تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,937 |
بررسی تاثیر گوگل داک بر یادگیری لغت در دورههای تخصصی زبان انگلیسی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 13، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 69، دی 1402، صفحه 227-248 اصل مقاله (826 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2024.10206.2965 | ||
نویسندگان | ||
زهرا چراغی* ؛ هنگامه عمرانپور؛ عطیه مطهری نژاد؛ فاطمه مقیسه | ||
گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 29 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: با توجه به اینکه اکثر اسناد رسمی به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه شده هستند، تمامی زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه نه تنها ملزم به یادگیری دانش حرفه ای هستند، بلکه باید واژگان تخصصی انگلیسی در رشته تحصیلی خود را نیز بدانند. بنابراین، افزایش دانش واژگان تخصصی یکی از اهدافی است که توسط زبان آموزان انگلیسی برای برای اهداف ویژه تعریف شده است. در عصر دیجیتال جدید، تکنیک های مختلف، یادگیری واژگان را با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل می کند. با توجه به ظهور فناوری و روند توسعه ای یادگیری، زبان آموزان این فرصت را دارند که به میزان بسیار زیادی، برای توسعه دانش واژگان انگلیسی خود از برنامه های برخط و تلفن همراه استفاده کنند. بر این اساس، این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر استفاده از Google Docs بر یادگیری واژگان زبان آموزان انگلیسی با اهداف ویژه بود. این تحقیق همچنین به دنبال یافتن میزان درک زبان آموزان از Google Docs در یادگیری و تمرین واژگان تخصصی مورد نظر بود. روشها: بدین منظور از طرح پژوهشی نیمه تجربی برای جمعآوری دادههای کمّی و کیفی استفاده شد. در این راستا، 40 نفر از دانشجویان زبان تخصصی رشته پرستاری ایرانی که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند، در این مطالعه شرکت کردند. از زبان آموزان گروه کنترل خواسته شد تا از روش های سنتی برای یادگیری واژگان تخصصی استفاده کنند، در حالی که گروه آزمایش برای یادگیری واژگان از Google Docs استفاده کردند. در این پژوهش، چهار ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد. ابتدا از آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT) برای همگن سازی شرکت کنندگان استفاده شد. در مرحله دوم، هر گروه برای ارزیابی میزان یادگیری دروس اختصاص داده شده تحت یک پیش آزمون و یک پس آزمون قرار گرفتند. سپس، نظرسنجی در بین گروه آزمایش برای بررسی انگیزه زبان آموزان در یادگیری واژگان تخصصی با استفاده از Google Docs انجام شد. در نهایت، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته با گروه آزمایش برای بررسی افکار و میزان درک آن ها در مورد استفاده از Google Docs به کار گرفته شد. مجموعهای از آزمونهای t شامل دو آزمون جفتی و یک آزمون تی مستقل برای مقایسه عملکرد دو گروه از نظر یادگیری واژگان تخصصی و برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از پرسش نامه و مصاحبه نیمهساختاریافته، از آزمون تی تک نمونهای و تحلیل محتوا استفاده شد. یافتهها: پس از اعتبار سنجی فرضیه ی نرمال بودن داده ها، نتایج آزمون تی مستقل -test نشان داد که بین دانشجویان گروه آزمایش و کنترل در نمرات پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (t= - 0. 573، Sig = 0.000، با 95 درصد فاصله اطمینان از 8.30- تا 5.75-). داده های به دست آمده نشان داد که هر دو گروه آزمایش و گواه توانستند یادگیری واژگان خود را با موفقیت بهبود بخشند. با این حال، مقایسه دو گروه نشان داد که گروه آزمایش به طور معنا داری از همتایان خود در گروه گواه عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته نشان داد که فراگیران گروه آزمایشی میزان درک مثبتی نسبت به استفاده از Google Docs برای یادگیری واژگان تخصصی داشتند. نتیجهگیری: با توجه به ادغام فناوری در فرآیند یادگیری/ یاددهی زبان انگلیسی برای اهداف ویژه، این چنین نتیجه گرفته شد که Goggle Docs یک ابزار موثر است که باعث تقویت، مشارکت و انگیزه زبان آموزان برای گسترش یادگیری واژگان تخصصی خود می شود. با توجه به محدودیتهای پژوهش، پیشنهاد میشود مطالعه مشابهی با فراگیران انگلیسی با اهداف ویژه مرد و زن و همچنین با نمونه بزرگتر انجام شود. نتایج این تحقیق حاوی مفاهیم قابل توجهی برای مدرسان و فراگیران انگلیسی با اهداف ویژه و همچنین طراحان برنامه درسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان انگلیسی برای اهداف خاص؛ گوگل داک؛ فناوری اطلاعات؛ دانشجویان دوره های تخصصی زبان انگلیسی؛ یادگیری واژگان تخصصی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Effect of Google Docs on Learning Technical Vocabulary in ESP courses | ||
نویسندگان [English] | ||
Z. Cheraghi؛ H. Omranpour؛ A. Motahari nejad؛ F. Moghisseh | ||
English Department, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Regarding the fact that most of the submitted official documents are written in or translated into English, all English for Specific Purposes (ESP) learners are not only required to learn professional knowledge but also need to know English technical vocabulary in their field of study. Therefore, enhancing technical vocabulary competence (VC) is one of the aims defined by ESP learners. In this new digital era, various techniques facilitate vocabulary learning via using Information and Communication Technology. Due to the advent of technology and the developmental trend of learning, learners are provided with the opportunity to use online and mobile applications in a very wide range to develop their English vocabulary knowledge. Accordingly, this study was an attempt to explore the effect of using Google Docs on ESP students' vocabulary learning. The research also intended to find out the learners' perceptions toward using Google Docs on learning and practicing target technical vocabulary. Materials and Methods: To this end, a quasi-experimental research design was employed for gathering both quantitative and qualitative data. In this regard, 40 Iranian ESP nursing learners who were randomly allocated into an experimental (n=20) and a control group (n=20) participated in this study. The learners in the control group were asked to use their personal traditional techniques for learning technical vocabulary, while the experimental group was assigned to use Google Docs for vocabulary learning. Four data-gathering instruments were utilized; first, an Oxford Placement Test (OPT) was employed for homogenizing the participants. Second, each group underwent a pretest and a posttest to assess their learning of the assigned vocabulary lessons. Then, a survey was conducted among the experimental group to investigate learners' motivation about learning technical vocabulary through using Google Docs. Lastly, a semi-structured interview was employed with the experimental group to explore their thoughts and perceptions toward using Google Docs. A series of t-tests, including two paired sample t-tests and one independent samples t-test were employed to compare the performance of the two groups in terms of learning technical vocabulary. Findings: Subsequent to validating the assumption of normality, the results of an independent samples t-test revealed that there was a significant difference between the students of the experimental and control groups on post-test scores. The obtained data revealed that both experimental and control groups were able to improve their vocabulary learning successfully. However, comparing the two groups showed that the experimental group performed significantly better than their counterparts in the control group who used their practical traditional techniques for learning specialized vocabulary in ESP courses. Additionally, face-to-face semi-structured interview results uncovered that the experimental group learners had positive perceptions toward using Google Docs for learning technical vocabulary. Conclusions: Counting on the integration of technology into the curriculum of learning/ teaching ESP, it was concluded that Google Docs was an effective website tool that boosts, engages, and motivates learners to expand their technical vocabulary learning. Based on the limitation of the research, it is suggested to conduct a similar study with both male and female ESP learners, and also with a larger sample. The results of this research contain considerable implications for ESP instructors and learners and also curriculum and syllabus designers. Incorporating ICT into ESP education has revolutionized and changed the method by which ESP material developers construct ESP materials. So, findings can be implemented in any educational contexts as well as other languages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ESP, Google Docs, ICT, Students in ESP Courses, Specialized Vocabulary Learning | ||
مراجع | ||
[2] Koh JH, Kan RY. Students’ use of learning management systems and desired e-learning experiences: Are they ready for next generation digital learning environments? Higher Education Research & Development. 2021; 40(5):995-1010. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1799949.
[6] Maruf N, Desembrianita E, Husain DH. Identifying ESP Course Materials for Students of Magister Management: A Needs Analysis. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences. 2021; 4(3):5773-88. ttps://doi.org/10.1080/07294360.2020.1799949.
https://doi.org/10.33365/jeltl.v1i2.605.
https://doi: 10.5281/zenodo.254605.
https://doi.org/10.1515/jolace-2016-0027.
[14] Bilová Š. Collaborative and individual vocabulary building using ICT. Studies in logic, grammar and rhetoric. 2018;53(1):31-48. https://doi.org/10.2478/slgr-2018-0002.
[16] Nasri NF, Habali AM, Adam MM. Google Docs: students’ perceptions as online collaborative tool in learning writing skills. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. 2022;11(3):690-705. http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v11-i3/14611.
[19] Zhang R, Zou D. Types, purposes, and effectiveness of state-of-the-art technologies for second and foreign language learning. Computer Assisted Language Learning. 2022; 35(4):696-742. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1744666.
[30] Keshtiarast B, Salehi H, Tabatabaei O, Baharlooie R. ICT Comes to ESP Course: Iranian Students and Teachers’ Perceptions of ICT Integration into ESP Instruction. Research in English Language Pedagogy. 2021; 9(2):283-308. https://doi.org/10.30486/relp.2021.1912762.1233.
[31] Rafi M, JianMing Z, Ahmad K. Technology integration for students’ information and digital literacy education in academic libraries. Information Discovery and Delivery. 2019; 47(4):203-17. https://doi.org/10.1108/IDD-07-2019-0049.
[33] Mahdum M, Hadriana H, Safriyanti M. Exploring teacher perceptions and motivations to ict use in learning activities in Indonesia. Journal of Information Technology Education. 2019; 18. https://doi.org/10.28945/4366.
[45] Cook DA, Beckman TJ, Thomas KG, Thompson WG. Measuring motivational characteristics of courses: applying Keller's instructional materials motivation survey to a web-based course. Academic Medicine. 2009; 84(11):1505-9. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181baf56d.
[52] Altalib A. L2 Motivation in ESP and EGP Courses: An Investigation of L2 Motivational Selves among Learners of English in Saudi Arabia. Australian Journal of Applied Linguistics. 2019; 2(1):1-6. https://dx.doi.org/10.29140/ajal.v2n1.113.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |