تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,106 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,887,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,094,465 |
بررسی جنبه حرکتی مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان پیش دبستانی: تدوین سیاهه حرکتی-شناختی | ||
مطالعات آموزش علوم ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، مهر 1402، صفحه 41-48 اصل مقاله (358.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا آریایی منش* 1؛ علیرضا صابری کاخکی1؛ سکینه سلطانی کوهبنانی2؛ حمیدرضا طاهری1 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 30 دی 1402، تاریخ پذیرش: 23 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: دوره پیش دبستانی دوره حساسی برای رشد مهارت های حرکتی و شناختی است و کودک برای ورود به مدرسه باید به بالیدگی فیزیکی و شناختی کافی برسد. با توجه به اهمیت دوران آمادگی قبل از مدرسه و شیوع مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان دوره ابتدایی، هدف از انجام این پژوهش تدوین سیاهه ی حرکتی - شناختی برای کمک به شناسایی مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان پیش دبستانی است. روشها: در این مطالعه، تعداد 40 کودک پیش دبستانی پنج تا هفت سال داوطلب شرکت کردند. پس از تکمیل فرم رضایت نامه، ابتدا آزمون های بندر-گشتالت و مجموعه آزمون سنجش حرکت کودکان- ویرایش دوم به عنوان آزمون های ملاک و سیاهه ی حرکتی- شناختی طراحی شده توسط محققین که شامل 42 گویه بود اجرا شد. پس از گذشت سه هفته این آزمون ها تکرار شد و دادهها به روش ضریب همبستگی کندال در سطح معنی داری 05/0P≤ تحلیل شدند. یافتهها: سیاهه حرکتی-شناختی قابلیت ارزیابی مولفه های مورد نظر قبل از نوشتن را در سطح معنی داری (05/0P≤) نشان داد. همچنین بین نتایج حاصل از ارزیابی مولفه های حرکتی سیاهه با آزمون ملاک مجموعه آزمون سنجش حرکت کودکان- ویرایش دوم و نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مولفه های شناختی سیاهه با آزمون ملاک بندر-گشتالت نیز رابطه معنا داری وجود داشت (05/0P≤). نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش انجام شده و وجود رابطه معنادار بین سیاهه ی حرکتی -شناختی و آزمون های ملاک و مولفه های مربوطه، به نظر می رسد برای شناسایی مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان پیش دبستانی می توان این سیاهه ی حرکتی - شناختی را پیشنهاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات ترسیمی و نوشتاری؛ آزمون بندر گشتالت؛ کودکان پیش دبستانی؛ آزمون MABC-2؛ سیاهه حرکتی-شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the motor aspect of drawing and writing problems in preschool children: Compilation of Motor-Cognitive Inventory | ||
نویسندگان [English] | ||
Mitra Aryayimanesh1؛ Alireza Saberi kakhki1؛ Sakineh Soltani Kouhbanani2؛ Hamidreza Taheri1 | ||
1Department of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Preschool is a sensitive period for the development of motor and cognitive skills and the child must reach sufficient physical maturity and cognition to enter school. Given the importance of pre-school preparation and the prevalence of drawing and writing problems in primary school children. The purpose of this study is to develop a motor-cognitive inventory to help identify drawing and writing problems in preschool children. Methods: In this study, 40 preschool children aged five to seven years volunteered of Mashhad. After completing the consent form, Bandar-Gestalt and MABC-2 tests were performed as criteria tests and motor-cognitive inventory designed by researchers, which included 42 items. After three weeks, these tests were repeated and the data were analyzed by Kendall correlation coefficient at the significant level of P≤0.05. Findings: The motor-cognitive inventory showed the ability to evaluate the components before writing at a significant level (P≤0.05). Also, there was a significant relationship between the results of the evaluation of the locomotor components of the motor-cognitive inventory with the MABC-2 criterion test and the results of the evaluation of the performance of the cognitive components of the motor-cognitive inventory with the Bandar-Gestalt criterion test (P≤0.05). Conclusion: According to the findings of the study and the level of significance between motor-cognitive inventory and tests of criteria and components, it seems that to identify drawing and writing problems in preschool children can be used from the motor -Cognitive Inventory. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drawing and writing problems, Preschool children, Motor-Cognitive Inventory, Bender-Gestalt Test, MABC-2 battery test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |