تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,735 |
تاخوردن ایدۀ تکوین دلوز در معانی بیلدونگ کانت: هماهنگی عمیق از دورترین فاصله | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 11، دوره 12، شماره 23، شهریور 1402 اصل مقاله (470.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2023.1911 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین | ||
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
چگونه تکوین باعث میشود فراتر از زیباشناسی تأملی کانت، چرخشی به استتیک کنشگرانه دلوز صورت گیرد. چگونه مسیر انسانشناسی زیباشناسی کانت به سمت هستیشناسی هنرمند و اثر هنری در استتیک دلوزی جهت میگیرد.برای پاسخ به این پرسشها باید بررسی کرد که ایده تکوین دلوز با تأکید بر کدام قسمتها و چه نسبتهای نامتناهی از فحوای نقد سوم کانت شکل میگیرد و چه ایدههایی به وجود میآورد. تکوین چه تأثیری در گسترش معانی بیلدونگ در نقد سوم کانت دارد.شاکله بحث در نقد سوم کانت در باب امر زیبا، امر والا و هنر نبوغ بر محور ایدهها شکل میگیرد.برای بحث دلوز هم به همین ترتیب از طرح شکلگیری نسبتهای تفاوتمحور بر اساس ریتم به عنوان مبنای شکلگیری ایدهها سخن به میان میآید.این پژوهش به روش تحلیل محتوا توضیح میدهد روابط تفاوتمحور و ایدههای حاصل که از خوانش دلوز در برنگاه گشودن تناهی به نامتناهی در کنش هنرمند سر برمیآورند، چگونه به واسطه تکوین یعنی هماهنگی عمیق در دورترین فاصله، معانی بیلدونگ در نقد سوم کانت را افزایش و شدت میدهد.هماهنگی عمیق در دورترین فاصله یعنی به یاری دلوز میتوان از مضاعفشدن توان قوای عملکردا متفاوت موقع به همریختگی سلسله مراتب قوا و هماهنگی دوباره آنها بر اساس درجه توانشان دفاع کرد؛ از دادههای حسی به ایدهها رسید؛ براین مبنا که بُعد اشتدادی ماده حس بر اساس ریتم، سازنده ایدهها میشود، قاعده کنش هنرمند حین رویداد والا تا رسیدن به هماهنگی و زیبایی در اثر هنری بر اساس بعد ریتمیک و اشتدادی بهکار میافتد. اصطلاح بیلدونگ آلمانی با این معانی شدت بخشیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تکوین؛ بیلدونگ؛ شکلگیری فرم؛ تصویر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Folding the Idea of Genesis into the Term Bildung: Deep Harmony in the Farthest Distance | ||
نویسندگان [English] | ||
Farideh Afarin | ||
Associate professor, Department of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Through the genesis, which means deep harmony at the farthest distance, the meanings of Bildung in Kant's Third Critique will increase and intensify. Deep harmony at the farthest distance means, it is possible to defend the doubling of the intensities of faculties with different functions when the hierarchy of faculties loses or messes and again harmonizes them based on the degree of their intensities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Genesis, Bildung, the Harmony of Faculties, Formation, Bild or Image | ||
مراجع | ||
Aliaghaiee, H., [Translation of Franscis Bacon: Logic of Sensation], Deleuze, G (author), Tehran: Herfeh Honarmand. 2011. Persian. Ardebili, M. M., Philosophy of Culture from Herder to Nietzsche, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. 2021. Persian. -Afarin, F., [Deleuze's reading of the relationship between the real and reality in Kant's first and third criticism]. Ontological Researches, 2021. 10 (19), p. 191-216. Persian. Buchanan, I., The Problem of the body in Deleuze and Guattari, or, What Can a Body Do?. Body & Society, 1997. No .(3), p.73. Cole, D .R., Matter in Motion: the Educational Materialism of Gilles Deleuze. Education Philosophy and Theory. 2011. Doi.0.111/j.1469-5812.2010.000745.x. Deleuze, G., Proust et Les Signes, Paris: Quadridge Puf. 1998. Hardt, M., Najafzaeh, R., [Translation of Gilles Deleuze: An Apprenticeship in Philosophy], Tehran: Ney Pub. 2013. Persian. Hodges, A., and Taormina, M., [Translation of Two Regimes of Madness: Text and Interviews, 1975-1995], Deleuze, G. (author), New York: Semiotexts. 2006. English. Gholami, P., and Ganji. P., [Translation of Expression and Singularity in Leibniz Courses de Vincennes (1980)], Deleuze, G (author), Tehran: Rokhddade Noo Pub. 2012 .Persian. Jeffers, Th. L., Apprenticeships: The Bildungsroman from Goethe to Santayana, New York: Palgrave Macmillan. 2005. Kerslake, Ch., Deleuze`s Reconstruction of Reason: from Leibniz and Kant to Difference and Repetition. In Edward Willatt and Matt Lee (eds). Thinking Between Deleuze and Kant: A Strange Encounter. 2009, P.101-127. Available from: https://partiallyexaminedlife.com/?get_group_doc=36/1362340834-ThinkingBetweenDeleuzeandKant.pdf Mashayekhi, A., Deleuze, Idea, Time, Tehran: Bidgul. 2013. Persian. ------------------, The Logic of Genesis of Time in Deleuze`s Difference and Repetition, Monthly Book of Philosophy, 2014. 81, P. 50-61. Persian. ------------------, Leibniz and the Political, Tehran: Ney Pub. 2019.Persian. Nordenbo, S. E., Bildung and the Thinking of Bildung. Journal of Philosophy of Education, 2002, 36 (3), p. 341-352. O’Sullivan, S., Art Encounter Deleuze & Guattari, Beyond Representation, New York: Palgrave Macmillan. 2006. Patton, P., [Translation of Difference and Repetition], Deleuze, G. (author), London & New York: Continuum. 1994. Pluhar, W, S., [Translation of Critique of Judgment], Kant, I. (author), Cambridge: Hackett Publishing Company. 1987. Rashidian, A., [Translation of Critique of Judgment], Kant, I. (author),Tehran: Ney pub. 2014. Persian. Sanders, O., Deleuze`s Pedagogies as a Theory of Bildung Becoming-Pedagogue and The Concept of a New School, Policy Future in Education. 2011. 9 (4), p 454-464. Seyyedi. Seyed M. J., [Translation of Philosphy of Deleuze (Essays on Deleuze)], Smith, D. W., (author), Tehran: Elmifarhangi pub. 2020. Persian.
Smith, D. W., Genesis and Difference: Deleuze, Maimon and Post Kantian Reading of Leibniz, in Deleuze and The Fold: A Critical Reader, Ed: Sjoerd Van Tuinen and Nimah McDonnell, New York, Palgrave Mcmillian. 2010. Sur Leibniz, Cours Vincennes Deleuze, G., available from https://www.webdeleuze.com/textes/48, [Accessed 13th August 2022]. Sur Leibniz, Cours Vincennes, Deleuze, G., available from https://www.webdeleuze.com/textes/129, (Cours du 1980/05/20) . [Accessed 13th August 2022]. Sur la peinture, Cours Vincennes - St Denis, Deleuze, G. , transcription: Cécile Lathuillère et Szarzynski Eva , (Cours du 31/03/1981) available from https://www.webdeleuze.com/textes/256. [Accessed 8th August 2022]. Sur Spinoza, Cours Vincennes – St Denis, Deleuze, G., (Cours du 1978/01/24)., available from https://www.webdeleuze.com/textes/11. [Accessed 14th february 2023].Sur Spinoza, Cours Vincennes – St Denis, Deleuze, G., (Cours du 1981/1/20). available from https://www.webdeleuze.com/textes/35. [Accessed 14th february 2023]. Sur Spinoza, Cours Vincennes – St Denis, Deleuze, G., (Cours du 1981/3/17). available from https://www.webdeleuze.com/textes/43. [Accessed 14 th february 2023]Taormina, M., [Translation of The idea of Genesis In Kant`s Aesthetics]. in Desert Island and Other Texts, Deleuze, G (author), ed. David Lapoujade, New York, SEMIOTEXT(E) FOREIGN AGENTS SERIES. 2004. English Vaezi, A., [Translation of The Lectures of Gilles Deleuze's on Kant], Deleuze, G (author),2017, Persian. Von Bonsdorff, P., Aesthetics and Bildung, Diogenes, 2012. 59 (1-2), p.127-137. Voss, D., Maimon and Deleuze Viewpoint of Internal Genesis and the Concept of Differential, Parrhesia, 2011. No .(11), p. 62-74. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |