تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,084,990 |
تأثیر آموزش بهداشت فردی توسط رسانه کمیک استریپ برمهارت های اجتماعی دانش آموزان | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 66، فروردین 1402، صفحه 293-302 اصل مقاله (741.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2023.9132.2795 | ||
نویسندگان | ||
سروش سوزنگر؛ سعید شاه حسینی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 27 دی 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: دانشآموزان مدارس به دلیل دانش ناکافی در زمینه بهداشت فردی و شیوههای آن، اغلب تحتتأثیر خطرات سلامتی قرار میگیرند. مشکلات و بیماریهای به وجود آمده در اثر عدم رعایت بهداشت فردی، بهعنوان یک مشکل جدی در سلامت عمومی نمود پیدا میکند و نقش مهمیدر شیوع بیماری های مسری و قطع ارتباطات اجتماعی آنها دارد. اهمیت مطالعه و استفاده از رسانه کمیک استریپ با موضوعات بهداشتی در آموزش آن است که فرصتی برای انعکاس مطالب در مورد اثرگذاری داروها، فشارهای پیش روی بیماران و خانوادههای آنها و حتی در مورد تجارب درونی برای دانشآموزان فراهم میکند. لذا نظر به اهمیت آموزش بهداشت فردی در سنین حساس کودکی و دوران مدرسه، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به توسط رسانه کمیک استریپ بهداشت فردی برمهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شد. روشها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از لحاظ ملاک جمعآوری اطلاعات نیمه تجربی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه چهارم شهر دزفول در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم جامعه آماری 1825 نفر بوده که از بین آنان 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هرگروه 15نفر). ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، رسانه کمیک استریپ محقق ساخته و همچنین پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشاسم و الویت (1990) فرم معلم بود که طی دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون توسط معلم تکمیل شد. برنامه آموزشی طی 8 جلسه 45 دقیقه ای و در طی سه هفته برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. و در پایان جلسات هر دو گروه مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند. بهمنظور بررسی دادهها از نرمافزار spss نسخه 22 و روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. لازم به ذکر است که پیش فرض های آزمون مذکور از طریق آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف و لوین بررسی شد. یافتهها: یافته های بهدست آمده پس از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین افراد شرکتکننده در گروه آزمایش و کنترل در میزان کسب مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشته است، به گونهای که مهارت های اجتماعی دانشآموزانی که با استفاده از رسانه کمیک استریپ بهداشت فردی را یادگرفتهاند نسبت به دانشآموزان گروه کنترل بالاتر بوده است. لذا استفاده از روش مداخلهای (آموزش بهوسیله رسانه کمیک استریپ بهداشت فردی) بر متغیر مهارتهای اجتماعی مؤثربوده است (P≤0/05). نتیجهگیری: استفاده از کمیک استریپ بهعنوان یک رسانه تصویری و جذاب در جهت آموزش مطالب بهداشت فردی میتواند منجر به تقویت مهارت های اجتماعی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شود؛ زیرا دانشآموزان با تفسیر قاب های ناقص کمیک استریپ، بهطور فعال با داستانها و روایتهای بهداشتی تعامل خواهند داشت و در نتیجه دانش و سواد آنها در زمینه چگونگی ایجاد و ارتقاء مهارتهای اجتماعی مطلوب و سالم در موقعیت های واقعی زندگی بهبود خواهد داشت. به نظر می رسد رسانه کمیک استریپ به دلیل عینی کردن مطالب و متناسب بودن با مرحله رشد کودکان، رسانه مناسب و گزینه مطلوبی بهمنظور آموزش به فراگیران است؛ بنابراین پیشنهاد می شود استفاده از این رسانه جدید بهمنظور آشنایی و عمق بخشیدن به تجربیات یادگیری شاگردان در زمینه آموزش مهارت های اجتماعی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های اجتماعی؛ آموزش بهداشت؛ بهداشت فردی؛ کمیک استریپ | ||
موضوعات | ||
فناوری آموزش- دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of personal hygiene education through comic strip media on students' social skills | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Sozangar؛ S. Shahhosseini | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Human Sciences, Arak University, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: School students are often exposed to health risks due to insufficient knowledge of personal hygiene and its methods. Problems caused by non-observance of personal hygiene appear serious in public health and play an important role in the spread of infectious diseases and the severance of social ties. The importance of studying and using comic strip media with health topics in education is that it provides an opportunity for the students to reflect on the effectiveness of medications, the pressures on patients and their families, and even on their inner experiences. Therefore, considering the importance of personal health education in sensitive childhood and school years, the present study was conducted to investigate the effect of education by comic strip personal health media on social skills of fourth-grade elementary students. Methods: The present study is of applied type and based on quasi-experimental data collection criteria. The statistical population of the study was all fourth-grade students in Dezful in the academic year 2020-2021. The size of the statistical population was 1825 students. A total of 30 students were included in the sample and were randomly assigned to the experimental and control groups (15 in the experimental group and 15 in the control group). The tools used in this study were researcher-made comic strip media as well as the Garshasm and Priority’s (1990) Social Skills Questionnaire, which was completed in two stages: pre-test and post-test. The training program was performed in 8 sessions of 45 minutes for three weeks for the experimental group and the control group received no intervention. At the end of the intervention period, both groups were re-evaluated. In order to check the data, SPSS software (Version 22) and covariance method were analyzed. It should be noted that the assumptions of the test were tested by Kolmogorov-Smirnov and Levine tests. Findings: The findings obtained after repeated analysis of data showed that there was a significant difference between the participants in the experimental group and the control group in terms of the rate of acquisition of social skills. The social skills of students who learned personal hygiene using comic strip media were higher than that of those students in the control group. Therefore, the use of intervention method (training by personal health comic strip media) was effective on the social skills variable (P≤0.05). Conclusion: Using comic strip as an attractive visual medium to teach personal health content can strengthen the social skills of fourth-grade elementary students by actively interpreting incomplete frames of comic strip, and being actively engaged with the stories. And health narratives will interact, and as a result, their knowledge and literacy in how to create and promote desirable and healthy social skills in real-life situations will improve. Comic strip media seems to be a suitable tool and a good option for educating learners due to its objectivity and suitability to the stage of children's development; Therefore, it is suggested that the use of this new media be on the agenda of education in order to familiarize and deepen students' learning experiences in the field of social skills training. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Skills, Health Education, Personal Health, Comic Strip | ||
مراجع | ||
[6] Steedly, K. M. Schwartz. A. Levin, M. Luke, S. D. Social skills and academic achievement. National Dissemination Center for Children with Disabilities. 2014; 3(2): 1-8. [7] Ziaa al-Dini, H. Ershad, T. Rafieifar, S. Goodarzi, A. Ardestani, M.S. Sharaf Bayani, H. Health and Hygiene - Twelfth Grade, Secondary School. Iran Textbook Publishing Company; 2019. Persian. [8] Altun N, Cinar D, Dede C. Hygiene behavior in university students in Turkey. J Pak Med Assoc (internet). May 2013; 63(5):585- 89. [10] Hatami H, Razavi S M, Iftikhar Ardabil, H Majlisi, F Seyed Nezadi, M Prizadeh, M J Javad Kitab. Comprehensive Public Health. Arjmand; 2019. Persian. [11] Ajay K.R. Ranju, D. Krishna Bahadur, G.C, Maginsh, D. Knowledge and practice of personal hygiene among secondary school grade nine and ten students. Journal of Patan Academy of Health Sciences. 2018; 5 (2):107-113. [13] Paltani-Sargologos F. Le roman graphique, une bande dessinée prescriptrice de légitimation culturelle. Mémoire de Master. 2011; 2(1). [18] Gresham F M, Elliot S N. Social skills rating system. 1990; Circlepines, MN: American Guidence Service. [25] Abdi B. [Social Skills and Behavioral Problems of Preschool Children]. Iranian Psychologists Quarterly. 2010; 16: 341-333. Persian. [27] Rahmawati C, Suhardi, Mustadi, A. The Importance of Sociocultural-Based Reflective Picture Storybook Media to Increase Reading Interest and Social Skills of Elementary School Students. Acta Educationis Generalis. 2021; 11(1). DOI: 10.2478/atd-2021-0008. [28] Lonto A L. Pengembangan Model Pendidikan Karakter Berbasis Nilai Sosio-Kultural pada Siswa SMA di Minahasa. Mimbar. 2019; 31(2): 319-327. [31] Gholami, M. Alborzi, S. Hemmati Alamdarloo, G. [The effect of image exchange communication system (PAC) training on social skills of boys with autistic disorders]. Cognitive and Behavioral Sciences Research. 2015; 1(5):8. Persian. [35] Nutbeam D. Health education and health promotion revisited. Health Educ. 2018; 78: 705–709. [40] Johnson J L. School-Wide Social Skills Instruction. Retrieved from https://vkc.mc.vanderbilt.edub /assets/files/resources/ psisocialskills.pdf, 2016. [42] Sozangar S, Zadmehr M. Comic strip media and education. Tehran: Top researcher; 2020. Persian. [47] Golding S, Verrier D. "Teaching people to read comics: the impact of a visual literacy intervention on comprehension of educational comics”. Journal of Graphic Novels and Comics. DOI: 10.1080/21504857.2020.1786419. [48] Yang G. Comics in education [online]. Available from: http://www.geneyang.com/comicsedu/ 2003, [Accessed 25 February 2010]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 903 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479 |