تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,120 |
طراحی مدل توسعه مشارکت دانش آموزان متوسطه شهر مشهد در زنگ تربیت بدنی | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 2، مهر 1402، صفحه 67-76 اصل مقاله (434.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد سیاوشی* 1؛ فاتح فرازیانی2؛ مریم سعادت شورک حاجی3 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور ، واحد گرمسار، گرمسار، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، واحد گرمسار | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 30 دی 1402، تاریخ پذیرش: 30 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: درس تربیت بدنی در مدارس موجب افزایش یادگیری، ادراک و بازده دانش آموزان میگردد. هدف از مطالعه حاضر طراحی مدل توسعه مشارکت دانش آموزی متوسطه شهر مشهد در زنگ تربیت بدنی می باشد. روشها: تحقیق حاضر از نوع اکتشافی-پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان متوسطه دوم شهر مشهد به تعداد 150370 نفر بودند. با توجه به تعداد بالای جامعه آماری تعداد نمونه برابر با 384 نفر با توجه به جدول مورگان استفاده شد. همچنین نمونه گیری به صورت خوشه ای و تصادفی بود. در این پژوهش از پرسشنامه عوامل توسعه مشارکت ورزشی دانش آموزان در ساعت درس تربیت بدنی، با 39 گویه و با ابعاد (عوامل اجرایی با 7 گویه، آگاهی های ورزشی با 6 گویه، تعاملات اجتماعی با 5 گویه، عوامل ساختاری و زیر ساختی 5 گویه، عوامل نگرشی با 9 گویه و عوامل رسانه ای با 7 گویه) دارای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه ها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که گویای پایایی بالا و مطلوب آنها بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، در میان عوامل توسعه مشارکت دانش آموزان متوسطه شهر مشهد در زنگ تربیت بدنی عوامل ساختاری و زیرساخت ها و عوامل تعاملات اجتماعی در بالاترین رتبه و عوامل اجرایی مدرسه و آگاهی های ورزشی پایین ترین رتبه را دارا می باشند. همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوب برخودار است. نتیجهگیری: توصیه می شود مدیران ارشد در آموزش و پرورش به زیرساخت های ورزش مدارس توجه بیشتری داشته باشند و برای بالا بردن تعاملات دانش آموزان به انجمن های داخل مدارس توجه بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشارکت ورزشی؛ توسعه؛ دانش آموزان؛ زنگ ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design a model for developing the participation of high school students in Mashhad in the physical education bell | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad siavashi1؛ fateh faraziani2؛ Maryam Saadat Shourak Haji3 | ||
1Physical Education Department, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Physical Education Department, Garmsar Branch of Payame Noor University, Garmsar, Iran | ||
3MA, sport management, Payame Noor University, Garmsar | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Physical education lessons in schools increase students' learning, perception and efficiency. The purpose of this study was to design a model for developing the participation of high school students in Mashhad in the physical education bell. Methods: The present research is exploratory survey. The statistical population of the study was secondary school students in Mashhad in the amount of 150370 people. Considering the high number of statistical populations, the number of samples was 384 according to Morgan table. The sample was also clustered and randomized. In this study, questionnaire developed by the participants in sports participation in sports during the physical education course was used. The questionnaire was filled out with 39 items and dimensions (executive factors with 7 items, 6-item sports knowledge, 5-point social interaction, 5-item structural and infrastructural factors, 9-item attitudinal factors and 7 media items factors). Five options are Likert. Validity of the questionnaires was confirmed by experts and the validity of the questionnaire was confirmed by the software. Their reliability was calculated in a preliminary test with subjects and using Cronbach's alpha. To analyze the results of the data, descriptive, inferential, Kolmogorov-Smirnov test, factor analysis, Friedman test using SPSS software were used. Findings: The results of the research showed that among the factors of the development of the participation of high school students in Mashhad in physical education bell, structural factors and infrastructures and the factors of social interactions at the highest level, and the school executive and sport awareness level have the lowest rank. Also, the research model has a favorable fit. Conclusion: Therefore, it is recommended that senior managers in education pay more attention to school sports infrastructure and pay more attention to intra-school associations to enhance student interactions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sports participation, develop, students, physical education bell | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |