تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,849,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,064,062 |
فراشناخت دنیای مجازی: رمز گشایی قدرت فناوری های XR برای تحول تجربه یادگیری دانشجویان زبان انگلیسی | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 69، دی 1402، صفحه 89-110 اصل مقاله (823.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.10240.2974 | ||
نویسنده | ||
اسمعیل علی سلیمی* | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 11 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 18 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آیندهی ناپایدار و پیچیدهای که توسط روند های جهانی، فناوریها و پیشرفتهای تکنولوژیکی در حال شکل گیری است، درک عمیق انقلاب چهارم صنعتی و فناوریهای آن را ضروری می کند. امروزه، همه گیری کوید 19 نیز پیشرفت فناوری را به ویژه در حوزهی آموزش تسریع کرده و بر بخشهای مختلف زندگی بشر تأثیر گذاشته است به گونه ای که حوزهی آموزش، به ویژه، یک تغییر سریع از یادگیری سنتی به سکوهای برخط را تجربه کرده است. این پژوهش به بررسی اثرات و پیامدهای فناوری متاورس، در مقابله با چالشهای غیرمنتظرهی آینده میپردازد. هدف اصلی این مقاله بررسی این موضوع است که آیا فناوریهای واقعیت گسترده، به عنوان یکی از اجزای سازنده ی زیست بوم متاورس، می توانند بر آموزش عالی آینده تأثیر بگذارند و آیا فناوری متاورس قادر است باعث ارتقاء کیفیت آموزش در آینده شود. روشها: تحقیق کیفی حاضربا هدف یافتن درک جامعی از موضوع تحقیق با بهرهگیری از دیدگاه ها و تجربیات شرکت کنندگان صورت گرفت. برای دستیابی به این هدف، ۶۳ شرکت کنندهی ایرانی مرد و زن، شامل اساتید رشته زبان انگیسی، دانشجویان رشتهی زبان انگلیسی، متخصصان تکنولوژیهای آموزشی و آینده پژوهان حوزه علم و فناوری به صورت هدفمند با روش گلوله برفی از سازمان ها و موسسات آموزشی مختلف در شهر تهران انتخاب شدند. داده ها ازطریق دو روش مصاحبه و روایت-پژوهی جمع آوری شد. جمع آوری دادهها تا دستیابی به اشباع ادامه یافت که منجر به انتخاب ۲۵ شرکت کننده برای مصاحبهها و ۳۸ شرکتکننده برای روایت-پژوهی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، محقق از روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، کد گذاری متمرکز و کد گذاری محوری استفاده کرد. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که فناوری متاورس نقش بسیار مهمی در زمینهی آموزش دارد. درنتیجهی تجزیه وتحلیل دادهها چهاردسته مضمون اصلی شناسایی و استخراج شدند: 1) تجارب توانمند: واقعیت توسعه یافته، حس غوطه ور شدن، حضور و عاملیت را افزایش می دهد، 2) قدرت فراگیر: واقعیت توسعه یافته، باعث افزایش لذت، علاقه، انگیزه و خودکارآمدی می شود، 3) کاوش در مرزهای ادراک: واقعیت توسعه یافته، توهم مالکیت بدن و تجسم را در محیط های مجازی ایجاد می کند، 4) دگردیسی خود: واقعیت توسعه یافته، نگرش ها، رفتارها، شناخت و فیزیک افراد را متحول میکند. این دسته بندیها به وضوح تأثیر فناوری واقعیت توسعه یافته را بر آموزش عالی آینده نشان میدهند. درک مزایای گنجاندن متاورس در آموزش، میتواند محیطهای جذاب و فعالتری را در فضای آموزش عالی فراهم کند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه کاربردهای مهمی برای سیاستگذاران، اساتید، مربیان، مدیران، رهبران، دانشجویان، دست اندرکاران و تمامی ذینفعان آموزش عالی دارد و باعث افزایش بینش در مورد روندهای جهانی، فناوریها، فناوریهای نوظهور، نوآوریها و پیشرفتها و چگونگی تاثیر آنها درشکل دهی آیندهی آموزش می شود. با توجه به پیشرفت های سریع در فناوری و به ویژه تأثیر بیماری کووید 19 در آموزش، پذیرش این فناوریها و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود کیفیت آموزش بسیار مهم است. امید است که این تحقیق منبعی قابل اعتماد و انگیزه ای برای مطالعات آتی در زمینه آموزش و تحول نظام آموزش عالی آینده کشورمان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان زبان انگلیسی؛ تجربه یادگیری؛ متاورس؛ تکنولوژی های XR | ||
موضوعات | ||
فناوری های آموزشی نوظهور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Metaverse Mastery: Unveiling the Magic of XR Technologies to Transform the Learning Experience of EFL University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
E. A. Salimi | ||
Department of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The ever-changing and enigmatic future is taking form through a continuous wave of worldwide trends, advancements, and revolutionary ideas. Moreover, the rapid spread of the coronavirus and subsequent lockdown measures have accelerated the pace of technological advancements, significantly impacting multiple facets of our existence, employment, and connections. In the realm of learning, there has been an astounding and rapid transition from conventional classrooms to virtual platforms and groundbreaking advancements. Consequently, it becomes imperative for mankind to acknowledge and evaluate the profound influence of these developments, specifically within the domain of education. This innovative research project seeks to investigate the impressive capabilities of metaverse technology in addressing an unforeseen hurdle. Its main aim is to examine the deep influence of extended reality technologies on future education and assess if incorporating metaverse technology in learning will transform the higher education, generating notable progress and enhancing the quality of instruction. Materials and Methods: The study aimed to comprehensively understand the research topic and its context by gaining insight into the participants’ perspectives and experiences. To achieve this, a qualitative research was used with 63 purposefully selected participants. The participants included Iranian male and female EFL university professors, EFL university students, educational technology specialists, and futurists in science and technology. Data was collected by conducting focused-group discussions and episodic narrative interviews, as well as utilizing narrative inquiry methods on the Telegram network. Data collection continued until saturation was achieved, resulting in 25 participants for interviews and 38 individuals for narrative inquiry. To analyze the data and identify recurring themes, thematic analysis was conducted, involving initial coding, focused coding, and axial coding. Findings: Findings revealed that metaverse technology plays a crucial role in the field of education and has a significant influence on higher education. Surprisingly, while analyzing the data, four main categories were identified, surpassing initial expectations. These categories include: 1) Empowering experiences: XR heightens sense of immersion, presence, and agency; 2) The immersive power of XR: Boosting enjoyment, interest, motivation, and self-efficacy; 3) Exploring boundaries of perception: XR triggers the illusion of body ownership and embodiment in virtual environments; and 4) The metamorphosis of the self: XR revolutionizes attitudes, behaviors, cognition, and physical body. Each of these categories represents the impacts of metaverse on future education. Understanding and embracing XR’s impact on education is vital for educators, as harnessing the metaverse’s potential benefits can greatly enhance teaching and learning experiences through more captivating and immersive environments. Conclusions: The outcomes of this research carry significant implications for policymakers, educators, managers, leaders, practitioners, and all stakeholders involved in the field of education. They provide valuable insights into global trends, emerging technologies, innovations, and developments, and how they will likely shape the future of higher education. Given the rapid advancements in technology and the ongoing impact of the coronavirus pandemic, it is crucial to embrace these technologies and implement necessary changes in learning and teaching method to improve the quality of education. The hope is that this study will be a trusted source and offer guidance to future generations, helping them meet the evolving requirements of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
EFL University Students, Learning Experience, Metaverse, XR Technologies | ||
مراجع | ||
[1] Ross P, Maynard K. Towards a 4th industrial revolution. Intelligent buildings International. 2021;13(3):159-161. https://doi.org/10.1080/17508975.2021.1873625
[2] Schwab K. Shaping the future of the fourth industrial revolution. Encyclopedia Britannica (EB). 2018; 5:3.2. ISBN 9781984822611.
[3] Catal C, Tekinerdogan B. Aligning education for the life sciences domain to support digitalization and industry 4.0. Procedia Computer Science. 2019; 158:99-106. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.032
https://doi. org/10.3390/su14031406
http://doi:10.31681/jetol.737193
http://doi:10.3389/fblo. 2021.616 779
[10] Al Lily AE, Elayyan SR, Alhazmi AA, Alzahrani S. Understanding the public temper through an evaluation of rumours: an ethnographical method using educational technology. Palgrave Communications. 2018; 4 (1):14. https://doi:10.1057/s41599-018-0197-2. www.nature.com/palcomms
[11] Dwivedi YK, Hughes L, Baabdullah AM, Ribeiro-Navarrete S, Giannakis M, Al-Debei MM, Dennehy D, Metri B, Buhalis D, Cheung Christy MK, Conboy K, Doyle R, Dubey R, Dutot V, Felix R, Goyal DP, Gustafsson A, Hinsch Ch, Jebabli I, Janssen M, Wamba SF. Metaverse beyond the hype: Multidisciplinary perspectives on emerging challenges, opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Managemen. 2022; 66:102542. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102542
[13] Akcayir M, Akcayir G. Advantages and Challenges Associated with Augmented Reality for Education: A Systematic Review of the Literature. Educational Research Review. 2017; 20:1-11. https://doi.org/10. 1016/j.edurev.2016.11.002
https://doi: 10.48550/arXiv.2211.14951
[15] Hasgül E, Karataş M, Güre MD, Duyan V. A perspective from Turkey on construction of the new digital world: analysis of emotions and future expectations regarding Metaverse on Twitter. Humanities and Social Sciences Communications. 2023; 10 (3):484. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01958-7
[17] Milgram P, Kishino F. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems. 1994; E77-D:1321-1329. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary? http://doi=10.1.1.102. d46 46
[18] Elbamby MS, Perfecto C, Bennis M, Doppler K. Toward low-latency and ultra-reliable virtual reality. IEEE Network. 2018;32(2):78-84. https://doi.org/10.1109/MNET.2018.1700268
[19] Makransky G, Lilleholt L. A structural equation modeling investigation of the emotional value of immersive virtual reality in education. Educational Technology Research and Development. 2018; 66(5): 1141-1164. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9581-2
[20] Makransky G, Petersen GB. The cognitive affective model of immersive learning (CAMIL): A theoretical research-based model of learning in immersive virtual reality. Educational Psychology Review. 2021; 33:937-958. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09586-2
[21] Queiroz ACM, Fauville G, Herrera F, da S. Leme MI, Bailenson JN. Do Students Learn Better with Immersive Virtual Reality Videos Than Conventional Videos? A Comparison of Media Effects with Middle School Girls. Technology, Mind, and Behavior. 2022;3(3):82. http://doi:10.1037/tmb0000082
[22] Kaplan-Rakowski R, Gruber A. Low-immersion versus high-immersion virtual reality: definitions, classification, and examples with a foreign language focus. In: Proceedings of the Innovation in Language Learning International Conference. Pixel; 2019. p. 552-555.
[23] Parong J, Mayer RE. Cognitive and affective processes for learning science in immersive virtual reality. Journal of Computer Assisted Learning. 2021; 37(1): 226-241. https://doi.org/10.1111/jcal.12482
[24] Makransky G, Klingenberg S. Virtual reality enhances safety training in the maritime industry. An organizational training experiment with a non-WEIRD sample. Journal of Computer Assisted Learning. 2022. https://doi.org/10.1111/jcal.12670
[27] Bailenson JN. Experience on demand: What virtual reality is, how it works, and what it can do. W.W. Norton & Company; 2018.
[29] Di Natale A, Repetto C, Riva G, Villain D. Immersive virtual reality in K-12 and higher education: A 10-year systematic review of empirical research. British Journal of Educational Technology. 2020;51(6):2006-2033.
https://doi:10.1111/bjet.13030.
[30] Wu B, Yu X, Gu X. Effectiveness of immersive virtual reality using head-mounted displays on learning performance: A meta-analysis. British Journal of Educational Technology. 2020;51(6):1991-2005. https: //doi.org/10.1111/bjet.13023
https://doi: 10.1016/j.isci.
https://doi.org/10.1007/s10055-023-00836-6
[34] Schöne B, Kisker J, Lange L, Gruber T, Sylvester S, Osinsky R. The reality of virtual reality. Frontiers in Psychology. 2023;14(1093014). https://doi:10.3389/fpsyg.2023.1093014
https://doi.org/10.3390/jintelligence11070144
[36] Yee N, Bailenson JN. The Proteus effect: the effect of transformed self-representation on behavior. Human Communication Research. 2007; 33:271-290. https://doi:10.1111/j.1468-2958.2007. 00299.x
[37] Botvinick M, Cohen J. Rubber hands 'feel' touch that eyes see . National Library of Medicine. 19;391(6669):756.
https://doi: 10.1038/35784.
[38] Slater M. A note on presence terminology. Presence Connect. 2003;3(3):1-5.
[39] Concannon BJ, Esmail S, Roduta Roberts M. Head-mounted display virtual reality in post-secondary education and skill training. Frontiers in Education. 2019; 4:1-23. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00080
[40] Lehikko A. Measuring self-efficacy in immersive virtual learning environments: A systematic literature review. Journal of Interactive Learning Research. 2021;32(2):125-146. https://doi.org/10.1016/j.rcim. 2019.101887
[41] Makransky G, Terkildsen TS, Mayer RE. Adding immersive virtual reality to a science lab simulation causes more presence but less learning. Learning and Instruction. 2019b; 60:225-236. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.12.007
[42] Johnson-Glenberg M. Embodied education in mixed and mediated realities. In: Liu D, Dede C, Huang R, Richards J, editors. Virtual, augmented, and mixed realities in education. Springer Nature; 2017.
[43] Renninger KA, Hidi SE. The power of interest for motivation and engagement. Routledge; 2016.
[44] Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation. American Psychologist. 2000;55(1):68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
[45] Mayer RE. Principles based on social cues in multimedia learning: personalization, voice, image, and embodiment principles. In: Mayer RE, editor. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. Vol. 16. Cambridge University Press; 2014. p. 345-370. https://doi.org/10.1075/idj.16.1.13pel
https://doi.org/ 10.1111/jcal.12375
[47] Reilly JM, McGivney E, Dede C, Grotzer T. Assessing science identity exploration in immersive virtual environments: A mixed methods approach. The Journal of Experimental Education. 2021;89(3):468-489. https://doi.org/10.1080/00220973.2021.1712313
[49] Blanke O. Multisensory brain mechanisms of bodily self-consciousness. Nature Reviews Neuroscience. 2012; 13:556-571.https://doi:10.1038/nrn3292
[50] Blanke O, Slater M, Serino A. Behavioral, neural, and computational principles of bodily self-consciousness. Neuron. 2015; 88:145-166. doi: 10.1016/j.neuron.2015.09.029
[51] Ehrsson HH. The concept of body ownership and its relation to multisensory integration. In: Stein BE, editor. The New Handbook of Multisensory Processes. Cambridge (MA): MIT Press; 2012. p. 775-792.
[52] Armel KC, Ramachandran VS. Projecting sensations to external objects: evidence from skin conductance response. Proceedings of the Royal Society of London. 2003; B270:1499-1506. https://doi:10.1098/rspb.2003.2364
https://doi: 10.1371/journal.pone.0017208
[54] Penaud S, Yeh D, Gaston-Bellegarde A, Piolino P. The role of bodily self-consciousness in episodic memory of naturalistic events: An immersive virtual reality study. Research Square; 2023. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-2915494/v1
[55] Slater M, Sanchez-Vives MV. Enhancing our lives with immersive virtual reality. Frontiers in Robotics and AI. 2016;3 (74); 1-47. https://doi.org/10.3389/frobt.2016.00074
https://doi: 10.1371/journal. pone.0040867
[57] Slater M, Spanlang B, Sanchez-Vives MV, Blanke O. First person experience of body transfers in virtual reality. PLoS ONE. 2010;5: e10564.https://doi: 10.1371/journal.pone.0010564
[58] Beaudoin M, Barra J, Dupraz L, Mollier-Sabet P. The impact of embodying an "elderly" body avatar on motor imagery. Experimental Brain Research. 2020;238(6669): 1467–1478.https://doi:10.1007/s00221-020-05828-5
[59] Devine PG, Elliot AJ. Are racial stereotypes really fading? The Princeton trilogy revisited. Personality and Social Psychology Bulletin. 1995; 21(11): 1139-1150.https://doi:10.1177/014616729521111002
https://doi:10. 1016/S0065-2601(08)60024-6
https://doi:10.1080/15534510802643750
https://doi: 10.1509/jmkr.48.SPL.S23
[63] Banakou D, Groten R, Slater M. Illusory ownership of a virtual child body causes overestimation of object sizes and implicit attitude changes. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2013; 110:12846-12851. https://doi:10.1073/pnas.1306779110
[64] Llobera J, Sanchez-Vives MV, Slater M. The relationship between virtual body ownership and temperature sensitivity. Journal of The Royal Society Interface. 2013; 10:1742-5662. https://doi:10.1098/rsif.2013.0300
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |