تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,778 |
تاثیر همتاارزیابی مبتنی بر وب بر مهارت های یادگیری خودراهبری دانشجویان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 69، دی 1402، صفحه 55-66 اصل مقاله (614.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.9976.2930 | ||
نویسندگان | ||
محسن باقری* 1؛ فاطمه صحرایی2؛ مرمر خانمحمدی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تغییرات دنیای جدید به واسطه پیچیدگیهای اجتماعی، فرهنگی و توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباط منجر به تغییر در اهداف و رویکردهای آموزشی جهت تطابق با تغییرات ایجاد شده در محیط پیرامون یادگیرندگان شده است. از جمله رویکردهای جدید که در فرایند آموزش و یادگیری جهت ایجاد مهارتهای قرن بیست و یکم در یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است همتاارزیابی است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر همتاارزیابی مبتنی بر وب بر مهارتهای یادگیری خودراهبری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک انجام شد. روشها: محققان از روش پژوهش شبه تجربی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه استفاده کردند. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان علوم تربیتی در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 178 نفر بودند که از میان آنها 32 نفر به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی توزیع شدند. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامه آمادگی یادگیری خودراهبری استفاده شد. این پرسشنامه دارای 40 سوال و سه زیرمقیاس خود مدیریتی، لذت از یادگیری و خود کنترلی است. پرسشنامه پیش و پس از دوره به اجرا درآمد. در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه فرایند آموزش همراه با همتاارزیابی مبتنی بر وب انجام شد. به این صورت که درس، دانشجویان و استاد درس در سامانه مدیریت دروس تعریف شدند. بعد از هر جلسه تدریس، استاد درس یک فعالیت (همتاارزیابی) در سامانه اضافه می کرد، به نحوی که دانشجویان در رابطه با موضوع درس تکلیفی را انجام میدادند، سپس استاد با استفاده از افزونه کارگاه آموزشی موجود در سامانه، فعالیت همتاارزیابی را اجرا می کرد. فرایند آموزش در گروه آزمایش و گواه به این صورت بود که استاد درس بر اساس طرح درس، موضوعات درسی را تدریس میکرد، در خلال تدریس امکان پرسش و پاسخ توسط یادگیرندگان وجود داشت. تفاوت دو گروه در بکارگیری همتاارزیابی در گروه آزمایش بود و دانشجویان تکالیف همکلاسیها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دادند، در حالیکه در گروه گواه شیوه ارزیابی به شکل مرسوم صورت گرفت. به این صورت که مدرس در کلاس درس آموزشها را ارائه می داد، سپس تکالیفی برای دانشجویان تعریف می شد. آنها موظف به انجام تکالیف و ارسال آن به مدرس بودند، مدرس هر جلسه تکالیف دانشجویان را بررسی می کرد و به آنها بازخورد می داد. جهت تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) استفاده شد. یافتهها: داده های پژوهش نشان داد آموزش به همراه همتاارزیابی بر مهارتهای یادگیری خودراهبری و زیرمقیاس آن (خود مدیریتی، لذت از یادگیری، کنترل یادگیری) تاثیر معنی داری دارد(p<0.5). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، روش همتاارزیابی به عنوان روشی جهت افزایش مهارتهای یادگیری خودراهبری دانشجویان، که از مهارتهای مورد نیاز در یادگیرندگان قرن بیست و یکم است، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اجرای همتاارزیابی مستلزم وجود شرایطی است که لازم است مورد توجه مدرسان قرار گیرد از جمله: پلتفرم آموزش الکترونیکی مناسب، تدوین معیارهای ارزیابی توسط مدرس و راهنمایی مناسب یادگیرندگان به عنوان ارزیاب. لازم است جنبه های مختلف چالش های اجرای همتاارزیابی در مطالعات تکمیلی مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
همتاارزیابی مبتنی بر وب؛ یادگیری خودراهبری؛ خود مدیریتی؛ لذت از یادگیری؛ خودکنترلی | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Web-based Peer Assessment on Students' Self-Directed Learning Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Bagheri1؛ F. Sahraeei2؛ M. Khanmohammadi2 | ||
1Department of Educational Science, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran | ||
2Primary teacher, General Department of Education of Markazi Province, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The changes in the new world, due to social, cultural, and the development of information and communication technologies (ICTs), have led to a modification in the objectives and educational approaches to align with the changes occurring in the learners' environment. One of the new approaches that has received attention in teaching and learning to acquire 21st-century skills is peer assessment. This study examined the impact of web-based peer assessment on the self-directed learning skills of educational sciences students at Arak University. Materials and Methods: Researchers employed a quasi-experimental research method with a pre-test-post-test design and included a control group in the study. The target population consisted of all educational sciences students in the academic year 2022-2023 at Arak University (178 students), from which 32 participants were selected through the convenience sampling method and assigned randomly into two groups: experimental and control. To gather data for the study, the researchers utilized the Self-directed Learning Readiness Questionnaire, which comprised 40 items and three subscales: self-management, desire for learning, and self-control. The questionnaire was administered before and after the course. During the 10 sessions, web-based peer assessment was integrated into the training process in the experimental group. In this way, courses, students, and the instructor were defined in the Learning Management System (LMS) of Arak University. After each teaching session, the teacher added an activity (peer assessment) in the system, in such a way that the students did homework related to the subject of the lesson. The teaching approach in both the experimental and control groups involved the teacher following a lesson plan and allowing the learners to ask questions during the teaching process. However, there was a difference in how the two groups were assessed. In the experimental group, peer assessment was utilized, where students reviewed and assessed their classmates' assignments. On the other hand, the control group followed a conventional evaluation method. In the classroom, the teacher delivered lessons and assigned homework to the students. The students needed to complete the assignments and submit them to the teacher for assessment. The teacher reviewed the student’s homework in each session and provided feedback. Statistical analyses, including descriptive statistics (i.e., mean and standard deviation), as well as inferential statistics (i.e., Analysis of Covariance), were employed to analyze the data. Findings: The findings indicated that peer assessment training had a notable impact on self-directed learning skills and their sub-scales, including self-management, desire for learning, and self-control (p<0.5). Conclusions: Based on the findings of this research, utilizing peer assessment can serve as an effective approach to enhance students' self-directed learning abilities, a crucial skill for learners in the 21st century. However, the successful implementation of peer assessment requires certain conditions that teachers should consider. These include having an appropriate e-learning platform, the instructor's formulation of assessment criteria, and providing proper guidance to learners acting as evaluators. It is important to note that the implementation of peer assessment comes with its own set of challenges, which should be thoroughly explored in studies examining its different aspects. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Web-Based Peer Assessment, Self-Directed Learning, Self-Management, Desire for Learning, Self-Control | ||
مراجع | ||
[3] Akbari N, Ayati M, Zare-Moghaddam A, PourShafei H. The effect of knowledge management process on lifelong learning literacy of foreign language teachers in secondary schools. Technology of Education Journal. 2018; 12(1), 49-58. [In Persian] https://doi.org/10.22061/jte.2018.3042.1773
[5] Salleh U. K. M, Zulnaidi H ,Rahim, S. S. A , Zakaria A. R , and Hidayat R. Role of self-directed learning and social networking sites in lifelong learning. International Journal of Instruction. 2019; 12, 167–182. https://doi: 10.29333/iji.2019.12411a
[14] Nguyen, K.A., Borrego, M., Finelli, C.J. et al. Instructor strategies to aid implementation of active learning: a systematic literature review. International Journal of STEM Edcation. 2021; 8: 9. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00270-7
[15] Marra RM, Hacker DJ, Plumb C. Metacognition and the development of self-directed learning in a problem-based engineering curriculum. Journal of Engineering Education. 2022;111:137-161. https://doi:10.1002/jee.20437.
https://doi:10.14689/ejer.2015.60.5.
https://doi:10.1080/10494820.2022.2039949.
http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103751
[21] Topping K.J. Elaborated dialogic feedback and negotiated action in peer assessment: Metacognitive benefits for assessor and assessee. In: Postiglione, E. (eds) Fostering Inclusion in Education. Palgrave Macmillan, Cham; 2022. pp. 79-103. https://doi.org/10.1007/978-3-031-07492-9_4
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02602938.2017.1412396
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2013.821974
[36] Fisher M. King J, Tague G. Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today. 2016; 21: 516–525. doi:10.1054/nedt.2001.0589.
https://doi:10.1054/nedt.2001.0589.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |