تعداد نشریات | 11 |
تعداد شمارهها | 213 |
تعداد مقالات | 2,137 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,936,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,148,614 |
تأثیر مبانی وجودشناختی ملاصدرا در درک برخی معارف دین اسلام | ||
پژوهش های هستی شناختی | ||
مقاله 13، دوره 11، شماره 22، اسفند 1401 اصل مقاله (544.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22061/orj.2021.1741 | ||
نویسندگان | ||
زیبا زلقی1؛ فرج الله براتی* 2؛ گودرز شاطری2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 03 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
کارکرد هرمنوتیک و تفسیر عقلانی معارفِ دین با رویکرد وجودشناسی از اساسیترین کارکردهای فلسفۀ ملاصدرا میباشد. مسئلۀ اصلی این جستار چگونگی درک معارف دین با ادلۀ فلسفی از منظر ملاصدرا است. در این نوشتار تلاش شد به تبیین نظریات ایشان در درک معارف دین بر مبنای اصول ویژه وجودشناسی ازجمله: اصالت وجود، تشکیک وجود و از مسیر تدرج مراتب انسانی، نظریه تطابق عوالم و حرکت تکاملی نفس بپردازیم. در این تبیین دینشناسان حقیقی و در رأس آنها انسانکامل با شهودِ این حقیقت که وجود خداوند باریتعالی در بالاترین مرتبۀ هستی است و همۀ عوالم جلوههای متنوع از وجود واحد او هستند به درک عالی معارف دین میرسند و دیگر انسانها متناسب با مرتبۀ وجودی خویش براساس حرکت جوهری نفس از دریای حقیقت قرآن و معارف دین بهره میبرند؛ اما درک حقیقی کلام حق تعالی تنها از آن کسانی است که در اثر ارتقاء وجودی و اتحاد با عوالم برتر، به کمک مکاشفه و شهود و عقل رسته از محدودیتهای عالم ماده، توانستهاند در مواردی به تأویل صحیح متن وحیانی نائل آیند. تأویل صحیح، نخست از فهم الفاظ (تفسیر ظاهری) آغاز میشود سپس در مرحلۀ بعد مفسر با بهرهمندی از شهود با روح و باطن جهان اتحاد معنوی برقرار کرده و در نتیجۀ آن به حقایق باطنی نظام فرودینی میرسد که رقیقه عالم و عقول و مطابق با آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ وجود؛ فهم؛ معارف دین؛ تطابق عوالم؛ تأویل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Influence of Mulla Sadra Ontological Foundations in Some Teachings of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
Ziba Zalaghi1؛ Farajollah Barati2؛ Goodarz Shateri2 | ||
1Humanities, Shahid Beheshti, Azad, Ahvaz, Iran | ||
2Humanities. Shahid Beheshti . azad Ahwaz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The hermeneutic function and rational interpretation of the teachings of religion with an ontological approach is one of the most basic functions of Mulla Sadra's philosophy. The main issue of this article is how to understand the teachings of religion with philosophical arguments from Mulla Sadra's point of view. Let's deal with the theory of the adaptation of the worlds and the evolutionary motion of the soul. In this explanation, true theologians, and at the top of them the perfect man, with the intuition of the fact that the existence of God Almighty is in the highest order of existence and all the worlds are various manifestations of his single existence, reach a higher understanding of the teachings of religion and other human beings. In proportion to their existential order, based on the essential movement of the soul, they use the sea of truth of the Qur'an and the teachings of religion; But the true understanding of the word of the Almighty is only those who, as a result of existential promotion and union with the higher worlds, with the help of revelation, intuition, and intellect within the limitations of the material world, have been able to achieve a correct interpretation of the revelatory text. Correct interpretation begins first with the understanding of words (apparent interpretation), then in the next stage, the interpreter, by using intuition, establishes a spiritual union with the soul and the interior of the world, and as a result, reaches the esoteric truths of the sublime system. In accordance with it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy, Existence, Understanding, Teachins Religion, World Adaptation, Interpretation | ||
مراجع | ||
Ibn Arabi M ,Rahme menal rahman, vol. 1, Ishraq Publications,1989, Arabic Khosropanah, A, New words, Gom, Center for Cultural Studies and Research,2004, Persian Ragheb Isfahani H, Mofaradat alfaz ghoran, Beirut: Dar al-Alam,1993.Arabic Shirazi M, Alesharat val tanbihat, attached to two descriptions of Tehran,1998,Arabic __________ , Alhekmatol motaalieh fel asfarol arbaeh , vols. 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, Al-Aqliya, Beirut,1981 A, Arabic _________ , Asrar al-Ayyat, Introduction and correction by Mohammad Khajavi, Qom: Bidar.1981 B, Arabic ________________, Al shavahedo robobieh, Volume 1, Qom, Religious Press Publications,2003,Arabic ________________, Al-Mabda 'wa Al-Ma'ad, Association of Wisdom and Philosophy, Iran, Tehran,1975,Arabic ________________, Mafatihol gheib, Tehran Institute of Cultural Studies and Research,1984 A, Arabic _________________, Almashaer, Tehran Tahoori Library, 1984 B. Arabic __________________, Tafsir Goran Karim, vols. 1, 2, 4, 5, 6, 7, edited by Mohammad Khajavi, Qom: Awake,1987, Arabic __________________, Se Resaleh Falsafi, by Seyed Jalaluddin Ashtiani, Qom,1999,Arabic ______________, Sharhe Osoole Kafi, Volume 1, 7 Research of Mohammad Khajavi, Tehran, InstituteCultural Studies and Research, First Edition,1991,Arabic Aboudit, A, An Introduction to the System of Sadra Wisdom, Vol. 1, Tehran, 2006,Persian Sadeghi, H, An introduction to the new word , Qom, Taha Book, Maaref Publishing, 2003, Persian Bidhendi M, Dastranj, Mohammad, 2016, Sadra's ontological hermeneutics and the issue of religious language, Comparative Theology Quarterly, Year 7, Vol. 15, pp. 29-46, Pershian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |