تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 210 |
تعداد مقالات | 2,098 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,877,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,085,779 |
همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین با مؤلفههای انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در دوران آموزش مجازی و زمان شیوع ویروس کرونا | ||
فناوری آموزش | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 64، مهر 1401، صفحه 793-804 اصل مقاله (819.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/tej.2022.8380.2664 | ||
نویسندگان | ||
نازیلا خطیب زنجانی* 1؛ نادر محمدی2؛ افشین پاآهو3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
3گروه برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور تهران، ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: همبستگی بنیادی با دو مجموعه متغیر که به هریک از آنها میتوان یک معنای نظری داد، سروکار دارد. هدف از این مطالعه همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین (تعامل آنلاین) و مؤلفههای انعطافپذیری شناختی در دوران آموزش مجازی (زمان شیوع ویروس کرونا)، در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. روشها: جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه استان اردبیل به تعداد 43098 نفر (19859 دختر و 23239 پسر) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که 381 نفر دانشآموز (176 دختر و 205 پسر) بهصورت نمونهگیری طبقهای متناسب از میان کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه استان اردبیل (43098 نفر)، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه خودتنظیمی آنلاین (OSRQ) و فهرست انعطافپذیری شناختی (CFI)، استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی، در نرمافزار 26SPSS، تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: نتایج بهدستآمده از همبستگی پیرسون، به وجود رابطه معنیدار بین متغیرهای پیشبین و ملاک اشاره داشت (01/0p< ). همچنین تحلیل همبستگی کانونی نیز مشخص ساخت که مؤلفههای مجموعه خودتنظیمی آنلاین (تعامل بین دانشآموز و محتوا، تعامل بین دانشآموز و معلم و تعامل بین دانشآموز و دانشآموز) میتوانند تغییرات مؤلفههای مجموعه انعطافپذیری شناختی (راهکارهای متناوب در پردازش حل مسئله و ادراک کنترلپذیری) را در دانشآموزان دوره دوم متوسطه پیشبینی نمایند (01/0p< ). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مشخص میسازد که، هرقدر تعامل دانشآموزان در آموزش آنلاین و در فضای مجازی با محتوا، مربی و دانشآموزان دیگر بیشتر باشد، از قدرت انعطافپذیری شناختی بیشتری در یادگیری و حل مسائل پیش رو در امورات آموزشی و یادگیری برخوردار هستند. استفاده از راهبردهای شناختی میتواند دانشآموزان را در دستیابی به مفاهیم مبهم آموزش یاری رساند و دستیابی به سطوح بالاتر یادگیری را در آنان امکانپذیر سازد. آموزش مجازی در دوران کنونی اقتضا میکند که یادگیرنده در بعد انگیزشی، مهارتی و عملیاتی مراحل یادگیری در خود در راستای حصول به اهداف آموزشی تغییراتی را به وجود آورد. تعامل آنلاین دانشآموز با محتوا کانالی است که ساخت شناختی و محتوای ذهنی یادگیرنده را با ابعاد فراشناختی، انگیزشی و رفتاریاش آشتی میدهد. این تغییرات در شناخت میتواند یادگیرنده را در خودتنظیمی توانگر ساخته و او را از یک گیرنده منفعل و خشک به یک یادگیرنده فعال و منعطف تبدیل گرداند. و متعاقباً این ادراک از توانایی و قدرت درونی، یادگیرنده را یاری میرساند تا به باور ادراک کنترلپذیری خود در حل مسائل و مواجهه با موقعیتهای چالشبرانگیز برسد؛ نقطه عطفی که کل فرایند یادگیری را زیر سیطره اختیارات فراگیر آورده و یادگیرنده ساخت شناختی خود را شخصاً از روی فاکتورهای مطرح و موجود در موقعیت یادگیری و حل مسئله، از تعامل و تداوم گرفته تا تغییر و تحکیم را در بر دارد. دادههای این پژوهش در زمان شیوع بیماری کرونا و با استفاده از پاسخدهی دانشآموزان با کمک لینک پرسشنامه، در فضای کلاسهای مجازی در اپلیکیشن شاد گردآوری گردیده است. لذا پیشنهاد میگردد، در تحقیقات آتی، پرسشنامهها در حضور محققان و باراهنماییهای لازم ایشان تکمیل گردیده و نتایج مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مجموعه خودتنظیمی آنلاین؛ تعامل آنلاین؛ انعطافپذیری شناختی؛ آموزش مجازی؛ همبستگی بنیادی | ||
موضوعات | ||
آموزش الکترونیکی- مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The canonical correlation between online self-regulation collectivity and secondary school student's cognitive flexibility components in virtual training circulation in coronavirus prevalence | ||
نویسندگان [English] | ||
N. Khatib Zanjani1؛ N. Mohammadi2؛ A. Paahoo3 | ||
1Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Ardabil, Iran | ||
3Department of Distance Education Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Canonical correlation deals with two series of variables, each of which can be given a theoretical meaning. The purpose of this study was Canonical analysis of online self-regulatory collectivity (online interaction) and components of cognitive flexibility during cyber teaching (during Corona virus pandemics) among students of junior high school. Methods: The statistical society included all male and female junior high school students in Ardabil numerated as 43098 (23239 boys and 19859 girls) in the academic year 2020-2021 so that 381 ones (205 boys and 176 girls) were selected via proportional stratified sampling method. For collecting the required data, online self-regulation questionnaire (OSRQ) and the content of cognitive flexibility Inventory (CFI) were used. The collected data was analyzed using Pearson Product-moment correlation and canonical correlation analysis in SPSS 26.00. Findings: The obtained results pointed to a significant relationship between the predictor and criterion variable components (p<0.01). Also, the canonical correlation identified that the components of online self-regulation collectivity including learner-content interaction, learner-Instructor interaction and learner-learner interaction can predict changes of components of cognitive flexibility collectivity including alternatives and control subscales among junior high school students (p<0.01). Conclusion: The results of the study identified that the more the students interact in online teaching and in cyber space with content, as well as the teacher and the other students, the more power of cognitive complexity they would have to deal with difficulties in problems in learning and teaching issues. Using cognitive strategies could assist the students in accessing vague teaching concepts and enable them to access higher levels of learning. At the present time, virtual training provides the students with ample opportunities to make some changes in themselves in terms of motivational aspects, skills, and operational learning steps for reaching teaching purposes. The learner-content interaction is a channel that reconciles the cognitive structure and the mental content of the learner with their macro-cognitive, motivational, and behavioral aspects. These changes in cognition can empower the learners in self-regulation and turn them from passive and strict receivers into active and flexible learners. Accordingly, this perception of ability and internal power assists the learner to reach the belief of self-controllability in solving problems and facing with challenging circumstances. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Online self-Regulation Technology, online interaction, Cognitive flexibility, virtual training, canonical correlation | ||
مراجع | ||
[24] BERG GVD. Context matters: Student experiences of interaction in open distance learning. Turkish Online Journal of Distance Education. 2020; 21(4): 223-236.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 688 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |