تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,106 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,887,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,094,530 |
تاثیر آموزش مبتنیبر نقشههای مفهومی معلم و دانشآموز ساخته بر انگیزش و یادگیری مفاهیم درسی دانشآموزان مقطع هشتم متوسطه | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 66، فروردین 1402، صفحه 279-292 اصل مقاله (897.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2022.6875.2472 | ||
نویسندگان | ||
منصوره سادات موسوی شفیق؛ زهره خوش نشین* ؛ یوسف مهدوی نسب؛ محمد مجدم | ||
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 14 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اثربخشی نظام آموزشی مرهون توجه به اصول آموزشی طراحی شده و هدفمند است که استفاده از نقشه مفهومی، یک نمونه از این نظام هدفمند است. روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در بسیاری از پژوهشها مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش اصول آموزش بهصورت طبقهبندی و نظاممند به یادگیری منتهی میشود. در پژوهش حاضر استفاده از روش آموزش مبتنی بر استفاده از نقشه مفهومی به اشکال معلم و دانشآموزساخته بهعنوان ابزار و رویکردی برای پیشرفت در یادگیری مفاهیم درسی و ایجاد انگیزه مورد بررسی قرار گرفته است. روشها: در این پژوهش روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون (چند گروهی) با دو گروه آزمایش و یک کنترل استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه هشتم دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-1398 است.60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به 3 گروه 20 نفری تقسیم شدند. گروههای آزمایش با استفاده از نقشههای مفهومی معلم و دانشآموز ساخته و گروه کنترل به روش معمول آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و آزمون یادگیری است و برای سنجش روایی ابزار از نظرات اساتید و معلمان استفاده شد. پایایی ابزار پژوهش به ترتیب 85/0 و 82/0 بهدست آمد. در تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل آماری برای فرضیهها در سطح معنیداری(05.0 )، حاکی از تأثیر معنیدار استفاده از روش های نقشه مفهومی معلم ساخته و دانش آموز ساخته بر پیشرفت انگیزه دانشآموزان و یادگیری آنان در گروههای آزمایش در مقایسه با روش معمول است. همچنین نتایج آزمون شفه نشان از اختلاف معنیدار بین آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی معلم ساخته نسبت به آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی دانشآموزساخته (875.0 p =) بر یادگیری نیست. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان از تأثیر نقشه مفهومی معلمساخته و دانشآموزساخته بر یادگیری مفاهیم درسی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان به نسبت روش معمول است. با توجه به نتایج پژوهش نقشه مفهومی بهعنوان ابزار و رویکرد مناسب برای رسیدن به یادگیری و ایجاد انگیزه میتواند مورد توجه قرار گیرد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که استفاده از هر دو نوع نقشه مفهومی بر یادگیری و انگیزش دانش آموزان تاثیر دارد و مقایسه این دو روش اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان نمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی دانش آموز ساخته؛ نقشه مفهومی معلم ساخته؛ انگیزه؛ یادگیری | ||
موضوعات | ||
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of teacher and student-based concept mapping on the motivation and learning of eighth grade high school students | ||
نویسندگان [English] | ||
M. S. Mosavi Shafigh,؛ Z. Khoshneshin؛ Y. Mahdavi Nasab؛ M. Mojadam | ||
Educational Technology Department, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Concept mapping as a collaborative tool for enhanced learning has been explained in many studies. The present study described effectiveness of teacher- and student-based concept mapping on students’ motivation and learning. Teaching on the basis of concept mapping is known as an active method, to improve learning ability and motives. Methods: The research was designed based on quasi-experimental method of analysis. Sample of research included 60 students selected randomly from two high schools and the pretest and posttest were administered. Hermann’s standard questionnaire was used to estimate the motivation achievement and a researcher-made questionnaire was used to measure learners’ motivation and learning. The reliability of the questionnaires was estimated by Cronbach's alpha as 0.82 and 0.85. Covariance analysis was used to analyze the data compartments of the pre- post-test scores in experimental groups after the intervention. Findings: It was revealed that there was a significant difference (sig 0.05) in pre- and post-test scores of students’ different levels of learning and motivation. It was also found that experimental teaching method, using concept mapping, to improve students’ cognition skills and their motivation could increase the opportunity of discussion among peers and understanding the content. Concept mapping in different ways of implementation as teacher- or student-based activities could promote the students’ learning level and motivation. Conclusion: Implementation of teacher- and student- made concept mapping enabled students to learn better and improved their motivation and led to the improvement of their learning skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Student Based Concept Mapping, Teacher Based Concept Mapping, Learning, Motivation | ||
مراجع | ||
[28] Mesrabadi J, Aliloo A. [The effectiveness of a concept map on memorizing, understanding and applying concepts
Science]. 2016 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |