تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,062 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,778,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,008,786 |
بررسی نقش سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتال و خودکارآمدی ICT دانشجومعلمان در تدریس | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 69، دی 1402، صفحه 271-286 اصل مقاله (845.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10254.2979 | ||
نویسندگان | ||
عباس رمضانی* 1؛ زهرا طالبی2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 08 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 06 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در قرن بیست و یکم، فناوری نقش مهمی در تنظیم سبک زندگی جامعه دارد. بهدلیل پیشرفت سریع فناوری در رایانه، اینترنت و تلفن های هوشمند، زندگی مردم تحت سلطه یک محیط اطلاعاتی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه خاصی از فناوری اطلاعات است که دسترسی به اطلاعات را تسهیل می کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به بهبود تجارب تدریس معلمان و آماده سازی آن ها برای خواسته های قرن 21 کمک کند. به منظور اثربخشی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، معلمان ملزم به داشتن مهارت های آموزشی خودکارآمدی کافی هستند. خودکارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات مفهومی است که فرد باور دارد که توانایی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای وظایف خاص دارد. مهارتهای سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی برای اینکه معلمان توانایی خود را در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه دهند، مورد نیاز است. با این ملاحظات، در این پژوهش رابطه بین سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی معلمان پیش از خدمت و توانایی آنها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف یادگیری بررسی شده است. روشها: این پژوهش از طرح تحقیق پیمایشی، جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه آنلاین و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی بهره برده است. برای جمعآوری دادهها، یک نظرسنجی آنلاین مشتمل بر دو پرسشنامه، در بین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان زنجان در سال 1402 انجام شد. یکی از پرسشنامهها توسط پینتو و مارکاوسکایت تدوین گردیده و روایی و پایایی آن تایید شد، در حالی که پرسشنامه دوم از چارچوب مرجع جهانی مهارت های سواد دیجیتال گرفته شده است. شرکت کنندگان از میان گروه های مورد مطالعه با شیوه نمونهگیری خوشهای طبقهای گزیده شدند و از مجموع 1700 دانشجومعلم در دو پردیس دانشگاه فرهنگیان زنجان (الزهرا و شهید بهشتی)، 313 دانشجومعلم به عنوان نمونه انتخاب شدند که طبق جدول مورگان کفایت لازم برای نمایندگی جامعه مذکور را دارد. داده های نظرسنجی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) برای بررسی رابطه بین متغیرهای نهفته تجزیه و تحلیل شد. برای ارزیابی چارچوب پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) نیز استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحلیل CFA و SEM نشان داد که ادراک دانشجومعلمان از سواد اطلاعاتی، تأثیر مستقیم و مثبتی بر درک آنها از سواد دیجیتال دارد. همچنین یافته ها نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجومعلمان تأثیر مستقیم و مثبتی بر اعتماد به نفس آن ها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تدریس دارد (خودکارآمدی). علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که سواد دیجیتال ادراک شده دانشجومعلمان نیز تأثیر مستقیم و مثبتی بر اعتماد به نفس آن ها در بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تدریس دارد. با این حال، در مقایسه با سواد دیجیتال ادراک شده، سواد اطلاعاتی ادراک شده تأثیر قوی تری بر خودکارآمدی ICT دانشجومعلمان در هنگام تدریس دارد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه اهمیت اولویتدهی دانشجومعلمان به توسعه مهارتهای سواد اطلاعاتی و همچنین مهارتهای سواد دیجیتال را نشان میدهد، زیرا ارتباط تنگاتنگی با خودکارآمدی بالاتر در فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجو معلمان در حین تدریس دارند. . همچنین نیاز به آموزش معلمان و برنامههای توسعه حرفهای با تمرکز بر افزایش سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتال را متذکر میگردد؛ زیرا این سوادها پتانسیل بهبود خودکارآمدی ICT دانشجومعلمان را در تدریس و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیطهای آموزشی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ سواد دیجیتال؛ خودکارامدی ICT؛ دانشجومعلمان | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A consideration of the roles of preservice teachers’ information literacy, digital literacy, and ICT self-efficacy in teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
A Ramazani1؛ Z. Talebi2 | ||
1Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of English Language Teaching, Farhangian University, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives Today, technology has an important role to play in regulating society's lifestyle. People's lives are dominated by an information environment because of rapid technological progress in computers, the Internet, and smartphones. Information and communication technology (ICT) is a special branch of IT facilitating access to information. ICT can help to improve teachers' teaching experiences and prepare them for the demands of the 21st century. To be effective in the use of ICT, teachers are required to have adequate self-efficacy teaching skills. ICT self-efficacy is the concept of an individual's belief that he or she can use information and communication technologies for specific tasks. The skills of information literacy and digital literacy are required for teachers to develop their own ability to use ICT. With this consideration, the relationship between information literacy and digital literacy of preservice teachers and their ability to use ICT for learning purposes is investigated in this study. Materials and Methods: In this study, a survey research design was employed as the methodology. Data were collected using online questionnaires, and the collected data were analyzed using Confirmatory Factor Analysis (CFA). To gather data for this study, an online survey comprising two questionnaires was administered to students enrolled in teacher training programs at Farhangian University in Zanjan, Iran in 2023. One of the frameworks used as a questionnaire was rigorously developed and validated by Pinto and Markauskaite et al., while the other one was taken from the Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills. Participants were chosen from study groups which were selected through stratified cluster sampling. Out of 1700 preservice teachers in two branches of Farhangian University (Alzahra and Shahid Beheshti), 313 preservice teachers were selected as the representatives (which was calculated based on the Morgan Table). To investigate the correlation between latent variables, survey data have been analyzed using CFA. For the evaluation of the proposed framework, structural equation modeling (SEM) was also used. Findings: The outcomes of the CFA and SEM analysis revealed that how pre-service teachers perceive their information literacy directly and positively affects their perception of digital literacy. Additionally, the results showed that pre-service teachers' perceived information literacy has a direct and positive influence on their self-confidence in using ICT for teaching, also known as ICT self-efficacy. Furthermore, the research findings indicated that the way pre-service teachers perceive their digital literacy directly and positively impacts their self-confidence in utilizing ICT for teaching. However, when compared to perceived digital literacy, the perceived information literacy of preservice teachers has a more pronounced effect on their ICT self-efficacy in the context of teaching. Conclusions: The research findings emphasize the importance of giving priority to the development of information literacy and digital literacy skills for pre-service teachers in the field of education. This is because these skills are strongly correlated with higher levels of ICT self-efficacy. The study also underscores the necessity for teacher training and professional development programs that specifically target the enhancement of information literacy and digital literacy. By focusing on these literacies, such programs have the potential to improve preservice teachers' ICT self-efficacy in teaching and enhance the effective utilization of ICT in educational settings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information Literacy, Digital Literacy, ICT Self-Efficacy, Pre-Service Teachers | ||
مراجع | ||
[5] Christophersen KA, Elstad E, Turmo A, Solhaug T. Teacher education programmes and their contribution to student teacher efficacy in classroom management and pupil engagement. Scandinavian Journal of Educational Research. 2016. https://doi:10.1080/00313831.2015.1024162
[7] Hatlevik IKR, Hatlevik OE. Examining the relationship between teachers’ ICT self-efficacy for educational purposes, collegial collaboration, lack of facilitation, and the use of ICT in teaching practice. Frontiers in Psychology. 2018. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00935
https:// doi. org/ 10. 3389/ fpsyg. 2019. 01645
[9] Klassen RM, Chiu MM. Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology. 2010;102(3):741-756. https://doi.org/10. 037/a0019 237
[19] Catts R, Lau, J. Informaatiolukutaito yliopisto-opetuksessa [Information literacy in Higher Education] Nevgi A, editor. Palmenia-sarja. 2007;31. Palmenia.
[23] Kohnen AM, Saul EW. Information literacy in the Internet age: Making space for students’ intentional and incidental knowledge. J Adolesc Adult Literacy. 2018;61(6):671-679. https://doi.org/10.1002/jaal.734
[24] Van Dijk JAGM, Van Deursen AJAM. Digital Skills: Unlocking the Information Society. Palgrave Macmillan; 2014. https://doi.org/10.1057/9781137437037.
[26] Parang EM, Raine M, Stevenson T. Redesigning freshman seminary library instruction based on information competencies. Research Strategies. 2000;17(4):269-280. https://doi:10.1016/S0734-3310(01)00057-X
[28] McKeever C, Bates, J, Reilly, J. 2017. School library staff perspectives on teacher information literacy and collaboration. Journal of Information Literacy 11(2), pp.3. http://dx.doi.org/10.11645/11.2.2187
[33] Hammond M, Reynolds L, Ingram J. How and why do student teachers use ICT? J Comput Assist Learn. 2011;27:191-203. https://doi.org/10.1111/j.1365- 2729.2010.00389.x
[36] Al-Qallaf CL, Al-Mutairi AS. Digital literacy and digital content supports learning. Electron Libr. 2016;34(3):522-547. https://doi:10.1108/EL-05-2015-0076
[40] Çoklar AN, Kabakçi Yurdakul I. Technology integration experiences of teachers. Discourse and Communication for Sustainable Education. 2017;8(1):19-31. https://doi:10.1515/dcse-2017-0002
[42] Reedy K, Goodfellow R. Digital and information literacy framework. Milton Keynes: Open University; 2012. https://openlearnlive-s3bucket.s3.eu-west-2.amazonaws.com/10/df/
https://doi.org/10.1007/11915 355_23
[48] Tang Y, Tseng HW. Distance learners' self-efficacy and information literacy skills. J Acad Librariansh. 2013;39(6):517-521. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2013.08.008
[50] Jamila MU, Ratnawati K, Hussein AS. The Effect of Digital Literacy to Behavioral Intention with ICT Self-Efficacy as Variable Moderation (Studies in GoPay Users in Malang). In3rd Asia Pacific International Conference of Management and Business Science (AICMBS 2019) 2020 Apr 13 (pp. 155-160). Atlantis Press. https://doi:10.2991/aebmr.k.200410.023
https://doi:10.2478/dcse-2021-0007
https://doi:10.15760/comminfolit.2013.7.2.150
[53] Krumsvik RJ. Teacher educators’ digital competence. Scand J Educ Res. 2014;58(3):269-280.
https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |