تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,967 |
تاثیر یادگیری مبتنی بر مسئله برخط و حضوری بر تمایل زبان آموزان به برقراری ارتباط، احساس خودکارآمدی، و اضطراب کلاس درس | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 69، دی 1402، صفحه 19-36 اصل مقاله (680.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.9904.2915 | ||
نویسندگان | ||
سعید مسلمی نژاد آرانی1؛ عباسعلی زارعی* 1؛ عبدالله سارانی2 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 02 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 17 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: یکی از ملاحظات اساسی در یادگیری مبتنی بر مسئله عدم وجود یک راه حل واحد برای پاسخگویی به مسئله است که البته در آموزش زبان به آن سناریو نیز گفته میشود. با اینحال، شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله دارای ویژگیهای دیگری نیز میباشد که آن را از دیگر شیوههای مرسوم یادگیری زبان متمایز میسازد. در این شیوه، به منظور برقراری ارتباط پایدار و معنیدار میان کسب دانش لازم برای پاسخگویی به مسئله از طریق کشف و بررسی راه حلهای ممکن و انتخاب مناسبترین راه حل، لازم است تا زبانآموز صرفا از طریف خود اکتشافی به بررسی و ارزیابی اطلاعات لازم برای پاسخ به مسئله بپردازد. البته، معلم، صرفا در نقش تسهیلگر ظاهر شده و در صورت لزوم زبان آموزان را راهنمایی میکند. این شیوه از یادگیری میتواند دررابطه با مهارتهای تولیدی زبانآموزان بسیار موثر باشد، چرا که آنها در صورت مشارکت در فرایند یادگیری- آن چه که این شیوه بر آن تاکید میکند - شیوایی کلام بهتری را تجربه میکنند. بدینترتیب میتوان گفت که این شیوه از آموزش صفات روانشناختی فراگیران را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. از اینرو، مطالعه حاضر خلاء تحقیقاتی در مورد کاربرد شیوه مسئله محور و تاثیر آن بر عوامل روانشناختی از قبیل تمایل به برقراری ارتباط، خودکارامدی، و اضطراب کلاس درس میپردازد. روشها: تعداد 90 نفر از زبان آموزان سطح پیش متوسط زبان انگلیسی بر مبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد و روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. افراد مورد نظر، به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره (1) گروه شیوه مبتنی بر مسئله برخط، (2) گروه شیوه مبتنی بر مسئله حضوری، و (3) گروه کنترل با شیوه تدریس غیر از یادگیری مبتنی بر مسئله تقسیم بندی شدند. زبان آموزان در هر سه گروه فوق در یک دوره 10 جلسهای آموزش مهارت گفتاری شرکت کردند. سه پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط، خودکارآمدی، و اضطرب در کلاس زبان در ابتدا و پایان دوره توسط زبان آموزان پاسخ داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها از تحلیل کواریانس (انکووا) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کاربرد شیوه مبتنی بر مسئله در کلاس برخط به طور قابل توجهی موثرتر از شیوه مبتنی بر مسئله در کلاس حضوری بوده است. یافته ها همچنین نشان داد که فراگیران زبان انگلیسی در کلاسهای برخط و حضوری با بکارگیری شیوه مبتنی بر مسئله نسبت به زبان آموزان گروه کنترل در زمینه تمایل به برقراری ارتباط عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، زبان آموزان در گروه های آموزش مبتنی بر مسئله برخط و حضوری به طور معناداری سطح پایینتری از اضطراب کلاس درس را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند. نتیجهگیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر میتوان چنین استنباط کرد که شیوه مبتنی بر حل مسئله در ایجاد انگیزه در زبان آموزان در جهت ایجاد ارتباط کلامی در زبان مقصد موثر است. علاوه براین، زبان آموزانی که در کلاسهای برخط تحت تاثیر این شوه قرار میگیرند، حس مسئولیت بیشتری را نسبت به یادگیری خود پیدا میکنند و در نتیجه احساس خوشنودی بیشتری را نیز تجربه میکنند. از سویی دیگر، بهدلیل خود اکتشافی بودن این شیوه بویژه زمانی که زبان آموز به کشف راه حل پرداخته و آن را با هم کلاسیهای خود مورد بحث قرار میدهد، اضطراب بسیار کمتری را تجربه کرده که به فرایند یادگیری کمک میکند. کاربردهای استفاده از نتایج این مطالعه در پایان مورد بررسی و پیشنهاد قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب کلاس درس؛ احساس خودکارآمدی؛ یادگیری مبتنی بر مسئله؛ تمایل به برقراری ارتباط | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Online vs. offline Problem-based Learning Affecting Foreign Language Learners’ willingness to communicate, self-efficacy, and classroom anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Moslemi Nezhad Arani1؛ A. A. Zarei1؛ A. Sarani2 | ||
1Department of English Language Teaching, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Department of English Language and Literature, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The essence of Problem-based Learning (PBL) is to find a prêt-à-porter solution to a problem, which is also known as scenario. Several features differentiate this teaching methodology from other typical approaches in language teaching contexts. In order to reinforce the association between learners’ construction of the required knowledge to solve an ill-structured problem when assessing different possible solutions and attempting to find an acceptable solution, learners need to collect necessary information mostly on their own with the help of a teacher as a facilitator. PBL can also be considered as a potentially useful approach to language teaching and learning, especially with regard to productive skills in which leaners practice more fluently if they experience more involvement in the learning process. The PBL also contributes to learners and learning psychological aspects. Despite the generally acknowledged benefits of PBL, it has not been commonly used, especially in foreign language learning contexts. One reason for this may have been concerns about how the method might affect foreign language learners’ feeling of anxiety, self-efficacy and willingness to communicate. The major objective of this study was to bridge the gap in our understanding of how the implementation of the PBL approach affects English as a Foreign Language (EFL) learners’ psychological factors of willingness to communicate, self-efficacy, and classroom anxiety. Materials and Methods: Ninety pre-intermediate EFL students were selected according to the Oxford Placement Test (OPT) and purposeful sampling method. They were randomly assigned into 3 groups of online PBL, face-to-face PBL, and control group with 30 learners in each. Students in both online PBL and face-to-face PBL classes embarked on a 10-session speaking course according to the framework of the PBL approach. Meanwhile, the control group received speaking instruction based on a conventional method other than the PBL. Three questionnaires of Willingness to Communicate (WTC), English self-efficacy, and foreign language classroom anxiety scale were administered before and after the course to all participants. Analysis of covariance (ANCOVA) was employed to analyze the data. Findings: Results showed that EFL learners in the online and face-to-face PBL classes outperformed those in the control group in their WTC and self-efficacy. In addition, learners in the online and face-to-face PBL groups meaningfully experienced a lower level of classroom anxiety compared with the control group. Conclusions: The findings of the present study suggest that the PBL approach efficiently motivates learners to communicate and interact within the classroom context. In addition, learners in the online and conventional PBL groups felt more self-determining and responsible for their learning as a result of feeling more comfortable in the learning environment. Results also shed light on the idea that due to the experiential aspect of PBL, when learners explore the solutions to the problem/scenario and discuss them with others, that forms an environment with a minimized classroom speaking anxiety. Implications are also discussed at the end of the study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom Anxiety, Self-Efficacy, Problem-Based Learning, Willingness to Communicate | ||
مراجع | ||
[2] Ali SS. Problem based learning: A student-centered approach. English Language Teaching. 2019;12(5):73-87. https://doi.org/10.5539/elt.v12n5p73
[3] Barrows HS. Problem‐based learning in medicine and beyond: A brief overview. New directions for teaching and learning. 1996;68:3-12.
https://doi.org/10.1021
[5] Ansarian L, Lin TM. Problem-based language learning and teaching an innovative approach to learn a new language: Springer; 2018.
https://doi.org/10.11114/jets.v5i6.2320
[7] Dunlap JC. Problem-based learning and self-efficacy: How a capstone course prepares students for a profession. Educational Technology Research and Development. 2005;53(1):65-85.
[8] Demirören M, Turan S, Öztuna D. Medical students’ self-efficacy in problem-based learning and its relationship with self-regulated learning. Medical Education Online. 2016;21(1):1-10. https://doi.org/10.3402/meo.v21.30049
[10] Hsieh M-H, Chuang H-H, Albanese D. Investigating student agency and affordances during online virtual exchange projects in an ELF context from an ecological CALL perspective. System. 2022;109(3):102888.
[11] Mai X, Fan Y. An empirical study of the willingness to communicate in college English classes from an ecological perspective. Creative Education. 2021;12(9):2056-65. https://doi.org/10.4236/ce.2021.129157
[12] Peng J-E. Towards an ecological understanding of willingness to communicate in EFL classrooms in China. System. 2012;40(2):203-13. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2012.02.002
[13] Bandura A. On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management. 2012;38(1):9-44. https://doi.org/10.1177/0149206311410606
[14] Richardson M, Abraham C, Bond R. 'Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin. 2012;138(2):353-87. https://doi.org/10.1037/a0026838
https://doi.org/10.1111/1528-3577.00003
http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00482.x
https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00687.x
[18] Matsuda S, Gobel P. Anxiety and predictors of performance in the foreign language classroom. System. 2004;32(1):21-36. https://doi.org/10.1016/j.system.2003.08.002
http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.2009.01009.x
[20] Jatisunda MG, Kania N, Suciawati V, Nahdi DS, editors. Student mathematical anxiety: Investigation on problem based learning. Ahmad Dahlan International Conference on Mathematics and Mathematics Education; 2020: IOP Publishing Ltd. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1613/1/012010.
[21] Amalia, editor Applying problem-based learning strategy to minimize students' anxiety in speaking. Teacher Training and Education; 2019: University of Muhammadiyah Sumatera Utara (UMSU).
[22] Mahanal S, Zubaidah S, Setiawan D, Maghfiroh H, Muhaimin F. Empowering college students’ problem-solving skills through RICOSRE. Education Science. 2022;12:1-17. http://dx.doi.org/10.3390/educsci12030196
http://dx.doi.org/10.7771/1541-5015.1002
[24] Muñoz Campos D. Problem-based learning: An experiential strategy for English language teacher education in Chile. profile Issues in Teachers’ Professional Development. 2017;19(1):29-40. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n1.53310
[25] Hmelo-Silver. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review. 2004;16(3):235-66. https://psycnet.apa.org/doi/10.1023/B:EDPR.0000034022.16470.f3
[26] Wray B. The influence of James B. Conant on Kuhn’s structure of scientific revolutions. The Journal of the International Society for the History of Philosophy of Science. 2016;6(1):73-98. https://doi.org/10.1086/685542
[27] Jonassen DH, Hung W. All problems are not equal: Implications for problem-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. 2008;2(2):6-28. http://dx.doi.org/10.7771/1541-5015.1080
http://dx.doi.org/10.1007/s10459-011-9272-9
[29] MacIntyre PD, Baker SC, Cle´ment R, Conrod S. Willingness to communicate, social support, and language-learning orientations of immersion students. SSLA. 2001;23:369-88. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263101003035
https://doi.org/10.1080/01463379909370135
[31] Bandura A. Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist. 1982;37(1):122-47.
[32] Hsu M-H, Chiu C-M. Internet self-efficacy and electronic service acceptance. Decision Support Systems. 2004;38(3):369-81. http://dx.doi.org/10.1016/j.dss.2003.08.001
http://dx.doi.org/10.29140/jaltcall.v18n1.518
http://dx.doi.org/10.1039/c5rp00099h
[35] Engel. Not just a method but a way of learning. The challenge of problem-based learning: Routledge; 1991. p. 22-33.
[36] Horwitz MB, Horwitz EK, Cope J. Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal. 1986;70(2):125-32.
http://dx.doi.org/10.1017/S0267190501000071
http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1998.tb05543.x
[39] Horwitz MB, Horwitz EK, Cope J. Foreign language classroom anxiety. Language anxiety: From theory and research to classroom implications: Prentice Hall; 1991. p 27-39.
[41] Delialioğlu Ö. Student engagement in blended learning environments with lecture-based and problem-based instructional approaches. Educational Technology & Society. 2012;15(3):310-22.
[42] Lin LF. The application of the problem-based learning approach to English class: Chinese-speaking learners' willingness to communicate. International Journal of Education. 2017;9(3):1-20. http://dx.doi.org/10.5296/ije.v9i3.11414
[43] Mandeville DS, Ho TK, Valdez LA. The effect of problem based learning on undergraduate oral communication competency. Journal of College Teaching & Learning. 2017;14(1):1-10. http://dx.doi.org/10.19030/tlc.v14i1.9957
http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0802.22
[45] Sellnow DD, Ahlfeldt SL. Fostering critical thinking and teamwork skills via a problem-based learning (PBL) approach to public speaking fundamentals. Communication Teacher. 2005;19(1):33-8. http://dx.doi.org/10.1080/1740462042000339258
http://dx.doi.org/10.1063/1.5054428
[47] Maulidia F, Saminan, Abidin Z. The implementation of problem-based learning (pbl) model to improve creativity and self-efficacy of field dependent and field independent students. Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML). 2020;3(1):13-7. http://dx.doi.org/10.29103/mjml.v3i1.2402
[48] Risnawati, Amir Z, Lubi MS, Syafri M, editors. The effect of problem based learning model (PBL) towards creative thinking ability and self-efficacy of junior high school students in Pekanbaru. SEMIRATA- International Conference on Science and Technology; 2018: IOP Publishing.
[49] Yolanda F, editor The enhancement of junior high school students self-efficacy through problem based learning. In Proceedings of the Second International Conference on Social, Economy, Education and Humanity (ICoSEEH 2019) - Sustainable Development in Developing Country for Facing Industrial Revolution 40; 2020: Science and Technology Publications, Lda.
[50] Babaee S, Borji HV. The role of problem-based learning (PBL) e-portfolios on writing anxiety. International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR). 2017;36(1):279-305.
[51] Pinter HA. The effects of problem-based learning on the math anxiety, self-efficacy and math: [Doctoral dissertation]. ProQuest LLC, Ann Arbor; 2018.
[52] Ascher A, Saslow J. Top Notch Series: Longman, Pearson Education; 2011.
https://doi.org/ 10.18488/journal.61.2021.91.185.200
[54] Fesharaki M, Islami M, Moghimian M, Azarbarzin M. The effect of lecture in comparison with lecture and problem based learning. Iranian Journal of Medical Education, 2010, 10(3): 262-8.
http://dx.doi.org/10.24815/eej.v12i2.17920
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |