Students' Critical Thinking Skills and Argumentation Quality | ||
نویسندگان [English] | ||
GH. Khalifeh1؛ S. Latifi2 | ||
1Department of Fondation of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Educational Technology Department, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Currently, all over the world we are witnessing a change in online learning methods and a change towards coollaborative learning methods in the online environment. Due to its collaborative and interactive nature, the online learning environment creates a unique opportunity for the development of individual and collaborative learning if appropriate design approaches are used. Accordingly, if the development of learning skills in an exploratory and collaborative community is considered, designing an online collaborative learning environment is a basic and important element. In fact, creating an exploratory and supportive community is necessary to achieve critical and argumentative thinking skills and should be viewed as an educational method. Therefore, the aim of the present study was to design an online collaborative environment based on argumentative peer feedback and to investigate its impact on the critical thinking skills and argumentation quality of educational science students. Methods: The design of this research was pretest-posttest control group design. In order to carry out the research, an online collaborative environment based on argumentative peer feedback was designed and developed. In this environment, students coollaboratively wrote their opinions about the the topic at hand, provided feedback on peer's writings, and then revised their writings based on the comments of their peers. The research population was all undergraduate students in the field of educational sciences of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2019-2020, and 32 of them were selected as the research sample, and randomly assigned in a pretest-posttest control design, and they were paired as learning pairs (A dyad). The research’s measurement tools were the California Critical Thinking Skills Test and a rubric of assessing of students’ argumentative writing quality. The reliability of the critical thinking test was calculated using Kuder-Richardson Formula 20 reliability coefficient (KR20=0.69). Kappa test (0.82) was also used to measurethe reliability of the argumentative writing quality rubric. The Repeated measures ANOVA was used to analyze the data. Findings: The results showed that providing and recieving argumentative peer feedback in the online collaborative learning environment increased students' critical thinking skills, and also the quality of argumentation. In other words, the the experimental group outperformed the control groupin term of critical thinking andargumentative writing quality. Conclusion: The results of the research indicated the effect of the online collaborative environment based on peer feedback on the students' critical thinking skills and argumentation quality. In fact, the design of such environments strengthens the students' critical thinking and argumentative skills by taking into account the opportunity it provides for students to reason, examine the opinions of their peers, and finally provide feedback to their peers. Therefore, according to the results, it is suggested that online collaborative learning environment based on argumentative peer feedback should be considered as a suitable tool and approach to improve critical thinking skills and increase the quality of students' argumentation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Argumentative Peer Feedback, Online Peer Feedback, Critical Thinking Skills, Online Collaborative Environment, Argumentation | ||
مراجع | ||
https://doi.org/10.1016/S0360-1315(02)00074-X
[7] Dillenbourg, P. What do you mean by collaborative learning? In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative-learning: Cognitive and computational approaches. Elsevier; 1999. p. 1-19.
[8] Stahl G. Group cognition in computer-assisted collaborative learning. Journal of Computer Assisted Learning. 2006; 22(4), 306-316. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00115.x
[10] Joiner R, Jones S. The effects of communication medium on argumentation and the development of critical thinking. International journal of educational research. 2003; 39(8): 861-871. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2004.11.008
[12] Anne KL, Grete OH. Collaborative learning in e-learning, virtual book e-pedagogy for teachers in higher education. Norway: Bergen University College; 2009.
[13] de Hei M, Tabacaru C, Sjoer E, Rippe R, Walenkamp J. Developing intercultural competence through collaborative learning in international higher education. Journal of Studies in International Education. 2020; 24(2):190-211. https://doi.org/10.1177/1028315319826226
[15] Boshier R, Mohapi M, Moulton G, Qayyum A, Sadownik L, Wilson M. Best and worst dressed web courses: Strutting into the 21st century in comfort and style. Distance education. 1997; 18(2): 327-49. https://doi.org/10.1080/0158791970180209
https://doi.org/10.7771/1541-5015.1004
[18] De Hei M, Strijbos JW, Sjoer E, Admiraal W. Thematic review of approaches to design group learning activities in higher education: The development of a comprehensive framework. Educational Research Review. 2016; 18: 33-45. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.01.001
[20] González-González I, Jiménez-Zarco AI. Using learning methodologies and resources in the development of critical thinking competency: an exploratory study in a virtual learning environment. Computers in human behavior. 2015; 51: 1359-1366. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.002
[22] Bybee R, McCrae B, Laurie R. PISA 2006: An assessment of scientific literacy. Journal of Research in Science Teaching. The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching. 2009; 46(8): 865-883. https://doi.org/10.1002/tea.20333
[23] Darling-Hammond L. Teacher education and the American future. Journal of teacher education. 2010; 61(1-2): 35-47. https://doi.org/10.1177/0022487109348024
[25] Latifi S, Noroozi O, Talaee E. Worked example or scripting? Fostering students’ online argumentative peer feedback, essay writing and learning. Interactive Learning Environments. 2020; 1: 1-5. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1799032
[26] Noroozi O, Biemans H, Mulder M. Relations between scripted online peer feedback processes and quality of written argumentative essay. The Internet and Higher Education. 2016; 31: 20-31. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.05.002
[27] Noroozi O, Weinberger A, Biemans HJ, Mulder M, Chizari M. Argumentation-based computer supported collaborative learning (ABCSCL): A synthesis of 15 years of research. Educational Research Review. 2012; 7(2): 79-106. http://dx.doi.org/10.46827/ejoe.v5i2.3279
https://doi.org/10.1177/003172170909000905
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.08.013
https://doi.org/10.1111/bjet.13054
https://doi.org/10.1080/14703297.2019.1687005
https://doi.org/10.1080/10790195.2009.10850316
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.08.013
[38] Prins FJ, Sluijsmans DM, Kirschner PA, Strijbos JW. Formative peer assessment in a CSCL environment: A case study. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2005; 30(4): 417-444. https://doi.org/10.1080/02602930500099219
https://doi.org/10.3928/0148-4834-20001101-09
[46] Cho K, MacArthur C. Learning by reviewing. Journal of educational psychology. 2011; 103(1): 73. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0021950
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.004
[49] Lin GY. Anonymous versus identified peer assessment via a Facebook-based learning application: Effects on quality of peer feedback, perceived learning, perceived fairness, and attitude toward the system. Computers & Education. 2018; 116: 81-92. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.08.010
[50] Noroozi O, Hatami J, Bayat A, van Ginkel S, Biemans HJ, Mulder M. Students’ online argumentative peer feedback, essay writing, and content learning: Does gender matter? Interactive Learning Environments. 2020; 28(6): 698-712. https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1543200
[51] Dinevski D, Plenkovic M. Modern university and e-learning, media culture and public relations. Maribor; 2002. P. 137-146.
[53] Grafstein A. Information literacy and technology: An examination of some issues. portal: Libraries and the Academy. 2007; 7(1): 51-64. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0006
https://doi.org/10.2466/10.23.PMS.116.1.210-221
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.004
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |