
تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 221 |
تعداد مقالات | 2,210 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,241,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,329,440 |
منظر اول شخص قوی؛ معیار هویت شخصی از دیدگاه لین رادر بیکر | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 22، اسفند 1401، صفحه 428-399 اصل مقاله (596.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2023.1839 | ||
نویسندگان | ||
رضا باذلی* 1؛ زهرا خزاعی2؛ محسن جوادی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم | ||
2استاد تمام گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم | ||
3استاد تمام گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
فیلسوفان ذهن، براساس رویکردهای گوناگون در مسئله ذهن، درباره هویت شخصی، «شخص» یا «من» معیارهای متفاوتی مطرح کردهاند. یکی از این معیارها داشتن منظر اول شخص است. یکی از طرفداران این دیدگاه، لین رادر بیکر، فیلسوف فیزیکالیست غیرتقلیلگرا است که در عین حال که هویت انسان را نه نفس مجرد میداند و نه تحویل آن به جنبههای فیزیکی را برمیتابد، داشتن منظر اول شخص قوی را شرط لازم و کافی برای شخص بودن میداند. منظر اول شخص قوی به معنای توانایی درک خود به عنوان خود به صورت اول شخص و بدون استفاده از هر اسم و توصیف یا همان خودآگاهی است که شخص انسان را از دیگر موجودات متمایز میکند. در مقابل، منظر اول شخص ضعیف قرار دارد که ویژه موجوداتی است که علیرغم داشتن آگاهی از ویژگی خوداگاهی بیبهرهاند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-انتقادی ضمن تحلیل بیکر در باب منظر اول شخص، دیدگاه او را ارزیابی و نقد کرده است. ابهام در ماهیت منظر اول شخص و شخص بودن، فقدان استدلال برای برخی ادعاها و فقدان وضوح در بعضی از پیششرطها و پیشفرضهای آن از جمله نقدهایی است که مقبولیت و انسجام دیدگاه بیکر را با مشکل مواجه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شخص؛ هویت شخصی؛ خودآگاهی؛ منظر اول شخص قوی؛ منظر اول شخص ضعیف؛ لین رادر بیکر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Robust First-Person Perspective: the Criterion of Human Personality from the Lynne Rudder Baker's Point of View | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Bazeli1؛ Zahra Khazaei2؛ Mohsen Javadi3 | ||
1PhD student of comparative philosophy, University of Qom, Qom, Iran | ||
2Professor of Comparative Philosophy, Department of Philosophy and Islamic Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
3Professor of Philosophy, Department of Ethics, University of Qom, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Philosophers of the mind, based on various approaches to the problem of the mind, have proposed different criteria about human personality, "person" or "I". One of these criteria is having a first-person perspective. One of the proponents of this criteria is Lynne Rudder Baker, a non-reductionist materialist philosopher who considers human personality neither as an immaterial soul nor as reducing it over to physical things. According to her, a robust first-person perspective is sufficient and necessary condition for being a person. A being is a person if and only if it has the capacity for a first-person perspective. The robust first-person perspective is the ability to conceive of oneself as oneself, without the use of any name or description. It is same self-consciousness that distinguishes a person from other beings. In contrast, there is a rudimentary first-person perspective, which is specific to beings who, despite having consciousness, lack the self-consciousness feature. The present article has evaluated and criticized the Baker's point of view on first-person perspective with analytical and critical methodology. Ambiguity in the nature of the first-person perspective and being a person, an absence of argument for some claims and lack adequately clarity on some preconditions and presuppositions are some criticisms that were propounded on the acceptability and coherence of Baker's view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Person, Human Personality, Self-Consciousness, Robust First-Person Perspective, Rudimentary First-Person Perspective, Lynne Rudder Baker | ||
مراجع | ||
Baker, L. B, “Beyond the Cartesian Self”, Phenomenology and Mind. 2011; 1: 59-71. ـــــــــــــــــــــــــــ, "From Consciousness to Self-Consciousness". Grazer Philosophische Studien. 2012; 84: 19–38. ـــــــــــــــــــــــــــ, "Christians Should Reject Mind-Body Dualism". Contemporary Debates in Philosophy of Religion, Edited by Michael L. Peterson and Raymond J. VanArragon: Blackwell Publishing; 2005a. ـــــــــــــــــــــــــــ, "Death and the Afterlife". The Oxford Handbook of Philosophy of Religion. Edited by William J. Wainwright. New York: Oxford University Press; 2005b. P. 366-391. ـــــــــــــــ, Naturalism and the first-person perspective. Oxford: Oxford University Press; 2013. ـــــــــــــــــــــــــــ, Persons and Bodies: A Constitution View. New York: Cambridge University Press; 2000. ـــــــــــــــــــــــــــ, the Metaphysics of Everyday Life; an Essay in Practical Realism. New York: Cambridge University Press; 2007. Blatti S. Animalism. 2019. Available from: Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/entries/animalism/ Corcoran K. Why Should a Christian Embrace Materialism (About Human Persons). In: Loose J., Menuge A. and J. P. Moreland (eds) The Blackwell Companion to Substance Dualism". Wiley Blackwell; 2018. P. 285-295. DeGrazia D, “Are we Essentially Persons? Olson, Baker, and a Reply”. The Philosophical Forum, 2002; XXXIII (1): 101-120. Gaetano A. “The First-Person Perspective Requirement in Pretense”. Phenomenology and Mind. 2014; 7: 224-234. Hasker W. "The Philosophy of Lynne Rudder Baker". Religious Studies Review. 2019; 45 (1): 29-35. Hershenov D. B. “Problems with a Constitution Account of Persons”. Dialogue. 2009; 48 (02): 291-312. Inman R. “Against Constitutionalism”. In: Jonathan J. L. Angus J. L. Menuge and J. P. Moreland (eds) "The Blackwell Companion to Substance Dualism"; 2018. P. 351-367. Khazaei, Z. and Nasihatkon, F., Constitution view and a materialistic interpretation of life after death (Lynn Ruther Baker's point of view), Religious Thought, 2017; 17 (1): 86-104. Persian. Levine, Joseph, On Baker on the First Person, in: Common Sense Metaphysics, Luis R.G. Oliveira and Kevin J. Corcoran (eds), New York and London, Routledge, P. 176-193. Menuge, A. The First-Person Perspective Is Not a Mere Mental Property. Philosophia Christi. 2018; 20 (1): 67-72. Rowlands M. From the Inside: Consciousness and the First‐Person Perspective. International Journal of Philosophical Studies. 2008; 16 (3): 281–297. Sanaei, A. & Shamohammdi, R., The Critical Analysis of the Lynne Rudder Baker’s Theory on Resurrection According to Transcendent Theosophy. Philosophy of Religion Research. 2014; 12 (1): 127-148. Persian. Shoemaker S. The First-Person Perspective and other essays. Cambridge: Cambridge University Press; 1996. ــــــــــــــــــــ, The First-Person Perspective. Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association. 1994; 68 (2): 7-22. Weber M. “Baker’s First-Person Perspectives: They Are Not What They Seem”. Phenomenology and Mind. 2016; (7): 120-127. Zahavi D. Subjectivity and Selfhood: Investigating the First-Person. Cambridge: the MIT Press; 2006. ــــــــــــــ, First-person thoughts and embodied self-awareness: Some reflections on the relation between recent analytical philosophy and phenomenology. Phenomenology and the cognitive sciences, 2002; Vol. 1; No. 1; 7-26. Zakeri, M. Baker’s Theory of Constitution and the Relations between Things, Metaphysik, 2017; 9 (1): 51-67. Persian. Zakeri, M. The Constitution View of Human Persons, Existence & Knowledge, 2020; 7 (1): 85-106. Persian. Zimmerman D. "Christians Should Affirm Mind- Body Dualism". in: Michael L. Peterson and Raymond J. VanArragon (eds) Contemporary Debates in Philosophy of Religion. Malden MA: Blackwell Publishing; 2005; 315-327. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |