تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,959 |
پیوند نظر و عمل برای استحکام و تداوم جامعه دموکراتیک (حسب نظر جان دیویی) | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 23، شهریور 1402 اصل مقاله (959.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2023.1917 | ||
نویسندگان | ||
الهه عبداللهی1؛ علی مرادخانی* 2؛ فاطمه احمدبیگی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
در این مقاله مقصود تبیین دیدگاه جان دیویی (John Dewey) پیرامون پیوند میان دو حوزه نظر و عمل در جامعۀ دموکراتیک است که از نظر او از طریق آموزش (education) محقق میشود. دیویی ضمن انتقاد از ثنویتهای موجود در تاریخ فلسفه، رسالت فلسفه را نه در کشف روابط موجود در جهان و راز جهان بلکه در نحوۀ مهار و اصلاح آن میداند. وظیفۀ فلسفه، بررسی تعارضهای اجتماعی به واسطه تفکر و حل این تعارضها است. او در صدد تنظیم فلسفهای همسو با مفاد زندگی دموکراتیک است و بنا دارد ضمن جمع بین نظر و عمل، شهروندان را برای حضور در جامعۀ دموکراتیک آماده کند. مفهوم دموکراسی از نظر دیویی به عنوان یک پراگماتیست، صرفا مفهومی سیاسی نیست. از نظر یک پراگماتیست، طراحی مجدد شکل (form) کلی جامعهای که افراد مختلف در آن زندگی میکنند، از ضروریات جامعۀ دموکراتیک به شمار میآید. در این شکل، تعامل فراگیر اعضای جامعه با یکدیگر به نحوی که موجب پیوستگی اجتماعی(social continuity) شود، مورد تاکید قرار میگیرد. از نظر دیویی تحقق این معنا از مجرای آموزش میسر میشود و در این مسیر، امکان رشد تمامی افراد جامعه فراهم شده و اعضای جامعه به مدد دستیابی به مهارت حل مسئله (problem solving) و روش تفکر انتقادی (critical thinking) به سطح مطلوبی از بلوغ فکری میرسند. بنابراین دیویی که از سویی در پی حل مسائل زندگی و ناسازگاریهای اجتماعی به واسطه فلسفه است و از سویی دیگر دموکراسی را بهترین شیوه زندگی میداند؛ در تلاش است با رویکردی پراگماتیستی، جامعۀ دموکراتیک مورد نظر خویش را به نحوی ترسیم کند که عنصر آموزش در فرد فرد جامعه، توانایی حل مسئله را در اعضای جامعه ایجاد کرده و امکان مشارکت آنها را در سازوکار جامعه، حل مشکلات جاری و تعارضهای اجتماعی فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
پراگماتیسم؛ آموزش؛ حل مسئله؛ دموکراسی؛ جان دیویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Link between Theory and Practice in Democratic Society (According to John Dewey) | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Abdollahi1؛ Ali Moradkhani2؛ Fatemeh Ahmadbeigi3 | ||
1Ph.D. student of Philosophy, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of educational science, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the purpose is to explain John Dewey's views on the connection between theory and practice in the democratic society. According to him this aim can be achieved through education. Criticizing the dualities in the history of philosophy, Dewey considers the mission of philosophy not only in discovering the relations between the world and the mystery of the world, but its mission includes how to control and correct the world too. The task of philosophy is to study social conflicts through thinking and resolving these conflicts. He seeks to formulate philosophy in line with the principles of democratic life and to prepare citizens for a democratic society while reconciling opinion and practice. For Dewey as a pragmatist, the concept of democracy is not merely a political concept. For a pragmatist, redesigning the overall form of society in which different people live is a necessity of a democratic society. In this form, the pervasive interaction of community members with each other through social experiences and in some way which leads to social continuity is emphasized. According to Dewey, the realization of this meaning is possible through education and in this way, the possibility of for all members of the community to grow and members of the community to achieve problem-solving skills and the critical thinking method reaches a desirable level of intellectual maturity. Therefore, Dewey, on the one hand, seeks to solve life's problems and social incompatibilities through philosophy, and on the other hand, considers democracy to be the best way of life; With a pragmatic approach, he is trying to draw the desired democratic society in such a way that the element of education in the individual of the society creates the ability to solve problems in the members of the society and provides the possibility of their participation in the mechanism of the society, solving current problems and social conflicts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pragmatism, Education, Problem Solving, Democracy, John Dewey | ||
مراجع | ||
Aboosaeidi S. [Translation of Reconstruction in philosophy]. Dewey J (Author). Tehran: Eghbal publishing;1958. Persian.Anderson J. The imperative of critical thinking in Dewey's world view. Studies in Education. 2014, 1(1): 67-71 Arianpour A. [Translation of Democracy and education]. Dewey J (Author). Tehran: Bookstore with Franklin publishing; 1962. Persian.Arianpour A. [Translation of Schools of tomorrow]. Dewey J (Author). Tehran: Eghbal publishing;1946. Persian.Bacon M. pragmatism. Cambridge: Polity press; 2012. Bunnin N, Yu J. The Blackwell dictionary of western philosophy. Malden: Blackwell publishing; 2004. Craig E. The shorter Routledge encyclopedia of philosophy. London and New York: Routledge; 2005. Dewey J. Creative Democracy, Sidney Ranter Secretary Conference on Methods in Philosophy and Science, The Philosophy of the common Man, New York: American education press; 1968. P. 220-228. _____ Democracy and education, Pennsylvania: A penn state electronic classics series publication; 2001. _____ How we think. Chicago: D.C.health & co publishers; 1910. _____ Human nature and conduct. New York: modern library; 1930. _____ Reconstruction in philosophy, Dover: Dover publications; 2004. Garrison J, Neubert S, Reich k. John Dewey's philosophy of education, New York: palgrave Macmillan; 2012. Hamedani M. [Translation of Human nature and conduct]. Dewey J (Author). Tehran: Safi Alishah publishing; 1955. Persian.Katz M, Verducci S, Biesta G. Education, Democracy, and The moral life, New York: Springer; 2008. Mirhoseini A. [Translation of Experience and education]. Dewey J (Author). Tehran: Book Translation and Publishing Center; 1990. Persian.Naghibzadeh A. philosophy of education. Tehran: Tahoori; 2017. Persian. Pappas G. John Dewey’s ethics democracy as experience, Bloomington and Indianapolis: Indiana university press; 2008. Paringer W. John Dewey and the paradox of liberal reform, New York: state university of New York press; 1990. Petras J. John Dewey and the rise of interactionism in American social theory. The history of the behavioral sciences. 1968; 4(1): 18-27. Putnam H. Renewing philosophy, Cambridge: Harvard university press; 1992. Putnam H, Putnam R. Pragmatism as a way of life, Cambridge: The Belknap press of Harvard university press, 2017. Ryn C. Democracy and the ethical life (a philosophy of politics and community), Washington D.C: The catholic university of America press; 2001. Shook J. Dewey's social philosophy democracy as education, New York: Palgrave Macmillan; 2014.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |